One Piece World Seeker Game Review.

Game Review: One Piece World Seeker

One Piece is een mangaserie die al jarenlang loopt en is nog altijd ongekend populair in Japan en daarbuiten. Hoofdpersonage Monkey D. Luffy is kapitein van de Straw Hat Pirates en met zijn crew zeilt hij de wereld over op zoek naar de mystieke schat One Piece. Natuurlijk beleeft de crew tijdens hun reis in talloze avonturen, en dus ook in One Piece World Seeker.

Bandai Namco zet aan ons het roer en we mogen zelf bepalen hoe we cruisen door de deze nieuwe One Piece game. Maar is het spel als een prachtige zeevaart of moeten de zeilen worden bijgezet?

Nieuw avontuur!

One Piece World Seeker is een spel dat niet het verhaal van de manga navertelt zoals vele One Piece games doen, maar speelt zich af in een nieuwe setting met een origineel verhaal geschreven  door Eiichiro Oda, de mangaka van One Piece zelf.

De Straw Hat Pirates zijn tijdens hun reis in de New World terechtgekomen op Jail Island om de schatten die daar in de Sky Prison liggen te stelen. Echter blijkt dat de Straw Hats in de val zijn gelokt en de missie mislukt, waardoor Luffy van zijn crew wordt gescheiden. Terwijl Luffy uit de zee wordt gered door een jonge vrouw genaamd Jeanne, wordt de rest van de crew gevangen genomen. Luffy moet samenwerken met Jeanne om zijn crew en het eiland te redden uit de klauwen van de Marine.

One Piece gaat Open World

One Piece World Seeker is een open world game. Dus je kan vanaf het begin al lekker op verkenningstocht. Luffy’s unieke vaardigheden zijn hier ook goed op afgestemd. Met zijn Gum-Gum krachten kan je makkelijk van dak naar dak of van boomtop naar boomtop springen, wat het ontdekken best leuk maakt. Overal ligt wel een item of een schatkist, dus op onderzoek uitgaan loont zeker.

Maar verder dan dat is de wereld redelijk leeg. Dorpen en steden zijn maar mondjesmaat gevuld met NPC’s, waardoor niet echt de indruk wordt gewekt dat deze NPC’s ook echt leven op het eiland.

Wel zijn er redelijk wat missies te voltooien, die onder te verdelen zijn in drie soorten: main story missies, side-missions waarmee je vriendelijke relaties met bepaalde karakters kan opbouwen en sidequests. Veel NPC’s, waaronder ook je eigen crew, hebben genoeg missies voor je om uit te voeren, die eigenlijk te vaak neerkomen op ‘haal dit item voor me’ of ‘sla die bad guy even neer’.

Met de Marine en andere piraten op je hielen zul je natuurlijk ook een paar rake klappen moeten uitdelen. Helaas kent het vechten weinig diepgang. Het is mogelijk om twee zogenoemde ‘Haki-stances’ aan te nemen. Eentje is voor snelle klappen die goed werkt als je 1-op-1 vecht, terwijl de andere langzamer is maar goed werkt op groepen.

Maar de meeste vijanden zijn met een paar klappen al neer, zelfs op hogere moelijkheidsgraad. Daarnaast is er maar 1 knop voor aanvallen en als je eenmaal een combo aan het uitvoeren bent kan je deze niet in het midden afbreken om bijvoorbeeld een aanval te ontwijken, wat redelijk frustrerend is.

Mooi maar stil

Grafisch is het spel mooi om te zien, zonder dat het de “cartoony” vibe verliest. Je hebt wel echt het gevoel dat je in de wereld van One Piece zit en door de kleurrijke en fantasierijke wereld aan het rondrennen bent. Ook die typische One Piece ‘quirks’ zijn er in verwerkt. Ook de karakters zien er goed uit, alhoewel je met NPC’s wel merkt dat hetzelfde karaktermodel net iets teveel een ander likje verf heeft gekregen.

Ook jammer is dat alleen Luffy speelbaar is, want de rest van crew heeft ook unieke vaardigheden die prima inzetbaar zouden kunnen zijn voor ontdekken en vechten. Nee, de rest van de Straw Hat crew is er voor het uitdelen van missies of het maken van uitrusting om Luffy sterker te maken.

Kohei Tanaka staat aan het roer voor de muziek. Fans van de anime zullen deze naam misschien wel herkennen: Tanaka is namelijk ook de componist van de muziek uit de anime. Terwijl de deuntjes best leuk zijn is de muziek opvallend genoeg tijdens het verkennen van het eiland erg afwezig. Wat ook opmerkelijk is, is dat er na een volledig ingesproken introductiefilmpje (wel door de originele Japanse stemacteurs!) je het vervolgens moet doen met enkele kreten die karakters uitspreken terwijl je met ze praat in de overworld.

Eindoordeel

Eigenlijk kan ik maar 1 conclusie trekken voor dit spel. Er is genoeg te doen en het ziet er leuk uit. Er zijn ook genoeg bekende One Piece gezichten te zien in de game, maar gameplay-technisch laat het spel steken vallen, zeker in vergelijking met andere open world games zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild of The Witcher III. Fans van One Piece zullen zich wel vermaken met deze game, maar voor de open world game liefhebbers zijn er betere games op de markt!

Game Review: One Piece World Seeker
6.6 / 10 Ons cijfer
Story7.5