Game Review – Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is een MMORPG oftewel een Massively Multiplayer Online Role-Playing Game en kan worden gezien als zowel een vervolg als een remake! De originele FF XIV, die uitkwam in 2010, had erg veel kritiek gekregen waardoor Square Enix een nieuw team op het spel heeft gezet om het te verbeteren.

FF XIV: A Realm Reborn vindt plaats in Eorza, 5 jaar na de gebeurtenissen in de originele FF XIV. Bahamut, de primal dragon, is na zijn ontsnapping uit een kunstmatige maan verslagen door een handjevol warriors, die niemand zich meer echt voor de geest kan halen. De wereld van Eorza ondervindt nu een nieuwe dreiging, namelijk de Garlean Empire uit het noorden die zich klaarmaakt voor een invasie!

Zoals passend is voor een (MMO)RPG creëert de speler in Final Fantasy XIV: ARR zijn eigen personage en een wereld server om op te spelen. Het karakter kan zelf worden aangepast wat betreft uiterlijke kenmerken en in de nieuwe patch is er zelfs een beauty parlor waar je looks kan kiezen die niet in het standaard keuze menu te vinden zijn.

De servers zijn overigens opgedeeld in regions, en voor zowel connectie als taalredenen is het verstandig om een server te kiezen die het dichtste bij jou in de buurt zit. Heb je geen idee welke server nou ‘het leukste’ is? De Moogle server heeft de grootste Nederlandse community maar is ook erg druk en de kans om maar binnen te komen wordt steeds kleiner, maar ook de Phoenix server heeft een flinke Nederlandse community en is dus ook geen verkeerde keuze!

Afbeelding via GamingReality

Afbeelding via GamingReality

Voor het creëren van je karakter kiezen spelers eerst uit een aantal races waarbij elke race ook weer is onderverdeeld in twee groepen:

• Hyur (de Midlanders en Highlanders)
  • Miqo’te (de Seekers of the Sun en de Keepers of the Moon)
  • Elezen  (de Wildwoods en de Duskwights)
  • Roegadyn (de Sea Wolves en de Hellsguard)
  • Lalafell (het Plainsfolk en het Dunesfolk)

Naast races kiest de speler nog een class uit voor zijn karakter. Deze class bepaalt wat voor een type vechter je bent! Deze classes veranderen op een bepaald hoog level in jobs, waarbij je wapenuitrusting ook verandert. Het classsysteem is zo opgezet dat je heel makkelijk met je karakter van class kan switchen door de desbetreffende guild van een andere class te bezoeken en je daar aan te melden.

Nog beter zelfs, het wordt aangeraden om meerdere classes te leren in verband met party samenstellingen en gameplay ervaring. Naast de vechtclasses (Disciples of War en Disciples of Magic) heb je ook nog craftclasses en zijn er extra skills je die kunt leren (Disciples of the Hand en Disciples of the Land).

FF XIV: A Realm Reborn heeft een grote world map en verschillende steden en gebieden waar de speler tussen kan reizen (meestal per airship en dit kan pas nadat een speciale quest is voltooid, lvl 15). De wereld is prachtig vormgegeven en elke stad is uniek ten opzichte van de andere. De maps werken erg weinig met richtingen en het is de bedoeling dat je voornamelijk onthoudt waar alles zit in een stad of gebied. Zowel je eigen karakter als die van andere zijn hartstikke mooi om te zien en het design van de verscheidene key- enemies en primals is heel erg gaaf gedaan!

Afbeelding via GamingDragons

Afbeelding via GamingDragons

Het level systeem kan door sommige als wat zwaar worden gezien, aangezien er veel quests nodig zijn om te levelen en de speler actief zal moeten meedoen aan zogenaamde FATE’s. Dit zijn plaatselijke (kortere) battle events waar je flink wat Experience Points uit kunt halen als je actief mee doet! Daarnaast zijn er nog Guildhests (quests waarbij je in een party wordt geplaatst en vaak mini-dungeons onderzoekt) en Guildleves (herhaalbare solo-quests) om snel mee te levelen, maar het blijft wel aardig wat grinden! Soms zijn lokale quests wat meer gericht op het vinden van items of het brengen van berichten maar het idee blijft meestal hetzelfde.

Afbeelding via GamesRocket

Afbeelding via GamesRocket

Al met al is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn een mooie MMORPG, maar moet je wel van wat grinden houden. De mogelijkheid om makkelijk van class te switchen is echt een pre! Denk er ook aan dat Final Fantasy XIV: A Realm Reborn niet gratis is, er zit helaas een maandelijkse betaling aan gekoppeld. In Nederland kan je bepaalde FF XIV game cards kopen waarvan je de code op je account online kan invoeren. Ook als je de game koopt wordt je account helemaal gelocked zodat hij lastig te hacken is maar daardoor ook niet echt uit te lenen. Zo maak je een Square Enix account aan en is de registratiecode van je game gelinked aan zowel je systeem als je account.

Game Review - Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Gameplay7
Graphics9