Game Review Kingdom Hearts III

Game review: Kingdom Hearts III

We hebben tal van aankondigingen, teasers, en presentaties gehad maar nu is het dan ook écht zover; het langverwachte Kingdom Hearts III heeft officieel het levenslicht gezien. Wij hebben de ontwikkelingen vol interesse gevolgd en als langdurig fans van de franchise zijn we hier natuurlijk meteen bovenop gedoken.

Want kan dit derde deel aan al onze verwachtingen voldoen? En bovenal: hoe gaan ze het presteren om de tientallen verhalen en plottwists uit de voorgaande games aan elkaar te knopen?

Eerst je huiswerk doen

Met name de verwarrende verhaallijn die de Kingdom Hearts reeks tot nu toe heeft neergezet (in meer dan 10 verschillende games) zorgt voor nogal wat vragen! Wil je aan Kingdom Hearts III beginnen maar heb je nog geen enkele andere Kingdom Hearts game gespeeld? Dan ga je van een koude kermis thuis komen. Het is namelijk absoluut noodzakelijk om je te verdiepen in de verhalen van de voorgaande games. Doe je dit niet dan ga je werkelijk niks snappen van deze game.

Want hoewel ze nog wel proberen her-en-der toelichting of verduidelijking te geven over wat er gebeurd is, valt dit niet mee. Gelukkig kan je in KH3 al wel een klein overzicht krijgen van het verhaal dusver in de Memory Archives (in het hoofdmenu), maar toch is het handig om bijvoorbeeld YouTube samenvattingen er even bij te pakken.

Een héle beknopte introductie

In de game speel je als Sora, het hoofdpersonage in de reeks. Hij vecht met een zogeheten Keyblade. Dit is een gigantische sleutel die in staat is om allerlei sloten te openen maar nog belangrijker: het heeft de kracht om harten uit de klauwen van de Heartless te bevrijden.

De Heartless zijn wezens van de duisternis, welke de negatieve emoties uit de harten van mensen gebruiken om zichzelf te vermenigvuldigen. Op zichzelf zijn ze niet zo’n probleem maar in grote aantallen kunnen ze complete werelden vernietigen, en laat de grote schurk – Master Xehanort – daar nu handig gebruik van maken.

Master Xehanort, een Keyblade Meester van de duisternis, is op zoek naar antwoorden die Kingdom Hearts hem kan geven. Deze kan hij echter alleen benutten door de Keyblades te gebruiken. En om dit te bereiken heeft hij een listig plan bedacht, die in dit deel van de reeks eindelijk zijn laatste stadia ingaat. Het is echter aan Sora en zijn sidekicks om dit te voorkomen!

Op zijn missie om de kwaadaardige organsiatie van Master Xehanort tegen te houden moet Sora op reis door tal van mysterieuze werelden. Niet alleen om zijn krachten opnieuw aan te wakkeren maar ook om zijn vrienden te helpen, en de werelden te beschermen.

Op avontuur met Disney

Uniek aan de Kingdom Hearts reeks is dat Sora samen met zijn trouwe compagnons Donald en Goofy allerlei Disney werelden afreist. Voorheen waren dat voornamelijk werelden van klassieke Disneyfilms zoals Aladdin, De Kleine Zeemeermin en Peter Pan. Deze keer zijn de meer recentere en modernere Disneytitels aan de beurt, zoals Toy Story, Frozen, en Big Hero 6.

Ook Tangled maakt zijn opwachting! Afbeedling via KHInsider

In elk van deze omgevingen kun je een uniek avontuur beleven dat geheel in het teken staat van dat specifieke universum. In The Caribbean kan je bijvoorbeeld je eigen piratenschip besturen, terwijl je vijandige piratenschepen met je kanonnen naar Davy Jones’ Locker laat zinken. In de Toy Box kan je in speelgoed mecha’s kruipen om zo te vechten tegen je vijanden. En in Arendelle kan je juist weer op de slee van de grote berg glijden. Zo voelt elke wereld weer fris n vol unieke avonturen aan. Heel vele interactie is er echter niet.

