Fire Force (Anime Review)

Nu Funimation één is geworden met Crunchyroll zijn er er stuk meer nieuwe anime tot onze beschikking gekomen, waaronder Fire Force. De anime kwam eind 2019 uit maar bleef slechts beperkt beschikbaar op streaming diensten. Vooral buiten Japan en de Verenigde Staten was het lastig deze serie legaal te kijken. Maar nu konden we er eindelijk aan beginnen!

Wat is Fire Force?

In deze wereld springen mensen soms spontaan in brand. Gewone mensen veranderen van het ene op het andere moment in brandende, gewelddadige monsters die bekend staan als ‘Infernals”. Het fenomeen teistert de mensheid al jaren en inmiddels zijn er ook mensen opgestaan die hun vlammen onder controle lijken te hebben.

In een poging de helse dreiging te bestrijden en de oorzaak te achterhalen, werken de Tokyo Armed Forces, Fire Defense Agency en Holy Church of Sol, samen in de Special Fire Force.

Shinra Kusakabe is een zogenaamde derde generatie Infernal met de bijnaam de Devil’s Footprints, vanwege zijn explosieve vermogen om zijn voeten naar wens te ontsteken. Om een oude belofte eer aan te doen wordt hij lid van de Special Fire Force Company 8. Dit is echter niet het heldenspel dat Shinra zich had voorgesteld! Geconfronteerd met vele obstakels binnen en buiten de Fire Force, vecht Shinra om de waarheid te ontdekken achter de brandende mysteries.

Niet in balans

Fire Force begint met al flink wat vuur en sensatie! We worden meteen geconfronteerd met de realiteit van deze wereld. Voor je het weet zit je dan ook middenin in het verhaal en wordt je meegesleept in een mysterie dat steeds groter lijkt te worden. Jammer genoeg kan de animatie je op sommige momenten flink uit het spektakel trekken. Deze is niet de gehele serie slecht, maar zeker niet consistent. Het toont allemaal wat vlak en slordig.

Allemaal nog te overzien, maar op sommige momenten schiet het echt te kort en neemt het Dragonball Super-slecht vormen aan. Een voorbeeld is een scene uit episode 10, waarbij alle personages in een kamer staan te praten en er letterlijk geen enkel gezicht is geanimeerd. Secondenlang kijk je letterlijk naar lege gezichten waar geluid uit moet komen. En zo zijn er vaker van dat soort stukken te vinden in de serie. Vooral het niet animeren van gezichten is een terugkerende ergernis.

Maar wat ze missen aan animatie wordt ruimschoots goed gemaakt door de soundtrack en geluidseffecten. Vooral de tweede opening – Mayday (feat Ryo from Crystal Lake) door Coldrain is een echte banger. Maar ook de muziek in de serie zelf is goedgekozen. En waar de animatie rondom het vuur soms wat tegenvalt (zeker vergeleken met bijvoorbeeld Demon Slayer) zijn de geluidseffecten erg goed gedaan. Ik merkte dat dat op een gegeven moment werd waar ik naar uitkeek als er een gevecht losbarstte.

Onnodige Fanservice

Waar ik alleen echt moe van word is de onnodige fanservice en het ontbreken van goed uitgediepte personages in dit soort series. Alle mannelijke personages krijgen een coole introductie terwijl de dames weer alleen sexy, lief en dom, of damsel in distress rollen krijgen toegekend. In dit geval worden we ook in de eerste 10 minuten van de serie al geconfronteerd met een douchescene met teveel sideboob, gevolgd door totaal onlogische, en onnodige, suggestieve poses. Ik had dan ook bijna direct de serie weer uitgezet.

Zo’n zelfde moment had ik ook toen Tamaki Kotatsu werd geïntroduceerd. Wiens rol alleen maar voor de fanservice lijkt te zijn. Haar powers zijn letterlijk “lewd powers”. Daarnaast vallen we die episode ook weer terug op een trope waar ik een hekel aan heb; “hahaha oeps ik ben gevallen met m’n handen vol knijpend in je borsten, hahah sexual assault is grappig”. Niet grappig dus. Tenzij je misschien een 12-jarige puber bent en nog niet beter weet.

Tamaki Kotatsu. Zo gauw deze meid in beelt komt weet je al hoe laat het is.

Interessante setting

Fanservice an sich is niets mis mee, als het past binnen het type serie en setting. Maar in series zoals Fire Force hoort het mijn inziens gewoon niet. En de sexual assault joke trope moet ook gewoon echt een keer over zijn. De serie is goed genoeg om ook zonder fanservice aantrekkelijk te zijn. Zeker naarmate je later in het seizoen wat meer te weten komt over de personages.

Toch heb ik doorgekeken. Want de setting waarin de anime zich afspeelt is origineel genoeg, en het mysterie dat er gaande is was spannend genoeg om door te blijven kijken. Gelukkig blijft de hoeveelheid service verder redelijk beperkt maar is er elke aflevering toch minstens één moment waarbij ik m’n ogen moet laten rollen.

Naarmate de afleveringen vorderen lijken de makers dat zelf ook wat in te zien en wordt het geheel wat meer in balans gebracht. Wel blijft Tamaki een terugkerende ergernis, maar ook zij krijgt gelukkig nog iets meer inhoud naarmate de serie verder gaat.

Niet goed genoeg

Op moment van schrijven zijn er twee seizoenen uitgekomen, en is er nog weinig nieuws over een mogelijke derde. Hoewel ik nog steeds benieuwd ben hoe het mysterie zich verder ontrafelt kan ik niet met zekerheid kan zeggen of ik een derde seizoen nog zou kijken. De serie is absoluut degelijk in elkaar gezet en ik heb me er in zijn geheel prima mee vermaakt. En zeker richting de laatste episodes van seizoen 2 begon de serie me weer wat meer in zijn greep te krijgen (vooral episode 21 was tof!). Maar of het genoeg is?

Waar deze serie vooral onder te leiden heeft is simpelweg het enorme aanbod andere series die beter zijn. Als er op dit moment geen series waren zoals Jujutsu Kaisen, Demon Slayer en Attack on Titan, en aangekondigde series zoals Chainsaw Man en het nieuwe seizoen van Bleach, denk ik dat ik milder zou zijn in in mijn oordeel.

Maar Fire Force kan simpelweg niet opboksen tegen het huidige anime geweld en de nieuwe standaard die er neergezet is. Een standaard waar goede character development, uitgedachte personages, waar fanservice niet te pas en on te pas meer wordt gebruikt, en kneitersterke animatie de basis vormen.