Game Review: Pokémon Let’s Go Pikachu! Let’s Go Eevee!

Het is alweer heel wat jaartjes geleden dat Pokémon Yellow hier in Europa uitkwam op de Nintendo Gameboy. Pokémon Yellow was een speciale editie van Pokémon Red en Blue, die elementen van de Pokémon anime bevatte zoals Pikachu als je starter Pokémon en Pokémon gevechten met het welbekende Team Rocket-duo Jessie en James.

Nu, 18 jaar later, krijgen we een pseudo-remake van Pokémon Yellow gegoten in twee versies: Pokemon Let’s Go Pikachu! en Let’s Go Eevee! voor de Nintendo Switch. Bijzonder is wel dat de games voornamelijk de gameplay elementen hebben overgenomen van Niantic’s mobile game Pokémon Go. Iets waar zeer veel gemengde reacties op zijn gekomen onder de vele Pokémon fans.

Maar was deze voorbarige kritiek op de games terecht of zijn Pokemon Let’s Go Pikachu! en Let’s Go Eevee! gewoon volwaardige Pokémon games?

 

Grafisch plaatje

Het eerste wat we uiteraard moeten benoemen is toch echt het grafische plaatje van deze games, want wat zijn we toch ver gekomen! Als we de pixel-plaatjes van de originele game vergelijken met de game zoals we hem nu spelen is het haast niet te geloven om de groei zo duidelijk te zien. Kanto ziet er op en top uit in de kleurrijke, grafische stijl van nu, met meer dimensie dan ooit!

Jammer genoeg zijn de animaties op bepaalde vlakken nog wel behoorlijk houterig en niet helemaal netjes afgewerkt, dit valt met name op in de aanvalsanimaties die af en toe ronduit stroef verlopen. En toch wel een beetje zonde zijn voor een game zoals deze, met name omdat we weten dat het wel heel soepel kán. Dit hebben we al gezien in games zoals Pokémon Stadium, welk toch ook al behoorlijk gedateerd zijn.

Gelukkig vergeet je dit maar al te snel want de muziek weet je in no-time volledig mee te slepen op je avontuur door de hoge grassen, donkere grotten, en epische trainer battles. De muziek van het spel is dan ook absoluut één van de hoogtepunten uit de game. De ouderwetse deuntjes zijn erg tof en brengen het nostalgische gevoel goed naar boven! Toch hebben ze ook overal voldoende vernieuwde elementen toegevoegd zodat het wel vernieuwend aan voelt.

 

Zelfde verhaal, nieuwe ervaring

Ondersteund door de mooie graphics en goede muziek beginnen we aan ons avontuur. Ditmaal ben je niet Pokémon trainer Red of Blue, maar speel je een compleet nieuwe trainer. Net zoals voorgaande titels kan je de huids- en haarkleur aanpassen (binnen een aantal beperkte keuzes). Ook je rivaal is een uniek karakter en een stuk vriendelijker dan je rivaal uit de originele Gameboy games.

Aangezien de games een psuedo-remake van Pokémon Yellow zijn, zal ik gelijk met de deur in huis vallen: het verhaal neemt een stapje terug. Waar je in voorgaande games op reis ging om Pokémon meester te worden en langzaamaan verwikkeld raakte in een complot van een vijandig team om de wereld over te nemen (door de legendarische Pokémon die op de cover van het gamedoosje staat te vangen), gaat het verhaal hier weer terug naar de basics.

Je krijgt afhankelijk van je versie Pikachu of Eevee mee en het is aan jou om Pokemon Champion te worden door de Pokémon League challenge aan te gaan. Team Rocket keert natuurlijk ook weer terug en er staan weer een reeks gevechten met dit snode team op je te wachten, met dit keer ook Jessie en James zoals in Pokémon Yellow. Maar daar houdt het verhaal dan ook weer op. Hier zie je toch een duidelijk verschil met de games van de afgelopen jaren, waar het verhaal steeds meer aanwezig was. Niet iedereen zal zich hier aan storen maar het voelde toch aan als een gebrek.

 

Een geheel nieuwe manier van vangen

Pokémon zou Pokémon niet zijn als je geen monstertjes kan vangen. Wilde Pokémon verschijnen dit keer fysiek op de overworld (het gebied waarin je het spel speelt). Geen random encounters meer dus, wat een verademing is voor plekken zoals Mt. Moon en Rock Tunnel. Hier wordt je niet langer belaagd door talloze Zubat maar kun je zelf kijken met welke Pokémon je een encounter wilt hebben.

