Game Review: Fairy Tail voor Nintendo Switch

Fairy Tail is één van de bekendere anime series van de afgelopen jaren. De epische verhalen van de Fairy Tail Guild en hun dappere leden hebben ons al in tientallen anime en manga afleveringen weten te vermaken, en gaan dat nu ook doen op de console!

Fairy Tail is namelijk vanaf 30 juli overal verkrijgbaar als JRPG voor de Nintendo Switch, Playstation 4, en via Steam op de PC. Wij mochten al even de hand leggen aan deze gloednieuwe game en delen dan ook graag onze ervaringen met je!

Grand Magic Arc

Het verhaal begint na de welbekende “7 year gap” in de anime, ook wel bekend als de Grand Magic Arc. Een periode waarin de tijd voor onze helden letterlijk stil heeft gestaan. Maar de rest van de wereld is gewoon door gegaan!

De leden van Fairy Tail komen dan ook van een behoorlijke koude kermis thuis als blijkt dat er van hun beroemde Guild niets meer over is. Het is aan jou om in de rol van onze helden te kruipen en de naam en reputatie van de Guild weer te herstellen.

Voorkennis nodig

Het is hierbij wel direct duidelijk dat deze game vooral bedoelt is voor fans en bekenden met de Fairy Tail franchise. Want je valt letterlijk middenin het verhaal. En zelfs voor iemand zoals ik – die de hele serie gezien heeft – was het even wennen en snel omschakelen met wat er allemaal gebeurde.

Er werd geen tijd genomen om even rustig in te komen of je kennis te laten maken met de personages en de wereld. Direct viel je in een gevecht en het volgende moment ging het scherm op wit en wordt je zeven jaar later weer wakker.

Vanaf dat moment wordt je duidelijk gemaakt dat het aan jou is om de Fairy Tail Guild weer in ere te herstellen en krijg je de mogelijkheid om op een wat normaler tempo kennis te maken met je omgeving.

Bekende personages

Want om de guild weer op te bouwen zul je allerhande missies en quests moeten voltooien. Simpele fetch quests, epische gevechten, en meer komen er voorbij. Deze missie volbreng je met andere leden van de guild. In het begin alleen de meest bekende zoals Lucy, Gray, en Erza maar al snel heb je ruim 16 mensen tot je beschikking.

Je kunt met al deze verschillende personages avontuur aan te gaan en je party naar wens in te delen. Bouw banden op met je team members om speciale aanvallen te unlocken, of om leuke cutscenes te unlocken waarmee je de leden van de Guild beter kunt leren kennen.

Vooral dit sociale aspect van de game vond ik ontzettend leuk en zorgde er echt voor dat ik gemotiveerd bleef om lekker veel quests en missie te voltooien. Dit zodat ik zo snel mogelijk voldoende punten had om nieuwe levels te unlocken qua bonding.

Battlesystem

Hierbij is het met name belangrijk om te weten welke members welk type aanvallen en rollen hebben. Zijn ze sterk offensief? Defensief? Hebben ze healing of support mogelijkheden? Al deze zaken zijn van groot belang tijdens de gevechten en het battlesysteem in deze game geeft daar op een leuke manier invulling aan.

In tegenstelling tot een hope anime games is dit een keer géén arena fighter (godzijdank!) In Fairy Tail wordt er gekozen voor een turn-based systeem waar ook een stukje strategie aan te pas komt. Elke move heeft namelijk een area of affect, afhankelijk van het type aanval. Hiermee moet je goed nadenken over de positionering van jezelf, je enemies, en het type aanval dat je uit wilt voeren.

Zoals zoveel JRPG’s heb je hierbij natuurlijk ook rekening te houden met bepaalde sterke en zwakke punten van jezelf en je vijanden, en kun je epische chain aanvallen unlocken voor maximale damage. Deze zien er vaak spectaculair uit en maken dat de gevechten direct een stuk meer impact hebben.

Gust Graphics

En dat heeft de game wel een beetje nodig want grafisch gezien is het geen pareltje. Als iemand die bekend is met het werk van Gust (met name de Atelier Games) weet ik inmiddels wat ik van ze kan verwachten; niet erg gelikte, maar wel charmante graphics.

En ook Fairy Tail volgt die lijn. Want de graphics zijn niet bepaald top-tier te noemen. Ze zijn leuk en kleurrijk maar niet bepaald strak of een technisch hoogstandje. Sterker nog, ik had eigenlijk constant het gevoel dat ik een Atelier game aan het spelen was, maar dan met een Fairy Tail jasje.

Persoonlijk vind ik de middelmatige graphics niet heel erg storend, of afdoen aan de game ervaring (al valt het wel enorm op als je net daarvoor Ghost of Tsushima hebt gespeeld). Wel jammer waren de framerate drops en wat andere technische issues tijdens de review periode. Maar de DAY ONE PATCH lijken deze inmiddels grotendeels te hebben opgelost.

Game voor de fans

Wat dat betreft is Fairy Tail dan ook een hele degelijke RPG, maar met name leuk voor fans van de franchise. De game doet veel te weinig om nieuwkomelingen te verwelkomen en je kennis te laten maken met de wereld van Fairy Tail en haar personages. Daarnaast merk je toch ook dat de Switch soms wat moeite heeft om alles netjes laten lopen en zijn de graphics niet wonderbaarlijk goed.

Dat gezegd hebbende is Fairy Tail ontzettend vermakelijk en is het dus zeker voor de fans een fantastische manier om de wereld opnieuw te ontdekken en je eigen avonturen te beleven. Want de game zelf is ontzettend trouw gebleven aan de personages die we allemaal kennen en leuk vinden.

Daarbij is het ook gewoon een heerlijk luchtige game. Niet te ingewikkeld maar met voldoende diepgang. Het is lekker kleurrijk, de muziek is goed, en de personages zijn gewoon ontzettend leuk om te volgen.

Het is misschien geen topklasse game maar wel één van de betere game-adapties van een anime in lange tijd. Ik heb me echt ontzettend goed vermaakt met Fairy Tail voor de Nintendo Switch, en ben ook nog lang niet uitgespeeld!

Game Review: Fairy Tail voor Nintendo Switch
7.3 / 10 Ons cijfer
Story6.5
Gameplay7.5
Graphics7
Geluid8
Joyce is de oprichtster van The Sushi Times en is een social media verslaafde Japan lover die met veel passie over alles schrijft wat maar met Japan te maken heeft. Daarnaast is ze gek op cosplay, anime, Pokémon, games, en alles wat kawaii is.

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close
X