GAME REVIEW: HYRULE WARRIORS LEGENDS

Game Review: Hyrule Warriors Legends

Een super grote Zelda fan ben ik niet, maar de games vind ik wel zeer vermakelijk. Toen Hyrule Warriors werd aangekondigd, was ik behoorlijk enthousiast! Ik had nog nooit een musou (fighting) game gespeeld, maar omdat het in een Zelda jasje was gestoken, had ik er zeker zin in! Inmiddels heb ik meer dan 200 uur gestoken in de game, en eigenlijk ben ik er nog lang niet klaar mee!

En toen kwam Nintendo met Hyrule Warriors Legends op de proppen. Hyrule Warriors, maar dan op de 3DS. Natuurlijk met nieuwe characters en stages. Uiteraard moest ook deze game aan mijn verzameling worden toegevoegd, maar is de game ook echt zo tof als zijn WiiU variant?

Tetra’s ontdekking

Het verhaal van de 3DS versie houdt niet op waar het bij de WiiU versie eindigt- het verhaal gaat door wanneer Tetra ontdekt dat Windfall Island, alsmede andere eilanden uit Wind Waker zoals Forsaken Fortress en Dragon Roost Island op mysterieuze wijze in het universum van Hyrule Warriors terecht komen.

Later zal nog een ander personage, Linkle, een jonge dame die woont in een dorpje vol met Cucco’s, de wijde wereld intrekken nadat ze gehoord heeft dat een monster Hyrule Castle heeft aangevallen. Echter komt ze Skull Kid tegen, die haar kompas steelt en moet ze achter hem aan om haar kompas terug te krijgen.

Adventure Mode

Het verhaal van het spel is redelijk standaard, niet diepgaand en het nieuwe gedeelte is gewoon een excuus om de Wind Waker karakters, Skull Kid en Linkle te introduceren. Iedereen die Hyrule Warriors gespeeld heeft weet dat de Story Mode maar een klein onderdeel is van de game. De meeste tijd zal je namelijk besteden in de Adventure Mode.

Afbeelding via Jeuxactus
Afbeelding via Jeuxactus

In Adventure Mode begin je op een wereldkaart opgedeeld in allemaal vakjes. Elk vakje bevat een missie die je moet voltooien. Afhankelijk van hoe goed je de missie volbrengt, gaan er nieuwe aangrenzende vakjes op de kaart open. Ook krijg je soms items en andere dingen zoals wapens en heart containers als beloning voor het voltooien van je missie.

Deze items kan je gebruiken om in de vakjes te zoeken naar verborgen beloningen of een route naar nieuwe vakjes te openen. Als je de WiiU versie hebt gespeeld zal Adventure Mode weinig nieuws brengen. Ja, er is een nieuwe map met een unieke gimmick, maar in feite is het qua structuur niets anders dan de andere 4 Adventure Maps.

Nieuw begin

Daarnaast is er geen manier om de levels van je personages of je voortgang in Adventure Mode van de WiiU versie op wat voor manier dan ook te synchroniseren. Dus als je net zoals ik honderden uren in Adventure Mode van de WiiU versie hebt zitten, helaas pindakaas, je begint weer helemaal overnieuw. Ook moet je de DLC personages van de WiiU versie, alsmede een paar nieuwe personages in de 3DS versie, ook via Adventure Mode unlocken.

7-2

Speel je het spel op een normale Nintendo 3DS(XL), bereid je dan voor op de eindeloze ergernis dat de game niet boven de 20 FPS zal uitkomen, behalve bij Challenge missies. De framerate is behoorlijk slecht en zakt veel. Hierdoor krijg je een zeer schokkerig en totaal niet soepel lopend beeld.

Beter op de NEW 3DS

Het is zeer knap van Temco Koei dat ze het spel überhaupt draaiende hebben gekregen op de normale 3DS(XL), maar op de New Nintendo 3DS loopt het spel gelukkig veel beter. Het spel had dan ook beter een N3DS-exclusieve titel kunnen zijn. Overigens kan de 3D-functie niet aangezet worden op de normale 3DS.