Wanneer je tegen een Pokémon aanloopt (of deze tegen jou) start je kans om deze te vangen. Dit gaat niet langer meer via de welbekende gevechten, maar op de manier zoals we dat gewend zijn van Pokémon Go: simpelweg mikken en gooien van een Pokéball binnen de cirkel.

Om elke wilde Pokémon die je tegenkomt staat een cirkel. Daarbinnen staat ook een cirkel die steeds kleiner wordt. Des te kleiner de middelste cirkel, des te meer kans je hebt een ‘Great’ of ‘Excellent throw te gooien. Daardoor wordt de kans groter om de Pokémon te gevangen. Ook heeft deze binnenste cirkel een kleur. Een groene kleur geeft aan de Pokémon makkelijk te vangen is, en een rode kleur betekent juist dat de Pokémon moeilijk te vangen is. Het type Pokéball dat je gooit heeft invloed op de cirkelkleur, waarbij een betere ball zoals een Ultra Ball vaker een groen cirkeltje betekent.

Ook kan je bepaalde berries aan wilde Pokémon voeren zodat ze makkelijker worden om te vangen. Pokémon kunnen daarnaast ook naar links en rechts bewegen, springen en zelfs ballen afketsen om het vangen lastiger te maken.

 

Motion control actie

Wanneer je het spel op de tv speelt (dus met de Switch in de dockin station) kun je een Pokéball gooien door de beweging na te bootsen met je Joycon. Jammer genoeg is dit nog regelmatig een frustrerende ervaring omdat de Joycon de beweging niet altijd goed lijkt te registeren en je bal dus alle kanten op schiet. Speel je echter in handheld modus dan kun je de switch bijdraaien en gooien door op de knop te drukken. Dit is vaak vele malen nauwkeuriger en makkelijker om te doen.

Ook kun je, wanneer je in docking modus speelt, een tweede joycon te schudden om een player twee toe te voegen aan je game. Deze kan weinig doen maar wel gezellig met je meelopen, je helpen met het vangen van Pokémon waardoor je een hogere vangkans hebt, én met je meevechten tijdens trainer battles.

Hierdoor ben je in vrijwel alle situaties wel heel erg over-powered (een stuk sterker) waardoor het eigenlijk te makkelijk wordt. Maar zeker in situaties met bijvoorbeeld meerdere (jonge) kinderen die samen willen spelen is dit een leuke optie, al hoewel we voor de vervolg games toch hopen op een betere multi-player optie.

 

Je team trainen

Een belangrijk onderdeel van de voorgaande Pokémon games was echter het grinden met wilde Pokémon battles. Hier is echter een goede oplossing voor gevonden. Als je een Pokémon vangt krijg je namelijk Experience Points. Deze worden over je hele team verdeeld, vergelijkbaar met het effect van de Exp. Share items in voorgaande titels. Maar in tegenstelling tot voorgaande titels kan je dit in deze game niet uitzetten.

Gevechten zijn gelukkig niet volledig uit de game verdwenen, sterker nog er zijn meer dan genoeg trainer battles waar je gewoon ouderwets een potje kan knokken met je Pokémon. Je zult echt geen enkel tekort aan trainers hebben, en zelfs in de post-game kun je nog je lol op met tal van nieuwe trainers die voor je klaar staan.

Wel lijkt het er op dat gevechten lang niet zo lonend zijn als Pokémon vangen. Over het algemeen krijg je uit trainer battles namelijk minder experience points dan door wilde Pokémon te vangen. Door namelijk steeds dezelfde Pokémon te vangen, krijg je een Catch Combo. Een hogere Catch Combo betekent meer bonussen bij een succesvolle vangst, en meer bonussen betekenen meer experience points. Toch moet je trainer battles niet uit de weg gaan, want je krijgt natuurlijk nog wel geld en zelfs gratis Pokéballs als je gevechten wint.

