Game Review: Pokemon Sun and Moon voor Nintendo 3DS.

Game Review: Pokémon Sun en Moon

Alola! Dat is hoe ze mensen begroeten in de Alola regio, waar Pokémon Sun en Moon zich afspelen. Pokémon bestaat dit jaar 20 jaar en zo’n jubileum mag natuurlijk niet ongevierd voorbij gaan. Dus we gaan op een tropische reis naar de Alola regio om weer als vanouds nieuwe Pokémon te ontdekken en ons een baan te vechten naar het Pokémon kampioenschap. Of deze formule nog steeds stand houd na 20 jaar? Je leest het hier!

De zon opzoeken

De game begint als jij net verhuisd bent vanuit de Kanto regio. Professor Kukui komt al snel een kijkje nemen en leidt je maar wat graag rond op Melemele Island, één van die 4 grote eilanden in de Alola regio. Hij verteld je over de zogeheten Island Challenge, waarin jonge Pokémon trainers een aantal proeven moeten doorstaan om vervolgens eilandkampioen te worden. Hij brengt je naar eiland Kahuna Hala, de sterkste Pokémon trainer van het eiland, bij wie je je eerste Pokémon mag uitzoeken.

Maar voordat je bij de kahuna aankomt ontmoet je Lillie, een geheimzinnig blond meisje die tegen iets in haar tas praat. Na een kleine achtervolging help je haar met het redden van een Pokémon die in haar tas zat, die ze liefkozend Nebby noemt. Nadat je je eerste Pokémon hebt uitgekozen ontmoet je al snel Hau, Hala’s kleinzoon. Hau wil net zoals jij ook deelnemen aan de island challenge. Samen met Hau en Lillie ga je op reis door Alola om alle eilandproeven te doorstaan en het mysterie rond Lillie’s Pokémon Nebby te ontrafelen.

Nieuwe wereld

De grootste verandering die je gelijk zal merken is dat de wereld niet meer is neergezet op een (onzichtbaar) raster. Je karakter beweegt dus ook niet meer zo statisch door de spelwereld, maar loopt gewoon vloeiend door de omgevingen heen. Hierdoor voelt de spelwereld gelijk een stuk natuurlijker en levendiger. Jammer genoeg is Alola wel enorm lineair: er is weinig ruimte om je van de gebaande paden af te gaan en echt de wildernis in te duiken. De weg kwijtraken kan niet, het spel vertelt je echt constant waar je naartoe moet, wat op den duur echt vervelend wordt. Wel is het een lust voor het oog, waarbij gezegd moet worden dat de 3D functie niet mogelijk is en het spel flink wat frame-rate haperingen kent.

Geen gyms meer

De tweede grote verandering is dat er geen gyms meer zijn. Iedereen is wel bekend met de formule die bestaat uit het verslaan van 8 gym leaders en zo vervolgens de Elite 4 en Champion uit te de dagen, alsmede het ontgrendelen van het gebruik van bepaalde Hidden Machine moves zodat je nieuwe gebieden kan ontdekken. Pokémon Sun en Moon gooien heel het concept van gyms en HM moves uit het raam en komen met iets nieuws: Island Trials, Grand Trials en de Pokémon Pager.

Ieder eiland heeft een aantal Island Trials, die worden gehouden door zogeheten Trial Captains. In elke Island Trial moet je een bepaalde opdracht uitvoeren, die varieert tot het verslaan van specifieke Pokémon tot het fotograferen van een bepaalde Pokémon tot het vinden van items.

Elke Island Trial wordt vervolgens afgesloten met een gevecht tegen een Totem Pokémon; een sterke Pokémon die andere Pokémon bij zich kan roepen om te helpen (zodat je een 2 tegen 1 battle krijgt) en automatisch aan het begin van het effect een stat boost ontvangt. Na het voltooien van alle Island Trials op een eiland mag je het opnemen tegen de Kahuna van dat eiland in een Grand Trial.

Trials

In alle voorgaande games dienden gym badges naast het toewerken naar het uitdagen van de Elite 4 ook dat Pokémon tot een bepaald level naar je luisteren en dat je HM moves buiten gevechten kon gebruiken. Na het voltooien van een Grand Trial krijg je een speciale stempel in je Trainer Passport die de eerder genoemde functies van gym badges overneemt. Of je nog bij een Elite 4 en een Pokémon champion uitkomt? Dat mag je zelf ontdekken!

Bepaalde Trial Captains voegen van tijd tot tijd functies toe aan je Pokémon Pager, die de HM moves vervangt. Zo krijg je bijvoorbeeld met Tauros de mogelijkheid grote stenen te doorbreken, zoals Rock Smash dat vroeger deed. Ook vervangt de Pokémon Pager items zoals de fiets en item finder, omdat Tauros een flinke vaart kan maken en je met Stoutland kan zoeken naar verborgen items.

Deze vervanging voor HM moves is een verademing omdat je zogenaamde ‘HM slaafjes’ niet mee op zak hoeft te nemen, waardoor je nu met je teambuilding geen rekening hoeft te houden met een Pokémon die Surf of Strength moet kennen om verder te komen in het spel. Daardoor is er veel meer variatie in je team mogelijk! Natuurlijk zijn HM moves zoals Fly en Surf nog wel te vinden in de game, maar dan als TM.

