Game Review: Life is Strange

Mijn glas is gevallen. Glas ligt overal, maar dan ook echt overal, volledig versplinterd over de hele vloer. Terwijl ik mijn stofzuiger pak stoot ik mijn voet tegen de eettafel. Diezelfde eettafel heeft nu andere bijnamen gekregen. Wanneer de laatste vloek mijn mond verlaat, wenste ik dat ik de tijd kon terugdraaien. Met ‘Life is Strange’ kom ik gelukkig in de buurt om deze droom werkelijkheid te maken.

In Life is Strange beleef je namelijk het verhaal van Max Caulfield, een studente fotografie die erachter komt dat ze de tijd kan terugdraaien om haar beste vriendin Chloe Price te redden. Het duo onderzoekt de mysterieuze verdwijning van medestudent Rachel Amber en maakt kennis met de donkere kant van het stadje Arcadia Bay. Ondertussen komt Max erachter dat het veranderen van het verleden grote invloed kan hebben op de toekomst en er dingen in gang worden gezet die niemand had kunnen voorzien…

Meerdere episodes

‘Life is Strange’ bestaat al een tijd. Of beter gezegd, het is al een tijdje gaande. Deze game is namelijk in episodes opgebouwd en over de loop van 2015 uitgebracht. Inmiddels hebben ze daar ook al menige prijzen en onderscheidingen voor gekregen. De 5 episodes zijn door Square Enix nu voor de PS4 en de XBONE bij elkaar gezet en als één game uitgebracht.

De verwachtingen waren hoog vorig jaar, maar het idee van de episodes kon ik moeilijk verdragen. Daarom heb ik vorig jaar alles genegeerd over deze game en kon ik zodoende op een wit doek gaan verfen. En grut wat was ik daar blij mee, want ik als ik de tijd had was ik in 1x door deze hele game heen gegaan!

De hoofdpersoon, Max Caulfield, is een iets wat verlegen 18-jarige meid die zo onopvallend probeert te leven. Op school lukt dat natuurlijk niet en moet ze dagelijks omgaan met alle stereotypen die je van je eigen school wel herkent. Gelukkig fotografeert ze met veel plezier, zodat ze zo min mogelijk met al deze mensen hoeft om te gaan. Helaas is ze nog wel te verlegen om haar werk te delen waardoor ze soms keuzes maakt die ze eigenlijk niet zou willen maken.

Geen typische game

Zoals je merkt, is dit niet je meest typisch game. Maar dat maakt deze game geweldig. Gelijk vanaf het begin brengt de sfeer alleen al je in een andere wereld en geloof je gelijk dat je daar op school zit. De muziek die Max luistert om zich af te zonderen van de wereld versterkt deze sfeer en voelt als een warm dekentje op een regenachtige zondagmiddag. Ze is aandoenlijk en stuntelig en je herkent je er zelf in omdat ze neergezet wordt als een echt mens, een echte tiener met alle bijbehorende problemen en ongemakkelijke situaties.

venturebeat

Maar dit is geen nieuwe Sims game, dit is ‘Life is Strange’. De eerste scenes van de game laten Max zien in een verlaten bos waar het flink aan het stormen is. Iets verderop, bij de vuurtoren, ziet ze een enorme orkaan richting haar stad toe gaan en wordt ze plots wakker in de klas waar ze eigenlijk les had. In je verwarring stoot je je camera van de tafel en de docent heeft je in de gaten. Je zit niet op te letten en de docent gaat je daarom een pittige vraag stellen.