 

Kleine veranderingen

Naast de volledige andere manier van Pokémon vangen is er an sich weinig veranderd in het spel. Toch zijn er tal van kleinere veranderingen merkbaar. Zo is de Pikachu of Eevee die je aan het begint krijgt niet zomaar een Pokémon. Zo zijn hun basestats veel hoger dan die van normale Pikachu en Eevee en kunnzen tal van speciale aanvallen leren die geen enkele andere Pokémon kan leren. Ze kunnen zelfs Hidden Moves zoals Cut en Surf vervangen.

Alsof dat nog niet genoeg is dienen hun staarten ook als wichelroede in het spel zodat je verborgen items kunt vinden, kwispelen ze met hun staart, dan is er een verborgen item vlakbij. Een laatste leuk extraatje is ook dat je met ze kunt spelen zoals je dit kon bij Pokémon Amie en mocht je dit willen kun je ze zelfs een ander kapsel geven.

Daar blijft het echter niet bij. Want ook op andere vlakken zijn er dingen net even anders. Zo kun je niet langer meer een Porygon verdienen door flink je geluk te testen in het casino. Sterker nog, er valt helemaal niks meer te spelen in het casino. Ontzettend jammer want ondanks dat echte gokspelen van de Europese wetgeving niet meer mogen hadden ze hier nog best diverse mini-games voor in kunnen zetten.

Nog zo’n kleine verandering is het feit dat je geen 151, maar 153 Pokémon kunt vangen, alles van Gen I én de mythische Pokémon Meltan met diens evolutie Melmetal. Let wel dat Mew ditmaal niet zomaar te verkrijgen is, maar alleen via de Pokéball Plus. Een investering van zo’n €40,- is dus al vereist om je Pokédex compleet te krijgen. Niet iets waar iedereen erg blij van wordt.

Overigens is de Pokéball Plus een hele leuke accessoire, zeker voor mensen die nog geen Pokémon Go Plus hebben, maar dat terzijde.

 

Koppelen met Pokémon Go

Tevens is de Safari Zone ook niet meer wat het geweest is. Hiervoor in de plaats is het Go Park gekomen. Een speciale locatie waar je, als je Pokémon Go op de telefoon gespeeld hebt, Pokémon van Gen 1 uit Pokémon Go overzetten naar Pokémon Let’s Go. Wanneer je dit doet staan ze niet automatisch in Pokébox maar kun je ze vangen in de Safari Zone. Je krijgt echter geen Park Balls en vangratio’s gelden ook in het Go Park, dus een overgezette Rattata zal je veel makkelijker vangen dan een overgezette Dragonite of Mewtwo.

Als je Pokémon Go speelt dan is het zeker de moeite om Pokemon over te zetten, want je krijgt er in Pokémon Go de Mystery Box mee, waarmee je de speciale mythische Pokéon Meltan kan vangen in Pokémon Go. Helaas kan je geen Pokémon van Let’s Go overzetten naar Go.

Wel vind je hier een aantal mini-games (nogmaals: waarom niet in het casino?) wanneer je veel van dezelfde Pokémon overzet. Hierdoor unlock je diverse spelletjes die vermakelijk zijn, maar verder jammer genoeg niks toevoegen.

 

Prima instapgames

Al met al zijn Pokémon Let’s Go Pikachu!/Eevee! zeker geen slechte games. Het gebrek aan diepgang komt erg naar boven en onderstreept des te meer hoe erg de Pokémon games zijn gegroeid de afgelopen jaren. Desalniettemin zijn dit wederom hele vermakelijk games om te spelen, ook voor doorgewinterde Pokémon fans.

Ik hoop zelfs dat bepaalde elementen, zoals fysieke overworld encounters, worden overgenomen in toekomstige titels. Dat gezegd te hebben is het duidelijk dat de game niet alles kan bieden waar de hardcore Pokémon gamer naar op zoek is, en dit toch bovenal als instapgame bedoelt is voor de nieuwe generatie Pokémon fans.

Gelukkig weten we dat er volgend jaar een gloednieuwe hoofdserie titel aan zit te komen dus de die-hard fans hoeven niet al te lang meer te wachten!

Review Box 0
7.6 / 10 Ons cijfer
Story6
Gameplay8
Graphics7.5
Geluid9

Sander is een enthousiaste figure verzamelaar met een uitgebreide collectie en een nog uitgebreidere wishlist! Graag deelt hij zijn kennis en enthousiasme rondom figures en het verzamelen ervan met jullie!

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close