Unieke Pokémon

Een Pokémon game is natuurlijk niets als er geen Pokémon te vinden zijn en Alola zit er vol mee. Er zijn in totaal 81 nieuwe zakmonstertjes om te ontdekken, het totale aantal brengend naar 802 en Pokémon. Daarnaast zijn een paar oude bekende gezichten totaal veranderd. Zo zijn er bepaalde Alola Forms voor oude Pokémon zoals Grimer, Meowth en Exeggutor geïntroduceerd. Deze exotische varianten hebben ook nieuwe types, zo is Vulpix geen vuur-type meer maar een ijs-type, en gaat Marowak van een grond-type naar een geest/vuur-type. Ze leren ook allemaal nieuwe moves! Door al deze variatie krijg je echt het gevoel dat je in elk stukje hoog gras nieuwe Pokémon kan tegenkomen.

alola_form_exeggutor_first_look__large

Over moves gesproken, na het voltooien van een trial krijg een speciale Z-crystal. De meesten zijn voor een Pokémon die een move kent van een bepaald type. Zo kan je bijvoorbeeld Firium Z alleen geven aan een Pokémon die een vuur move kent. Met deze Z-crystals kan elke Pokémon een super sterke Z-move gebruiken, waarvan de kracht maar ook effect afhangt welke move als basis gebruikt wordt voor deze aanval. Z-moves kunnen maar eens per battle gebruikt worden. Hierdoor lijkt er een laagje strategie te over Z-moves komen, maar niets is minder waar. Het is gewoon ‘gebruik een move met de kracht van Hyper Beam of Explosion zonder de drawback’.

Ik merkte ook al snel dat ik ze puur gebruikte om trainers met maar 1 Pokémon snel even neer te halen. Al met al heeft de oeroude Pokémon formule dus een gigantische opdonder gekregen, waardoor Sun en Moon heel verfrissend aanvoelen.

Team Skull

Wat niet veranderd is, is dat er natuurlijk ook weer slechteriken in het spel zitten. Sun en Moon introduceren Team Skull, een groep losgeslagen tieners die graag Pokémon steelt van andere trainers. Natuurlijk kom je ze regelmatig tegen en krijg je al snel ongewenste aandacht van diens leiders Plumeria en Guzma. Team Skull is qua opzet eigenlijk niet anders dan Team Rocket, behalve dan dat ze een stuk chaotischer zijn. Ze voelen daardoor een beetje statisch en ongeïnspireerd.

pokemon-sun-moon-team-skill-grunts

Er is nog een andere organisatie die haaks staat op Team Skull: de Aether Foundation. Zij willen gewonde en bedreigde Pokémon beschermen door ze in een nagebootste natuurlijke omgeving te plaatsen zodat ze kunnen herstellen. Ze werken door heel Alola heen en Team Skull is dan ook een doorn in het oog voor ze, en jij moet ze helpen Team Skull te stoppen.

Andere activiteiten

Naast het verhaal en Pokémon vangen zijn er nog tal van andere features, zoals bijvoorbeeld het Festival Plaza, waarvoor (helaas) het  Passerby System van de generatie VI games het veld moet ruimen. In het Festival Plaza kan je met andere spelers ruilen en vechten. Daarnaast kan je gebruik maken van verschillende faciliteiten in het Festival Plaza, zoals loterijen, winkeltjes en speelplaatsen om Pokémon sterker mee te maken. Door met andere spelers te communiceren kan je deze faciliteiten upgraden en krijg je toegang tot extra features.

Naast het Festival Plaza zijn er nog andere dingen zoals de Poképelago, waar je niet met je team maar alle Pokémon in je boxes dingen kan doen zoals berries kweken, Pokémon levelen en zoeken naar bijzondere items. Ook is er de PokéFinder, waarmee je op bepaalde plekken in Alola Pokémon kan fotograferen. Deze activiteiten en meer gaan ook nog door als het verhaal al is het afgelopen, en nog meer! Zo kun je de Battle Tree uitdagen of op jacht gaan naar de mysterieuze Ultra Beasts, en natuurlijk het opvullen van de Pokédex.

pokemon-sun-moon-ub-01

De muziek is wel veruit de beste die de Pokémon serie kent tot nu toe. De deuntjes zijn erg goed gecomponeerd en je merkt goed dat de typische Hawaii muziek ook in de muziek van Pokémon Sun en Moon zit verwerkt. Elk deuntje zorgt er wel voor dat je het gevoel hebt dat je op een groots avontuur bent en ook de muziek tegen de grote schurken en andere sterke trainers/Pokémon zijn stuk voor stuk geweldig en passend.

Frisse wind

Pokémon Sun en Moon zijn in een heleboel opzichten anders dan hun voorgangers. Een frisse wind in de Pokémon games was wel nodig en die waait flink door Pokémon Sun en Moon. Helaas is het alombekende ‘één stap naar voren en twee stappen terug’ waar Gamefreak nogal bekend om staat wel aanwezig op bepaalde vlakken. Desondanks alle veranderingen en verwijderde gemakken uit voorgaande games zijn Pokémon Sun en Moon steengoede games die het 20-jarig jubileum van Pokémon zeker eer aan doen.

Doe mij er nog maar 20 jaar Pokémon bij!

Game Review: Pokemon Sun en Moon
9 / 10 Ons cijfer