Flink aan de bak

Het is echter niet alleen maar lol beleven in deze werelden. Waar voorheen het vechten meer op de voorgrond stond, is werelden verkennen in dit deel een stuk belangrijker. De meeste werelden zijn namelijk een behoorlijk stuk groter dan die in voorgaande delen, en daarom zijn er ook veel meer goodies verstopt. Het is de moeite waard om hier naar op zoek te gaan want je wordt er goed voor beloond!

Een groot verschil met voorgaande delen is ook dat Sora nu in staat is om tegen bepaalde muren op te rennen. Hierdoor gaan bepaalde werelden ook behoorlijk de hoogte in, waardoor je soms getrakteerd wordt op mooie uitzichten.

Daarnaast zul je ook flink aan de bak kunnen met allerhande mini-games. Zo kun je Chef uit Ratatouille helpen daar ingrediënten te verzamelen en gerechten te bereiden, een soort candy-crush achtige game bij Winnie the Pooh, en kun je The Caribean lekker piraatje spelen met je eigen schip.

Veel Vuurwerk

Maar uiteraard kunnen we ook weer lekker los gaan met heel veel gevechten! Natuurlijk is het oude vertrouwde gevechtssysteem, het Command Menu, van Kingdom Hearts 1 en 2 weer terug. Natuurlijk heeft deze wel een facelift gehad. Er zijn geen Reaction Commands en Form Changes meer zoals in KH2, maar deze maken plaats voor Attraction Flow en Keyblade Transformations. Het eerste krijg je als je een vijand aanvalt met een groene cirkel om hem heen. Daarna kan je een Attraction Flow doen, waarbij je bijvoorbeeld op een schommelschip of wildwaterbaan je vijanden te lijf gaat.

Keyblade Transformations werken iets anders. Als je genoeg combo’s uitvoert tijdens een gevecht, krijg je de mogelijkheid je Keyblade te transformeren naar een andere vorm. Zo kan je compleet nieuwe aanvallen doen! Deze transformatie is voor elk Keyblade anders. Zo zijn er Keyblades waarbij deze verandert in een magische staf, speer of zelfs een schild. Het werkt allemaal lekker vloeiend, wat vechten echt een genot maakt.

Reizen met je Gummi Ship

Maar wanneer je dan toch alles hebt gedaan in de wereld waar je zit is het tijd om af te reizen naar een volgende. Om van wereld naar wereld te reizen gebruik je het Gummi Ship. Dit is een ruimteschip dat Sora en zijn vrienden gebruiken om in de “Lanes Between” te reizen. In tegenstelling tot KH1 en KH2 zijn de Lanes Between een plek waar je in allerlei richtingen op onderzoek kan uit gaan.

Voorheen zat je op een “rails” waarbij je vijandige ruimteschepen moest neerknallen. Nu moet je deze echt opzoeken. Dan krijg je meestal een kleine missie, waarbij je meestal zo snel mogelijk 100 schepen moet verslaan of binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk schepen moet verslaan.

Je kan deze gevechten ook totaal negeren, al zal je wel eens in de zoveel tijd een eindbaas tegenkomen voordat je een wereld kan bezoeken. Alhoewel ik het nieuwe Gummi systeem een hele verbetering vind, vind ik het jammer dat deze door de verandering wel makkelijker lijkt.

Kingdom Hearts werelden

Het zijn echter niet alleen Disney universums waar je in terecht komt. Er zijn ook diverse werelden en omgevingen die uniek zijn voor Kingdom Hearts. In de Disneywerelden volg je grotendeels de verhaallijn van de film waarop deze is gebaseerd. Deze voegen echter vrij weinig toe aan de echte rode draad binnen de franchise.

De voortgang rondom de strijd tegen Master Xehanort komt pas echt naar voren in de werelden die los staan van Disney. Wat het des te vreemder maakt dat er daar zo weinig van zijn, zeker vergeleken met de vorige games. Pas richting het einde kom je in een wereld terecht waar het echte verhaal weer goed naar boven komt.

