Game Review: Bravely Second: End Layer

Toen Square Enix in 2012 met Bravely Default op de proppen kwam kende de game een ruige start. De game kende veel problemen en de ontvangst door het grote publiek was daardoor alles behalve enthousiast. Square besloot daarom het spel uit de schappen te halen, en een geüpdatete versie later opnieuw uit te brengen.

Dit pakte goed uit: het spel werd ditmaal een groot succes en deze nieuwe versie kwam ook naar het westen. De game werd nog steeds op bepaalde punten bekritiseerd, maar de recensies waren voornamelijk lovend. (Ook schrijver Ferdy is onder de indruk van deze game!)

Flinke historie

Inmiddels kent de Bravely serie een aantal games: Bravely Default Flying Fairy, Bravely Default: Praying Brage, Bravely Archive: D’s Report (deze twee games kwamen alleen in Japan uit) en nu dus Bravely Second: End Layer. Is Bravely Second ook zo goed als zijn voorganger?

Bravely Second: End Layer speelt zich 2,5 jaar na Bravely Default af. In die 2,5 jaar is er aardig wat met onze vier helden gebeurd: Tiz raakte in een coma en verkeert nog steeds in deze toestand, Edea werd kapitein van de Eternian Guard, Agnés werd benoemd tot paus om de vier kristallen in balans te houden en vrede tussen de Crystal Orthodoxy en The Duchy of Eternia te herstellen, en Ringabel keerde terug naar zijn eigen wereld.

Verder met het verhaal

Ons huidige verhaal begint echter bij het nieuwe hoofdpersonage Yew Geneolgia, kapitein van de Crystal Guard en bodyguard van Agnés, die in een gevecht met de mysterieuze Kaiser Oblivion bijna gedood wordt, waardoor Kaiser Agnés gevangen kan nemen. Kaiser is de keizer van het Glanz keizerrijk en beschikt over een gigantisch vliegend fort genaamd de Skyhold waarmee hij heel Luxendarc terroriseert.

Yew besluit samen met zijn vrienden Nikolai en Janne achter de Skyhold aan te gaan om Agnés te redden. Helaas voor Yew blijkt al snel dat zijn twee vrienden in het geheim voor het Glanz keizerrijk werken, waardoor Yew uiteindelijk helemaal alleen zijn reddingsmissie moet voortzetten. Al snel voegt Edea zich aan zijn zijde als ze hoort dat Agnés gevangen is genomen. Niet veel later vindt Yew een ruimteschip met daarin Mangolia Arch.

2_E32015_N3DS_BSEL_Screenshot_3DS_BravelySecond_JuneDirect_SCRN_02

Magnolia komt van een kolonie op de maan en haar taak is het doden van uiterst gevaarlijke ruimtewezens genaamd Ba’al. Deze wezens vallen regelmatig de maankolonie aan. Op een dag valt een Ba’al aan die veel sterker is dan alle anderen, waardoor de maankolonie verwoest wordt. Overlevenden weten de Ba’al te verdrijven, waarna het neerstortte op Luxendarc. Het is nu aan Mangolia om deze Ba’al te verslaan. Aangetrokken door Yew’s vriendelijkheid en bijzondere verhaal besluit ze om hem te helpen om Agnés te redden.

Tijdens hun reddingsmissie lukt het het drietal om Tiz te laten ontwaken uit zijn coma, waarna Tiz na het horen van Agnés’ ontvoering zich gelijk bij het drietal voegt. Aan deze vier helden is het de taak Kaiser Oblivion te stoppen, Angés te redden en de Ba’al te doden.

Mysterie en intrige

Dit zijn slechts een paar van de belangrijke moment die we gaan tegen komen in deze game want het verhaal is in Bravely Second: End Layer ijzersterk en zit bomvol allerlei mysterieuze wendingen en gebeurtenissen. En je weer een wereld bieden met schitterende omgevingen en nieuwe gebieden om te ontdekken.

23_N3DS_BSEL_Artwork_Land of Learning 20_N3DS_BSEL_Artwork_Chompshire

Voor mensen die Bravely Default hebben gespeeld passeren vele bekende locaties en gezichten de revue. Maar er valt genoeg nieuws te zien en te beleven in Bravely Second! Zo heb je bijvoorbeeld Al-Khampis, een studentenstad niet ver van Ancheim, en natuurlijk een reeks nieuwe dungeons om je een weg doorheen te vechten en schatten in te vinden.

Nog meer jobs

Helemaal nieuw zijn de Asteriskhouders die voor Kaiser Oblivion werken, zoals kattenfluisteraar Minette en scherpschutter Aimee.  Er zijn aardig wat nieuwe jobs, waaronder Catmancer, Hawkeye, Fencer, Bishop en Wizard. Velen van deze nieuwe jobs zijn varianten op de bekende jobs zoals White Mage en Black Mage, maar beschikken over unieke eigenschappen waardoor ze net anders werken. Wizard bijvoorbeeld is bij de kern een Black Mage, maar geeft je toegang tot Spellcrafting, waardoor je dus bijvoorbeeld door meer MP te gebruiken gegarandeerd als eerste aanvalt of meerdere beurten passief schade toebrengt aan je vijanden.

