Een eerste hands-on ervaring met Dragon Ball FighterZ

Afgelopen weekend ging mijn fangirl-hartje flink tekeer want de ps4 closed beta voor het gloednieuwe Dragon Ball FighterZ (release 2018) kwam eraan, én ik mocht “naar binnen”. Gedurende enkele slots van een paar uur mocht ik deze nieuwe wereld induiken voor een flinke portie Dragon Ball (Z) actie!

Maar wist de closed beta ervaring de hype ook daadwerkelijk waar te maken of is het tijd om Dragon ball FighterZ van de pre-order lijst te schrappen?

De game wordt ontwikkeld door Arc System Works (Guilty Gear, Blazblue) en Bandai Namco. Sinds het laten zien van bovenstaande trailer op de E3 2017 heeft Dragon Ball FigherZ al flink wat geruchtenmachines doen draaien met name omdat er vrij weinig over bekend was. Maar wat de trailer ons in elk geval leek te beloven was een schitterend uitziende game met knallende visuals en lekker veel chaos, in de beste zin van het woord.

 

Closed Beta madness

En dat werd in de closed beta zeker waargemaakt! De game was in de closed beta nog enigszins beperkt in de diverse speelmodussen die aanwezig waren, met de voornaamste (of eigenlijk enige) speelvorm de online 3v3 battles waarbij je in een team van drie DBZ characters het gevecht aan gaat met een willekeurige andere persoon.

dragon_ball_fighterz_3

dragon-ball-fighterz-trunks.jpg.optimal

Hierbij kregen we alle 2D fighting game actie voor onze kiezen zoals we die kennen uit vele andere klassieke fighting games. Wat het geheel echter naar een volgend niveau tilde waren de volledig, in 3D gerenderde, personages met hun unieke cell shading. Dit gaf de gevechten enorm veel dimensie en zeker wanneer je een special move deed knalden de effecten van het scherm af.

 

Buttonbashen en gecontroleerd knoppen rammen

In het begin was het echter wel even pittig om gewend te raken aan de controls en was het voornamelijk buttonbashen geblazen. Na wat extra potjes gespeeld te hebben, en gebruik te hebben gemaakt van de showcase functie (waarbij je gevechten van andere kunt bekijken, inclusief knoppen die men gebruikt voor acties) ging het echter alweer een stuk beter. Wellicht had ik gewoon de trial moeten volgen, maar ach dat is hetzelfde als een handleiding lezen, toch?

Je hebt namelijk wel wat handigheidjes om onder de knie te krijgen om het maximale uit je characters te halen. Sowieso hebben ze allemaal hun eigen kenmerkende aanvallen (zoals Goku’s kamehameha) die je hele scherm doet oplichten! Maar je kunt ook tijdens het hele gevecht van personage wisselen. Bijvoorbeeld om een speciale aanval te gebruiken, of om je krachten te sparen en verspreiden.

Om je een idee te geven, onderstaand twee gameplay video’s van willekeurige Youtubers.

De onderstaande video laat ook meteen een punt van kritiek zien, het lijkt erop dat sommige aanvallen nog niet helemaal netjes gebalanceerd zijn. Met name aanvallen die, op afstand, makkelijk achter elkaar uit te voeren zijn kunnen al snel vervelend worden en een oneerlijk voordeel geven. Deze zogenaamde “spammers” waren zo nu en dan aanwezig en is zeker omheen te werken, maar hopelijk wordt dit nog wat meer in balans gebracht.

 

Eindoordeel

Wat mij betreft heeft Dragon Ball FigherZ met deze closed beta in elk geval al een super mooi voorproefje gegeven van wat ons echt te wachten staat. Het voelt allemaal net zo episch, hectisch, en boordevol actie aan als de trailers laten zien. En zeker voor DBZ fans van het eerste uur zal je hier ook flink wat nostalgische gevoelens voelen opborrelen.

Wel ben ik erg nieuwsgierig naar wat de rest van de speelmodussen gaat brengen want hoe tof dit soort gevechten ook zijn wat afwisseling is altijd tof.

Hoe dan ook heeft deze game zijn plekje op mijn pre-order lijstje dubbel-en-dwars verdient en 2018 kan mij dan ook niet snel genoeg komen! Wanneer de game precies uitkomt is nog niet bekend en ondanks geruchten dat hij ook naar de Nintendo Switch komt is Dragon Ball FigherZ op moment van schrijven alleen nog officieel bevestigd voor XBox One, Playstation 4, en PC.

Wat denk jij? Komt Dragon Ball FigherZ straks ook jouw gamecollectie verrijken of past het niet helemaal in je straatje? Laat het weten in de comments!

 

 

Joyce is de oprichtster van The Sushi Times en is een social media verslaafde Japan lover die met veel passie over alles schrijft wat maar met Japan te maken heeft. Daarnaast is ze gek op cosplay, anime, Pokémon, games, en alles wat kawaii is.

Laat ons horen wat je te zeggen hebt! :D