Afbeelding via
Afbeelding via Ninty

Desondanks dat de framerate is verbeterd op de N3DS, is de game in zijn geheel grafisch om te huilen. De cutscenes in de story mode zijn gepre-renderde cutscenes van de WiiU versie, gedownscaled naar 240p resolutie. De cutscenes zijn daardoor wazig en niet helder. Tevens zijn ook de menu illustraties lelijk en wazig.

Verbeterde gevechten

Qua gameplay zijn er wat aanpassingen gemaakt. Aan het feit dat je een personage speelt dat übersterk is en als een warm mes door boter, door hordes vijanden glijdt is niets veranderd. Maar de eerste grote verandering is dat je nu tijdens het vechten van personage kan wisselen als deze ook op het veld loopt. Bepaalde taken die je moet doen om een missie te voltooien zijn nu aangepast zodat je alleen een missie kan voltooien als je als een bepaald personage speelt. Dit gaat vloeiend en is een goede verandering.

De tweede verandering is dat nu er minder vijanden tegelijkertijd op het scherm staan dankzij de limitatie van de 3DS hardware. Maar het spel zet gelijk een nieuwe vijand op je scherm neer zodra je er eentje verslaat. Dat is een goede oplossing voor het hardware probleem en zo is het toch mogelijk om net zo snel 1000 K.O.’s te maken als in de WiiU versie.

My Fairy

De derde verandering is de My Fairy functie. Met My Fairy kan je je eigen fee trainen. Door voedsel voor je fee op te pakken in Adventure Mode kan je ze skills aanleren. Door je fee dan het slagveld mee op te nemen kan je deze skills activeren en worden de gevechten wat makkelijker.

Afbeelding via
Afbeelding via Gonintendo

Deze functie is geinig maar voegt bijna niets toe aan de game, omdat het spel maar zeer weinig missies heeft die echt moeilijk zijn en waar My Fairy dus van pas komt. Het spel is namelijk, net zoals de WiiU versie, helemaal niet zo moeilijk, want de hordes kleine vijanden gaan met een paar klappen dood en de eindbazen zijn erg voorspelbaar.

Niet de moeite voor WiiU bezitters

Al met al is dit een game die je op zijn minst op de New Nintendo 3DS moet spelen als je niet de in alle opzichten veel betere WiiU versie bezit. Heb je de WiiU versie niet en bezit je alleen een normale 3DS? Ga dan bij jezelf na of je er tegen kan om een game tientallen uren te spelen terwijl deze er grafisch zeer slecht uitziet een een framerate heeft om van te huilen…

Zelfs de 3DS-exclusieve content is het absoluut niet waard deze game aan te schaffen als je de WiiU versie al bezit. Je betaald in feite voor misschien een kleine 5 tot 10 uur aan extra verhaal, 5 nieuwe personages en 4 nieuwe stages. Iets wat makkelijk DLC kon zijn dus. Het is dus ook te hopen dat Nintendo de 3DS content brengt naar de WiiU versie, afgezien van de meegeleverde code om alleen de nieuwe characters en Ganondorf’s nieuwe wapen over te zetten naar de WiiU versie.

Bezit je de WiiU versie al? Trek dan gerust nog een puntje of 2 van het onderstaande cijfer af. De 3DS versie voegt weinig nieuws toe en is op technisch gebied een dikke downgrade.

Game Review: hyrule warriors legends
5.5 / 10 Ons cijfer
Story6
Gameplay7
Graphics2
Geluid7
Sander
contact@sandervanderham.nl

Sander is een enthousiaste figure verzamelaar met een uitgebreide collectie en een nog uitgebreidere wishlist! Graag deelt hij zijn kennis en enthousiasme rondom figures en het verzamelen ervan met jullie!

2 Reactie's
  • jeroenmuts
    Geplaatst op 13:27h, 31 maart Beantwoorden

    Meer dan 200 uur gespeeld? Meer dan 25 werkdagen? Sjohee! Dan was je er vroeg bij 😛

    • Joyce
      Geplaatst op 17:04h, 31 maart Beantwoorden

      Haha ik denk dat je even in de war bent 😉 Die 200 uur gaat over de Wii U versie “Hyrule Warriors”. De review gaat over de 3DS versie “Hyrule Warriors Legends” ^^

Geef een reactie