GAME REVIEW: DRAGON BALL XENOVERSE

Game Review: Dragon Ball Xenoverse

Dan zie je het ineens gebeuren. Iets waar je alleen in je stoutste dromen over durft te dromen. Zo eentje waar je van wakker wordt en eigenlijk gewoon weer je ogen weer wilt dichtdoen en weer verder wilt dromen. Je denkt waarschijnlijk terug aan je kindertijd en het is dan ook wel een kinderwens die uitkomt, na 18 jaar een nieuwe Dragon Ball serie: Dragon Ball Super.

Niet alleen ik maar tienduizenden andere waren dolblij met het nieuws over deze nieuwe Dragon Ball serie. Het heeft de Sushi Times website zelfs doen crashen, zo veel interesse was er in dit heugelijk nieuws!

Natuurlijk gaat het nog wel even duren voor de serie begint, en of deze uberhaupt ook in Nederland te zien zal zijn is nog maar afwachten. Maar niet getreurd! In de tussentijd kun je namelijk de tijd nemen om te genieten van een uiterst vermakelijk Dragon Ball Z spel; Dragon Ball Xenoverse. Het ultieme spel om het originele verhaal van Dragon Ball Z te spelen, maar ook om te ervaren wat er zou gebeuren als het verhaal iets zou veranderen. Maar daarover later meer!

Dragon Ball Xenoverse is een fighting game waarbij de titel al impliceert dat je de volledige wereld van Dragon Ball Z zal (her)ontdekken. Van het begin dat Raditz op aarde komt, tot Cell die met Gohan een ultiem gevecht heeft en tjah uiteindelijk..? Wie zal het zeggen. Deze game heeft namelijk een andere twist dan de doorgaande DBZ games.

Waar de vorige games pure fighting games waren zit er in Dragon Ball Xenoverse een duidelijk MMORPG element en een daadwerkelijk verhaal wat je moet doorlopen. Er zijn namelijk veranderingen in de originele tijdlijn van de serie, waardoor iconische gebeurtenissen net wat anders lopen dan dat ze bedoeld zijn. En niet in de positieve zin ervan! Raditz die Goku en Piccolo verslaat, Ginyu die niet het lichaam van Goku overneemt, en Cell die rete veel sterker is dan zou moeten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat er allemaal “misgaat” in de tijdlijnen. Aan jou om hier iets aan te doen!

Eigen character

Jij moet de bestaande characters gaan helpen en dat doe je geheel in eigen stijl! In Dragon Ball Xenoverse heb je namelijk de vrijheid om je eigen character te maken. Altijd al eens die leuke roze blob van een Buu willen zijn? Geen probleem! Of juist liever een Namekian met de outfit van Goku? Ook geen probleem! Of wil je graag een vrouwelijke Saiyan zijn? Zelfs dat is mogelijk!

DRAGON-BALL-XENOVERSE_20150225063544

Dit maakt het in de eerste plaats al een erg leuke game, omdat je je eigen afspiegeling kunt maken van hoe het zou zijn als jij in die wereld had geleefd. Stem, kleur, lengte, breedte, er is zoveel mogelijk, en het komt allemaal tot zijn recht wanneer je game speelt.

So far so good! Langzaam maar zeker begonnen mijn verwachtingen dan ook steeds verder te stijgen, als het maken van een character al zo tof was, hoe gaaf zou de rest dan wel niet zijn?!

Andere stemmen

Jammer genoeg werden de verwachtingen meteen weer een beetje de kop ingedrukt toen Trunks in beeld kwam. Hij kwam je vertellen wat er nou allemaal aan de hand is met de veranderingen in de tijdlijnen. Hierbij valt het dus meteen op dat de stemmen niet geheel in stijl zijn met de stemmen die je gewent bent van de DBZ serie. Persoonlijk vind ik dit erg jammer, het haalt je uit het verhaal, en je irriteert je er behoorlijk aan. Ook al is het maar een “klein” iets.

Anyway, Trunks legt je uit wat er allemaal gebeurt en vervolgens wordt je de wereld ingestuurd. Het is een open world waar je kan kiezen wat je wilt doen in de grote hub ‘Toki Toki City’. Hier heb je de keuze uit online/offline gevechten, tournaments, het volgen van de verhaallijn, of het voltooien van quests (side missies).

