Game Review: Bravely Default: Flying Fairy

Soms zit je wel eens lekker thuis op de bank en verlang je naar die goede oude J-RPG’s van vroeger. Turn-based, spannend verhaal, veel vrijheid en geweldige gevechten. Gelukkig zijn de RPG’s de wereld nog niet uit; Persona 4, Pokemon, en Fire Emblem om wat voorbeelden te noemen. Maar hoe zit het met de turn-based klassiekers?

Een van de meest bekende mag dan wel de Final Fantasy reeks zijn. Maar de Final Fantasy van deze tijd is veranderd en heeft niet meer diezelfde RPG stijl. Wat moet je dan als je toch zoiets wilt spelen?

Heel snel naar je dichtstbijzijnde game winkel gaan, een 3DS en Bravely Default: Flying Fiary kopen natuurlijk! Square Enix heeft met deze game namelijk de pracht van de oude dagen weer perfect doen herleven met deze Japanse RPG! De game is inmiddels alweer een jaartje of twee oud maar is voor velen RPG liefhebbers een niet te missen item in hun collectie!

Niet geheel zonder reden noemden we hierboven Final Fantasy, Bravely Default is namelijk het on-officiele vervolg van Final Fantasy 4; the 4 heroes of Light. Er zijn dan ook veel vergelijkenissen met Final Fantasy te maken, maar daar komen we laten op terug.

In Bravely Default worden er 4 helden geïntroduceerd, ieder met zijn/haar eigen persoonlijkheid en eigenaardigheden. Ze zijn voor elkaar uitgekozen en moeten de wereld redden van vernietiging. De kristallen van de wereld zijn namelijk niet meer in balans en de magie van deze kristallen zorgen voor een en al ellende op de wereld. Daar willen de een aantal bad guys uiteraard misbruik van maken.

Goed, het verhaal scoort niet per se in zijn originaliteit, maar de personages en alle gebeurtenissen erom heen houden het boeiend genoeg om door te spelen.

Er is erg veel tijd gestoken om de plot-twistes onverwacht te maken en de dialogen vol te gooien met persoonlijkheid. Je verbind je hierdoor gemakkelijk met de personages en daardoor wil je maar al te graag non-stop verder mee spelen.

Afbeelding via GameSpot

Afbeelding via GameSpot.

Zo heb je: Tiz Arrior, een tiener wiens dorp vernietigd is door een enorme krater waardoor zijn familie en vrienden zijn vermoord; Angès Oblige een soort priester die de taak heeft gekregen om de 4 kristallen weer te herstellen; Ringable, een ware Don Guan, die lijdt aan geheugenverlies en een mysterieus boek heeft die de toekomst voorspelt; en tenslotte is er Edea Lee, zij is eerst één van de bad guys maar ziet in hoe verschrikkelijk haar acties zijn en probeert nu de schade te herstellen.

Buiten de interessante personages helpen ook de graphics je om jzelf steeds meer te verliezen in deze game. Op een bijna fabelachtige manier is de achtergrond te zien en, zoals we een Square Enix gewend zijn, zijn de cut-scenes haast mooier dan werkelijk zou kunnen. Vooral in het begin krijg je gelijk het idee dat je in een soort sprookjesboek stapt en het geeft je een groot gevoel van avontuur. Soms wil je gewoon even stoppen met spelen en kijken hoe alles is vormgegeven. Zeker voor een 3DS game ziet het er erg fraai uit.

De muziek die er gepaard bij gaat maakt het geheel helemaal af! De juist muziek is gekozen bij de juist momenten en de combinaties zijn soms nog beter dan Ben & Jerry combo’s. Je voelt de gehele ervaring wanneer er sprake is van blijdschap alsook bij verdriet. Deze combinatie van graphics en muziek zorgt ervoor dat de gehele ervaring behoorlijk ‘levendig’ aanvoelt.

Afbeelding via RPGSquare.

Afbeelding via RPGSquare.

Het vechtsysteem verdient ook nog wat extra aandacht. Het is een vrij nieuw en verfrissend systeem dat degelijk in elkaar zit, maar tegelijkertijd ook een systeem waar je aan moet wennen.

Als eerste heb je de Jobs. Iedereen begint met de standaard Freelancer. Door eindbazen van een dungeon te verslaan krijg je nieuwe Jobs. Dus los van het level van je personages kan je ook de Jobs levelen. Door de verschillende Jobs kan je vaardigheden uitwisselen waarmee je je personage weer kan versterken. De enorme hoeveelheid aan combinaties die hierbij komt kijken is dan ook erg interessant maar maakt het kiezen niet makkelijk!

Dan is er nog het ‘Brave’ systeem. Normaal gesproken kies je bij elke turn-based RPG je aanval en dan val je aan. Bij het ‘Brave’ systeem werkt dat iets anders. Je kan in 1 ronde 4x aanvallen in plaats van 1x. De prijs die je daarvoor betaalt echter, is dat je de volgende 3 rondes niet kunt aanvallen of verdedigen. Je kan er dus op gokken om een vijand snel te verslaan, met het risico dat het niet werkt en je de volgende 3 rondes wordt verslagen. Aan de andere kant kan je je rondes ook opsparen door niet aan te vallen en in defense te gaan. Zo spaar je bijvoorbeeld 3 rondes op en kan je 4x aanvallen zonder dat je daarna 3 rondes niet kan aanvallen.

Met het ene character kan je de 1ste ronde meer risico nemen om groots aan te vallen, waarbij je bij de volgende ronde met de andere character de schade weer herstelt. Je moet dus wel lef hebben wanneer je meer risico wilt nemen om een vijand snel dood te maken. Als het eenmaal door hebt begin je te zien wat voor een strategie er achter een ogenschijnlijk simpel gevecht zit. Zie hier toevalliger wijze de titel van deze game.

Afbeelding via CraveOnline.

Afbeelding via CraveOnline.

Tenslotte heb je nog een leuke ‘gimmick’ die helpt tijdens de gevechten. Je kan een speciaal drankje drinken waardoor je 4 extra rondes krijgt per personages. Dit drankje vult na gebruik zichzelf weer na 8 uur wanneer je de 3DS in de slaap modus zet.

Er is ook de mogelijkheid om micro-transacties te gebruiken, maar dit is geenzins nodig om van het spel te genieten. Het kan eerder worden gezien als valsspelen, dan dat je echt een extra ervaring hebt.

Mocht je dat hele vechten eigenlijk niet zo leuk vinden, dan kan je via de instellingen er ook voor kiezen om geen encounters te krijgen. Wat ook handig kan zijn wanneer je in een dungeon moet zijn waarbij de vijanden erg lage levels hebben.

Al met al zorgt Bravely Default ervoor dat je die authentieke turn-based RPG weer in de moderne tijd kan spelen. Het geeft je een goede uitdaging, je rent absoluut niet gemakkelijk door de game heen. Wat het overigens voor mensen die niet zo van grinden of uitdagingen houden nogal pitting kan maken, maar voor de doorsnee RPG fan zal dit geen probleem zijn! Zeker niet vanwege de leuke personage, prachtige omgevingen, en meeslepende muziek! Hierdoor geeft het je flink wat uren RPG gevechten en een toch enigzins interessant verhaal.

Al met al zul je dan, wanneer je de game hebt uitgespeeld, dan ook balen dat het alweer voorbij is. Gelukkig is er inmiddels in Japan al een tweede deel uitgebracht met vele goede reviews, dus fingers crossed dat ook wij binnenkort weer van een nieuwe Bravely Default game kunnen gaan genieten!

8.3 / 10 Ons cijfer
Story7
Graphics9