Ontzettend zonde want ze proberen in deze ene wereld alle verhalen bij elkaar te laten komen. Maar het zijn er jammer genoeg te veel in een te korte tijd. Met name omdat KH3 voor ruim een twintigtal personages het verhaal moet afronden! Hierdoor is alles nogal gehaast en krijg je, zeker als speler maar weinig tijd om die gebeurtenissen te verwerken.

Het was het verhaal en de game in zijn algemeenheid veel meer ten goede gekomen als ze dit beter verdeeld hadden over alle werelden. En als er meer interactie geweest zou zijn met het verhaal. Nu zat je meestal naar tientallen cutscenes te kijken zonder dat je echt een mogelijkheid had er echt bij mee te leven.

Een schitterend plaatje

Wat het verhaal af en toe aan diepgang tekort kwam werd gelukkig ruimschoots goed gemaakt door het grafische aspect. De gehele game is een genoot voor het oog met tal van schitterende plaatjes. Ook de cutscenes zijn perfect neergezet en het leek er soms letterlijk op of je een Disney animatiefilm aan het bekijken was.

De overstap naar de Unreal Engine 4 (de software die gebruikt is voor het ontwikkelen van de game) is goed te zien en de grafische effecten spatten bijna letterlijk van het beeldscherm af. Ook tikt het spel op een normale PS4 toch regelmatig de 60FPS aan, maar haalt deze bij erg drukke omgevingen niet altijd deze framerate. Mocht je toch last hebben van framerate issues, dan kan je de grafische instellingen aanpassen om de framerate nog wat gestroomlijnder te krijgen.

Fenomenale muziek

De schitterende beelden in combinatie met de muziek waren echt om van te genieten! Traditiegetrouw is de muziek namelijk weer uitstekend en is er voor elke wereld en situatie een fenomenaal werk van gemaakt. Het maakt het plaatje voor mij echt compleet en geeft nét die extra laag van beleving mee aan Kingdom Hearts 3. Maar eerlijk, is eerlijk, ik had ook niets anders verwacht met de legendarische Yoko Shimomura aan het roer voor de soundtrack.

Tevreden, maar niet voldaan

Deze game had voor mij dan ook bijna alles wat ik van een nieuwe Kingdom Hearts verwachtte; uitstekende graphics, heerlijke muziek, veel actie, en uiteraard de voortgang van het verhaal! En ook buiten het verhaal was er meer dan genoeg om te doen, zoals alle Lucky Emblems fotograferen, alle Secret Reports verzamelen, of de Gummi Missions doen. Qua content komt deze game dus niets tekort!

Maar toch ben ik niet helemaal voldaan. Wellicht was het het lange wachten op deze game, maar de hoge verwachtingen die ik had zijn niet op alle vlakken waargemaakt. Zo lag de moeilijkheidsgraad soms erg laag, en was met name de uitvoer van de verhaallijn niet helemaal goed getimed.

Dat gezegd te hebben is de game de aanschaf dubbel en dwars waard en ga je uren plezier beleven aan Kingdom Hearts 3. Het is echter géén game voor de nieuwkomer, tenzij deze zich eerst in de geschiedenis heeft verdiept. Voor trouwe fans is het echter een waardige opvolger.

Kingdom Hearts 3 Review
8.9 / 10 Ons cijfer
Story7.5
Graphics10
Geluid9

Zelf aan de gang met Kingdom Hearts 3?

Zelf ook ervaren hoe het is om de wereld van Kingdom Hearts 3 in te duiken? Dan is deze nu beschikbaar voor Xbox One en Playstation 4 en verkrijgbaar bij o.a. bol.com, Nedgame, GameMania, en de betere speelgoedwinkels.

Mocht je overigens ook benieuwd zijn naar de voorgaande delen en graag de gehele serie (opnieuw) beleven? Dan kun je via Nedgame ook Kingdom Hearts: The Story So Far voor Playstation 4 bestellen. Dit is een speciale verzameluitgave van alle voorgaande Kingdom Hearts games. Deze is alleen in Amerika uitgekomen maar Nedgame heeft er hier een aantal van geïmporteerd. Slechts een beperkte voorraad dus wees er snel bij, of neem een kijkje op ebay!

Sander
contact@sandervanderham.nl