Online battles

Vooral het online gedeelte is erg vermakelijk. Je ziet hier namelijk de tientallen andere spelers van over de hele wereld met hun eigen gemaakte characters rondrennen. Je kunt met hen praten via het chat systeem (mits deze het doet want er zijn nogal veel issues mee), of lekker rondhangen en gekke poses aannemen. Zo is er niets leukers dan met 4 random andere personen de wereldberoemde Ginyu Formatie pose uit te voeren.

Helaas is daarmee ook wel de meeste lol te beleven in deze iet wat troosteloze plaats. Waar Toki Toki City hét centrum van online samenkomen zou moeten zijn, is er eigenlijk bar weinig mogelijk. Zoals gezegd werkt het chat systeem niet goed, zijn de laadtijden erg lang, en ziet het er simpelweg allemaal niet even spectaculair uit. Het helpt dan ook niet dat je na elke gebeurtenis die je onderneemt na afloop weer naar deze stad wordt terug gezonden.

Side missies

Natuurlijk draait het niet alleen om Toki Toki City en het sociale aspect. Waar het in deze game natuurlijk ook om gaat is het vechten! Naast de hoofdgevechten om door het verhaal te komen, en het vechten met andere, heb je ook nog de optie om side missies te ondernemen.

Deze hebben vaak een extra dimensie, zoals het verslaan van de vijand binnen 2 minuten, of het niet verliezen van een x hoeveelheid aan leven. Hierbij verdien je ervaringspunten, geld, en kun je unieke items verzamelen, waarmee je uiteindelijk je character kan versterken. Een overduidelijk RPG element dus, want juist in deze quests kun je prima grinden, lekker oefenen, en natuurlijk nieuwe outfits scoren!

gameskinny_com

Daarnaast kun je ook in de leer bij enkele bekende meesters zoals Piccolo. In verschillende stages ga je de training aan en wanneer je deze goed voltooid speel je de signature move van je leermeester vrij. Deze kun je dan zelf ook gaan gebruiken. Het komt je dus niet allemaal aanwaaien 😉

Wanneer je eenmaal het gevecht aan gaat merk je pas echt hoe heerlijk next, of zal ik maar gewoon zeggen, current gen alles eruit ziet. Gelikt, gestroomlijnd, en soepel lopende graphics, gedurende elk moment van het gevecht, en bij elke aanval. Traditionele kamehameha’s kunnen met simpel gemak afgevuurd worden en de gevechten zijn, zeker op de wat moeilijkere niveaus, behoorlijk uitdagend om te spelen!

Het is duidelijk merkbaar dat er veel tijd gestoken is in het goed laten lopen, en mooi doen uitzien, van deze game. Dit lijkt echter wel ten koste te zijn gegaan van het ook écht leuk en afwisselend maken van deze game.

Eentonig

Want hoe tof alles ook is in het begin, op den duur lijkt alles zich te herhalen:  versla persoon x binnen zoveel minuten, verzamelde dragon balls, versla eerst deze persoon, en dan nog even de andere persoon. Je merkt al snel dat het een “standaard” kunstje is wat je aan het herhalen bent. Ook de impact van de verschillende characters valt wat tegen, zo kan Krillin als het ware net zo hard uithalen tegen Frieza, als dat Goku zou kunnen.

Dragon-Ball-Xenoverse-110-1411121950314

Dit zorgde er in mijn geval voor dat ik richting het einde van de main story toch wat motivatie begon te verliezen. want het geheel niet erg motiveerd om de hele main verhaal uit te spelen. Qua fighting en verhaal is het dan ook niet de allerbeste DBZ game ever, maar zit er wel degelijk ontzettend veel leuks in deze game!

Vooral wanneer je samen met vrienden, of online met “vreemden” samen gaat spelen om bepaalde missie te halen, voegt echt veel toe aan je speelplezier. Zien hoe een misvormd freeza personage, met piccolo’s outfit aan, en een zonnebril op, het gevecht aan gaat met een kid-gohan en hem binnen 5 tellen volledig afschiet, zijn toch wel de leukere momenten.

Nee, deze game misstaat me absoluut niet, en is dan ook een duidelijke aanrader voor elke DBZ fan!

Game Review: Dragon Ball Xenoverse
7 / 10 Ons cijfer