Pas op met je keuzes

De game staat op pauze en je krijgt een keuze menu met 2 keuzes. Natuurlijk weet je niet het goede antwoord en het verhaal gaat verder. Dan hoor je die ene bitchy meid het goede antwoord zeggen en vervloek je haar in je hoofd. Maar dan stopt de game ineens weer en krijg je de mogelijkheid om terug in de tijd te gaan! Sweet! Je gaat terug in de tijd met het behoud van de opgedane kennis en geeft het juiste antwoord op de vraag. De docent is verbaasd en die bitchy meid geeft een valse blik. Ik heb een ‘thug life’ moment.

sputnik

Dit is in weze de essentie van de game. Het opdoen van kennis waardoor je je keuzes kan aanpassen. Maar, belangrijk, dit betekent nog niet dat je de hele game foutloos kan voltooien. Het teruggaan in de tijd is gelimiteerd en kan maar in korte scenes gebruikt worden. Dus mocht je bij episode 3 iets willen terugdraaien in episode 1, dan kan je dus huilend in de hoek gaan zitten.

Let op de details

Je zal dan ook goed moeten nadenken over de gevolgen op lange termijn. Gelukkig geeft de game wel indicaties wanneer er een belangijke keuze is gemaakt, zodat je wellicht op dat moment nog iets kunt aanpassen. Dit maakt dit hele systeem fantastisch. Je kan op korte termijn checken wat de gevolgen zijn en het nog terugdraaien als je dat wilt, of niet, maar je wordt alsnog later geconfronteerd met welke keus je dan ook hebt gemaakt. Alleen dan is het niet meer te herstellen. Een vloek en een zege in één.

De opbouw in de eerste episode geeft een indicatie van de snelheid van de game. Het is geen snelle game, maar het houdt je genoeg in spanning om verder te spelen. Je wilt weten wat er allemaal aan de hand is en bovenal wat voor effect je keuzes hebben gehad. Je leert tevens alle personages goed kennen, zodat er op den duur behoorlijk diepgang kan worden gemaakt in de keuzes die je maakt.

Het gaat dan niet meer om de mogelijkheid een kapotte camera te fixen maar om het redden – of juist niet redden – van levens. En ja, ze laten het je goed voelen wanneer jouw keuze ervoor heeft gezorgd dat er een leven verloren gaat.

Zeer diepgaand

Dat is gelijk ook de charme van deze game. Het laat je niet alleen dit verhaal spelen en de keuzes ervaren, het laat je ook reflecteren op je eigen leven. Wat zou ik hebben gedaan in deze situatie? – oh dit is inderdaad het gevolg van toen – wat als ik wat anders had gezegd? – oh dit zou eigenlijk beter zijn geweest voor mij of juist voor die ene persoon. Je wordt er opeens ontzettend van bewust wat voor “grote” gevolgen bepaalde acties, bepaalde woorden, kunnen hebben op mensen.

youtube

Helaas is niet alles perfect aan deze game. Althans, het is deels ook wel smaakgebonden. De graphics zijn niet zoals je die inmiddels van de “current gen” gewent bent. Dit is iets wat de makers zelf ook aangeven – het is een mix van een indie game en een tripple A game. Het is een iets wat simplistische stijl, maar wel eentje waar je van kan houden. Het is niet storend, eerder opvallend.

De besturing is niet altijd even handig, het voelt even klunzig als Max zelf. Ditzelfde geld ook voor het camerawerk. Dit wil er eerder voor zorgen dat je constant een filmachtig beeld hebt, maar niet altijd even goed meewerkt. Ook het inspreken van de stemmen gaat soms gepaard met niet synchroom lopende lip-bewegingen. Het gebeurd gelukkig zelden, maar het valt wel op wanneer het gebeurd.

Desalniettemin zijn er inderdaad wel wat schoonheidsfoutjes, maar dat neemt niet weg dat deze game een unieke, goed doordachte en uitgewerkte game is. Je wilt constant doorspelen, genieten van de sfeer en de muziek, nadenken over de keuzes die je maakt en al het mooie wat deze game nog meer mee brengt. De episodes samengebundeld zorgde er voor mij voor dat ik toch de gehele episodes in één keer wilde uitspelen. Wat niet altijd lukte, maar wel aangaf hoe snel ik er verslaafd aan raakte. Top game!

Game Review: Life is Strange
8.3 / 10 Ons cijfer
Story9