Bravely-Second-Jobs

Mocht je verlangen naar de oude, bekende jobs uit Bravely Default dan is er goed nieuws en slecht nieuws: ze keren allemaal terug, maar je kan maar de helft van alle oude jobs in één playthrough behalen. Dit komt namelijk omdat je deze jobs in sidequests moet halen.

Echter zijn deze zo opgezet qua verhaal dat de ene Asterisk houder mot heeft met de andere, en je een kant moet kiezen. Je vecht tegen de kant die je niet kiest, en daarna kan je niet meer tegen de andere kant vechten totdat je je jobs overzet met New Game+ en opnieuw begint met het spel.

Lekker vechten

Jobs betekenen echter niets als je er niet mee kan vechten! Alles wat je gewend bent van Bravely Default keert terug in Bravely Second: je valt om de beurt aan, en als je vijanden verslaat krijg je geld, XP en Job Points, etc.  Ook het Brave en Default systeem keert terug. Met Brave kan je tot 3x toe gelijk nog een extra beurt aanvallen, waarna je dat aantal beurten moet overslaan.

Met Default val je niet aan maar spaar je juist extra beurten op, en krijg je minder schade van vijanden. Met dit systeem kan je heel snel kleine vijanden uitschakelen of het juist langer uithouden tegen eindbazen.

Bravely-SEcond-17

ehragtws

Bravely-Second-7

Bravely Second voegt hier nog wat toe: als je namelijk in één ronde alle vijanden weet te verslaan, kan je er voor kiezen gelijk weer te vechten. Dit heeft als voordeel dat je totaal verzamelde geld, XP en JP vermenigvuldigd worden. Na 3 gevechten krijg je al 2x zoveel als normaal! Dit kan je blijven doen totdat je dus meer dan 1 ronde nodig hebt om alle vijanden te verslaan.

Als tegenprestatie vullen je ‘beurt punten’ zich niet aan na zo’n snel gevecht, dus je moet goed bedenken of je nog een ronde vijanden aankan of je stopt. Want ga je dood of ren je weg, dan krijg je ook geen geld, XP en JP van de gevechten die je daarvoor wel won.

Minigames voor de afwisseling

Naast het verhaal volgen en vechten kent Bravely Second nog een aantal minigames. Net zoals in Bravely Default kan je weer een verwoest dorp opbouwen, dit keer in een maankolonie jasje. Door Streetpasses te krijgen met medespelers stijgt je populatie en kun je daarmee sneller gebouwen herstellen. Deze gebouwen geven weer in-game bonussen, zoals speciale aanvallen en items.

Met Chompcrafting maak je plushies. Dit gebeurt allemaal vrij automatisch. Voor het maken van plushies krijg je Chomp Points. Deze punten kan je gebruiken upgrades aan te schaffen zodat je plushies meer punten gaan opleveren en je meer plushies produceert in minder tijd. Later in het spel kan je deze punten omzetten in in-game geld. Het begint langzaam, maar als je alles op maximaal hebt kan je in heel weinig tijd heel veel geld verdienen, wat dit ongetwijfeld de meest effectieve manier maakt om geld te verdienen in het spel.

Zeer degelijke toevoeging

Qua gameplay is er dan ook niks te klagen. Er is verbeterd waar het kon en het spel biedt genoeg vernieuwing om meer te zijn dan alleen een verdere plot-vertelling. Grafisch gezien is het spel hetzelfde als zijn voorganger: de omgevingen zijn allemaal mooi en uniek vormgegeven, en de karakters hebben voornameljk een chibi-achtige vormgeving.

Het enige minpuntje dat dit spel kent is dat de muziek van deze game niet door Sound Horizon’s Revo maar door Supercell’s Ryo gemaakt is. Ryo heeft overduidelijk een andere muziekstijl dan Revo, en dat past naar mijn idee iets minder goed bij de game. Wel moet gezegd worden dat voor veel oude locaties in het spel muziek uit Bravely Default wordt hergebruikt, dus Revo’s deuntjes worden niet helemaal vergeten.

Deze game pakt de kritiek van de eerste game wat mij betreft zeer goed aan en gaat goed om met algemene hekelpunten in JRPG’s zoals veel moeten levelen en geld dat snel op is, waardoor dit spel een van de meest aangename JRPG’s is van dit moment om te spelen. Een JRPG liefhebber mag deze game echt niet missen!

Review 0
8.3 / 10 Ons cijfer
Graphics9