Game Review: Kirby Planet Robobot

De Kirby serie is net zoals Mario en Zelda een character van Nintendo die al tientallen jaren meegaat. Kirby games zijn vooral vrolijk, kleurrijk, schattig en hebben een rond, roze bolletje als hoofdpersonage. Kirby heeft een enorme eetlust en de speciale eigenschap om krachten van vijanden die hij opeet over te nemen. Daarnaast kan hij zichzelf ook met lucht opblazen om te vliegen. Deze bijzondere kenmerken zorgen er dan ook voor dat Kirby al jaren een enorm geliefd character is!

Voor velen fans was het dan ook zeer goed nieuws dat Nintendo begin dit jaar aankondigde dat een nieuwe Kirby game op de 3DS zou verschijnen: Kirby Planet Robobot. Wij Europeanen moeten nog even wachten op de game welke hier pas op 10 juni, 2016 uitkomt, maar ik heb de Japanse versie in huis gehaald en besloten deze alvast te reviewen. Is Planet Robobot net zo leuk als Triple Deluxe, de 3DS Kirby game die een aantal jaren terug verscheen?

In Kirby: Planet Robobot landt er op een dag een gigantisch ruimteschip op Kirby’s thuisplaneet Pop Star die heel de planeet vol groene grasvelden omtovert naar een landschap vol met machines, fabrieken en natuurlijk zoals de titel al doet vermoeden robots. Meta Knight, één van Kirby’ vrienden, zet met zijn luchtschip gelijk de aanval in. Zijn aanval wordt echter afgeweerd, waardoor alleen Kirby overblijft om de tegenaanval in te zetten.

Natuurlijk laat Kirby hier geen gras over groeien en gaat hij weer op avontuur om deze bedreiging te stoppen en Pop Star weer te herstellen naar haar natuurlijke staat. Veel dieper dan dit wordt het verhaal niet, maar er moet wel gezegd worden dat Kirby games sowieso niet bepaald uitblinken qua verhaal.

Zoals eerder beschreven kan Kirby vijanden opeten en diens krachten overnemen, en ook vliegen. Met deze krachten kan Kirby speciale aanvallen doen die weer nuttig zijn voor het oplossen van puzzels en om geheime paden te ontdekken. Aangezien deze game op hetzelfde engine draait als Kirby: Triple Deluxe is de gameplay zeer vergelijkbaar. De game kent een handjevol nieuwe powerups voor Kirby om te gebruiken, zoals o.a. Doctor, Psi, Mirror en Poison.

Ook zijn er in de game geheime kamers verstopt waarin je de Smash Bros. powerup kan vinden, waarmee Kirby zich net zo laat besturen als in de Smash Bros. games. Mocht je amiibo bezitten dan kan je deze tijdens het spelen inscannen om Kirby een speciale kracht te geven. Welke je krijgt hangt af van welke amiibo je scant. Van Mario krijg je bijvoorbeeld Fire Kirby, maar van Link krijg je weer Sword Kirby. Als je de Kirby amiibo scant krijg je zelfs de unieke U.F.O. Kirby powerup die je alleen via die amiibo kan vrijspelen.

Speciaal voor deze game kwam Nintendo met deze gloednieuw amiibo. Afbeelding via Dualshockers

Naast de gameplay en levels is Planet Robobot nog op meerdere plekken vergelijkbaar met Triple Deluxe. Veel vijanden en mini-eindbazen worden hergebruikt, en er zijn zelfs een paar eindbazen uit Triple Deluxe die gerecycled worden, al dan niet in een zwakkere vorm. Gelukkig zijn er ook nog genoeg nieuwe vijanden en eindbazen om op te eten en waarop je je agressie kan uitleven. Helaas zorgt dit niet voor een grote nieuwe uitdagingen, maar aan de andere kant zijn Kirby games nooit echt moeilijk geweest. Gelukkig is er wel genoeg uitdaging dat je je geen moment verveelt.

Net zoals in Triple Deluxe zijn er in de levels speciale items (Code Cubes) verstopt die je allemaal moet verzamelen een aantal bonussen vrij te spelen, zoals extra bonuslevels. De meeste kan je vinden in speciale puzzelkamers waarvoor je net de juiste powerup moet hebben om deze op te lossen.

Vechten tegen een boom is standaard kost in Kirby games, ditmaal is het knokken tegen een robotboom! Afbeelding via Gamefly

Vechten tegen een boom is standaard kost in Kirby games, ditmaal is het knokken tegen een robotboom! Afbeelding via Gamefly.

Gelukkig steekt de game zich op één vlak af van zijn voorganger: namelijk de robot die Kirby kan besturen! De robot is een heel stuk anders dan de Hypernova powerup van Triple Deluxe. De robot kan namelijk net zoals Kirby ook krachten van vijanden overnemen. Deze zijn natuurlijk een heel stuk sterker dan die van Kirby, waardoor Kirby nieuwe obstakels kan overwinnen. De robot is namelijk sterk genoeg om door extra sterke blokken te breken, platformen om te draaien, schroeven los te draaien om nieuwe paden bloot te leggen en dergelijke.

Naast dat je je robot kan besturen kan je hem ook een beetje pimpen met stickers die verstopt zijn door alle levels heen. Je kan niet zien welke je precies krijgt totdat je een level uitspeelt, maar er zijn er honderden om te verzamelen. Helaas gaat het pimpen niet veel verder dan stickers plakken, maar dat de robot ook verschillende vormen en kleuren aanneemt afhankelijk van de powerup die je het geeft maakt weer een hoop goed.

Afbeelding via DigitalTrends

Afbeelding via DigitalTrends

Afbeelding via Gameinformer

Afbeelding via Gameinformer

Als je de game uitspeelt krijg je net zoals in Triple Deluxe de mogelijkheid de game nogmaals te doorlopen in een Time Attack modus. Deze modus heeft sterkere vijanden en zelfs een paar nieuwe eindbazen die hun opwachting maken in deze modus. In Time Attack speel je dit keer overigens niet als King Dedede, maar wel als een ander heel bekend Kirby personage. Naast Time Attack zijn er nog andere speelmodi zoals de boss rush Arena en een paar multiplayer minigames, en hoewel ze best leuk zijn voegen ze verder weinig bijzonders toe aan de game.

Zoals je al misschien al opviel is dat ik redelijk wat keren Kirby: Triple Deluxe aanhaalde. En met een goede reden, dit spel is echt Triple Deluxe in een mechanisch jasje, met als enige unieke feature de bestuurbare robot. Is dit een slecht iets? Niet per se. Triple Deluxe was een goede en zeer vermakelijke game en met Planet Robobot heb ik me ook zeker erg vermaakt.

Vond je Triple Deluxe een matige game? Dan is deze game misschien niet iets voor jou. Dit spel heeft namelijk exact dezelfde structuur als Triple Deluxe. Kreeg je er echter geen genoeg van dan ga je je met Planet Robobot zeker vermaken.

De game is dan misschien niet zo uitdagend en recyclet misschien iets te veel van zijn voorganger maar de aankleding is top en de muziek is erg goed. Ook de nieuwe powerups en de robot zijn erg goede en leuke toevoegingen. Planet Robobot brengt al met al dan ook weinig vernieuwing naar de Kirby serie, maar al met al is het een vermakelijke game waarmee je zeker een aantal uurtjes zoet bent en welke je als Kirby fan zeker niet mag missen!

Game Review: kirby planet robobot
Story6
Graphics8