GAME REVIEW: FINAL FANTASY X EN X-2 HD REMASTER

Game Review: Final Fantasy X en X-2 HD Remaster

Er wordt wel eens gezegd dat de beste Final Fantasy game degene is die je als eerste hebt gespeeld. Voor mij is dat Final Fantasy 8 geweest en uiteraard kan ik meer dan genoeg redenen noemen om aan te geven dat dit inderdaad het geval is. Maar om er toch zeker van te zijn, zal je eerst alle andere moeten spelen. En een van de enige waar ik me nooit toe kon zetten was Final Fantasy X en X-2. Misschien was het de nieuwe makers, misschien was het de meer lineaire speelwijze, maar ik kon er niet enthousiast over worden.

Totdat de HD Remaster er kwam en ik de proef op de som nam. Nu ben ik erachter gekomen wat ik al die jaren heb misgelopen.

Even bij het begin beginnen. Final Fantasy X, een turn-based RPG, met een mix van ontdekken en random battles. Je speelt de hoofdpersonage Tidus die een goed potje Blitz Ball (een soort onderwater handbal, maar dan cool) kan spelen. Plots wordt je stad vernietigd door een mega groot mythisch wezen genaamd Sin (wat eigenlijk gewoon een flinke walvis is) en vlieg je 1000 jaar in de toekomst.

Aardig heftig, zo vindt Tidus ook, zeker wanneer hij erachter komt dat Sin een terugkerend fenomeen is die niet vernietigd kan worden. Gelukkig kom je een religieuze groep tegen in Spira, met de summoner Yuna, die er van overtuigd zijn dat hun bedevaart ervoor zal zorgen dat ze Sin kunnen verslaan. X-2 Is het directe vervolg hiervan, met een wat lichter verhaal en ditmaal de hoofdpersoon Yuna die in een nieuw Spira leeft.

Turn-based klassieker

Final Fantasy X heeft een turn-based gevechtssysteem, net zoals de klassiekers. Echter heb je bij X wel een keuze uit 7 vechters, elk met zijn of haar eigen specialiteit. Een snelle krijger, een afstand schieter, een tank, een black mage, een dief etc. etc. Je klassiekers, maar dan in een nieuw jasje. Je kan tijdens het vecht gemakkelijk wisselen tussen de vechters, wat vaak om strategische redenen slim is om te doen. Daarnaast geeft het gelijk ook meer EXP voor de vechters, dus wordt het sowieso gestimuleerd om te doen.

De traditionele manier van levelen is bij FFX anders. Het is vergelijkbaar met FFXIII waarbij je een “sfhere” hebt om, door middel van punten, je skills te verbeteren. Door te vechten krijg je de benodigde punten, maar ook de “nodes” die nodig zijn om bepaalde skills vrij te spelen. Hoe verder je komt in de game, des te meer je kan vrijspelen. Dit betekent ook dat je op den duur de skills van je mede-vechters kan leren. Hierdoor kunnen vechters, zwarte magie krijgen en zwarte magie liefhebbers witte magie leren.

EnergyRain_05_1376313257

Het interessante is dat X-2 een geheel andere vechtsysteem op na houdt. Deze is real-time (hoewel je het wel kan vertragen) en geeft je een veel directer gevoel. In plaats van 7 vechters, heb je maar controle over 3 vechters. Echter kan je hier wel weer makkelijk wisselen tussen verschillende classes (zoals witte magie, schieter, vechter en zo nog 17 andere). Door de real-time battle kan je door een goede timing en het wisselen van de classe ontzettende goede combo’s maken die steeds meer damage doen. Erg leuk om te doen.

Memorabele en adembenemende wereld

Maar het technische gedeelte is niet wat een Final Fantasy game memorabel maakt. Het is de wereld waar het zich afspeelt. En Final Fantasy X en X-2 hebben iets waardoor ik het bijna over Final Fantasy VIII zou verkiezen. Spira is simpelweg een geweldige belevenis. Niet alleen door de cutscenes, maar gewoon het rondlopen is al een plezier op zichzelf. Doordat Sin zoveel verwoest verplaats je door rustige natuur achtige omgevingen en kleine dorpjes met een bijna hawaii-achtige vibe. Tropisch, exotisch, chill en kleurrijk is wat er bij me opkomt als ik nu aan denk. Echt een groot plezier om erin rond te lopen en het motiveert om verder te gaan in de game.

ffx-x2-ps4-6
Final-Fantasy-X-HD-Remaster-21

FFX-2 laat een Sira zien nadat het is bevrijd. Ook hier zul je genieten van de omgeving en de vibe. De personages zijn echter wel een stuk losser en de game op zichzelf is wat luchtiger. Meer grappige momenten / cutscenes, J-pop, massage mini-games en cheesecake. Het is bijna totaal de andere kant als Final Fantasy X, maar wat ook wel weer prettig is naar de serieusheid van FFX. Het is de fan-service game wanneer je van FFX hebt genoten en is moeite waard om te spelen.

Ook de HD effecten komen goed naar voren in de verbeterde versie, zeker wanneer je ze vergelijkt met de oude variant. Al zijn ze wellicht niet helemaal gelijk aan de standaard die we tegenwoordig wellicht hebben.

Afbeelding via GameSpot.
Afbeelding via GameSpot.

Meesterlijke combinatie

Deze combinatie van Final Fantasy X en X-2 HD Remaster is een zeker een aanrader voor ieder die van de klassieke als de moderne manier van Final Fantasy houdt. Er zit een goed verhaal aan vast en de omgeving ziet er geweldig uit. De graphics zijn natuurlijk wat gedateerd, maar voor een HD Remaster ziet het er wel erg goed uit. Voor iedereen die deze twee klassiekers nog niet heeft gespeeld is dit een heerlijke manier om het te ontdekken.

Game Review: Final Fantasy X en X-2 HD
Graphics8
Geluid7