Jump Force Game Review.

Game Review: Jump Force

Shonen Jump, het welbekende Japanse magazine voor allerlei mangaseries zoals Naruto, One Piece, Dragon Ball en meer, bestaat 50 jaar en dat moet natuurlijk groots gevierd worden. Naast allerhande evenementen is het paradepaardje van deze viering Jump Force, een nieuwe arena brawler game waarin karakters uit 14 verschillende Shonen Jump mangaseries het tegen elkaar opnemen.

Met meer dan 40 speelbare karakters moet de game een waar feestje worden en een eerbetoon aan de bekende Shonen series. Maar is het ook echt een feestje?

Feestje met vuurwerk

In Jump Force zijn de echte wereld en de mangawerelden op een mysterieuze wijze samengevoegd. In de chaos die volgt gebruiken welbekende mangaschurken zoals Frieza en Blackbeard grof geweld om de echte wereld over te nemen. Jij, de hoofdpersoon, raakt als onschuldige buitenstaander verwikkelt in een gevecht tussen Goku en Frieza, waarbij Frieza je al dan niet per ongeluk bijna vermoord.

Gelukkig komt Trunks tot je redding, waardoor je na een technologische ingreep superkrachten krijgt net zoals Goku en Luffy! Je moet samen met Goku, Luffy, Naruto en andere metgezellen zoals Sanji, Piccolo en Sasuke proberen de schurken te stoppen en de werelden weer te scheiden van elkaar.

Kies je team

Je kan jezelf aan het begin van het verhaal bij één van de drie heldenteams voegen. Deze staan onder leiding van Goku, Luffy, en Naruto. Afhankelijk van welk team je kiest kan je tijdens gevechten speciale moves gebruiken van je teamgenoten. Sluit je je bijvoorbeeld aan bij Goku’s team, dan heb je de mogelijkheid om zelf ook de Kamehameha te gebruiken. Zo heb je een beetje controle over de vaardigheden die je karakter bezit, en iets selecteren dat bij je vechtstijl past.

Helaas gaat het verhaal en de keuze voor je personages niet heel veel verder dan dat. Het verhaal is er simpelweg om een reden te hebben waarom onze Shonen Jump helden en schurken tegen elkaar vechten. Verder zit er echter weinig verhaal opbouw in, zijn er niet veel spannende ontwikkelingen en heb je gewoon weg niet echt een verhaal dat je weet te boeien.

Wat hierbij wel tof is dat je je eigen personage helemaal zelf kunt ontwerpen, en dat deze optie best uitgebreid is. Hiermee krijg je toch een beetje het gevoel dat je zélf onderdeel uitmaakt van de wereld. En ben je gaandeweg een beetje uitgekeken op je ontworpen karakter, dan kan je deze later altijd weer aanpassen.

Met name voor het ontwerpen van je personage is het de moeite waard om de side-missies te doen. Dit zijn activiteiten die je naast het verhaal moet voltooien. Deze draaien altijd om het verslaan van je tegenstanders in een gevecht, maar dan met extra eisen. Zoals het bevalen van een “perfect” of bepaalde aanval gebruiken. Door deze missies te halen kan je nieuwe vaardigheden en kleding vrijspelen voor je personage. Daarnaast kan je het ook online opnemen tegen vrienden en vreemden.

Grafisch gezien is Jump Force opmerkelijk te noemen. Normaal gesproken als een manga/anime wordt vertaald naar een game, wordt de tekenstijl van deze manga/anime overgenomen. Dit is niet het geval bij Jump Force. Omdat de mangakarakters in de echte wereld terechtkomen, hebben ze ook een realistisch jasje gekregen. Bij sommige karakters pakt dit heel goed uit, maar andere karakters zien er juist vreemd en plastic-y uit.

Samen vechten

Jump Force is dan ook een fighting game pur-sang. Alles draait om de gevechten, of het nou voor het verhaal is om de missies. Verwacht dan ook geen diepgang, maar wel snelle en flitsende gevechten. Vooral liefhebbers van de zogenoemde arena brawlers kunnen hun lol op. Hierbij loop en vecht je in afgesloten arena’s, in 3D.

Deze gevechten ga je echter niet alleen aan maar met twee andere teamgenoten. Te samen vechten jullie tegen een vijandig team van ook drie personages. Hierbij ben je vrij om te wisselen tussen de teamgenoten, kunnen jullie elkaar assisteren met aanvallen, of helemaal los gaan met speciale team attacks.

Naast de standaard klappen kan je ook speciale aanvallen uitvoeren. Voor elk karakter zijn deze speciale vaardigheden anders. Goku kent bijvoorbeeld de Kamehameha en Spirit Bomb, terwijl Luffy zijn Gum-Gum Red Hawk en Gum-Gum Grizzly Magnum aanvallen kan gebruiken.

Hiervoor moet je wel eerst een meter opbouwen voor je deze kunt activeren. Als je heel veel meter hebt, kan je zelfs je karakter transformeren zodat hij tijdelijk sterker wordt. Goku en Vegeta veranderen dan bijvoorbeeld in Super Saiyans.

En hoewel de speciale vaardigheden van de karakters allemaal anders zijn, is de besturing voor elk karakter identiek. Dit maakt het erg prettig om te wisselen tussen personages en zul je hier erg snel aan gewend zijn.

Wachten, wachten, wachten

De gevechten zien er schitterend uit en de effecten knallen tijdens je oren bij de spectaculaire aanvallen van alle personages. Dat maakt het des te jammer dat de animaties, met name in cutscenes, niet altijd lekker lopen. Deze zijn soms ronduit houterig en heel beperkt geanimeerd. Ook de veel voorkomende frame-drops (stotteringen in je beeld) zijn hierbij erg storend.

Maar de grootste ergernis van deze game is toch echt de bizarre hoeveelheid laadschermen én de duur hiervan. Voor alles is er een laadscherm, en soms duurt het echt een halve minuut voordat iets is ingeladen. Speel je een gevecht en wil je daarna een rematch doen, dan moet dit gevecht weer opnieuw worden ingeladen. In een game die draait om snelle actie, is dit natuurlijk erg jammer. Gelukkig is er sinds de release al een nieuwe patch uitgebracht die dit wat vermindert maar het is zeker nog niet optimaal.

Feestje voor de fans

De eindconclusie is dan ook dat Jump Force niet het grote feestje is geworden waarop de makers hadden gehoopt. Toch is het combat systeem wel leuk genoeg voor een paar uurtjes knokken. Met 40+ speelbare personages zal je ook niet snel vervelen. Wel opvallend is dat enkele grote Jump bekendheden zoals Gintoki Sakata uit Gintama en Madara Uchiha uit Naruto geen opwachting maken in deze game, wat voor mij persoonlijk wel een gemis is.

Daarnaast moet je ook behoorlijk wat geduld kunnen opbrengen om alle laadschermen te overleven. Hopelijk wordt dit nog opgelost door toekomstige patches. Voor nu is Jump Force absoluut leuk voor de fans van de Shonen Jump series, maar voor de gemiddelde gamer die niet veel met manga/anime heeft zijn er betere arena fighters op de markt.

Jump Force Review Score
6.3 / 10 Ons cijfer
Story6
Gameplay6
Graphics7
Geluid6

Jump Force is nu beschikbaar

Groot fan van de Shonen Jump series of arena brawlers en wil je zelf ondervinden hoe deze game speelt? Jump Force is nu beschikbaar op Xbox One en Playstation 4, en verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Nedgame, GameMania, en de betere speelgoedwinkels.