GAME REVIEW: TALES OF ZESTIRIA

Game Review: Tales of Zestiria

Wanneer ik aan de Tales series denk, denk ik automatisch aan mijn persoonlijke favoriet: Tales of Symphonia. De combinatie van RPG en hack ‘n slash werkt heerlijk samen en eigenlijk de gehele game laat je ervoor zorgen dat je meer en meer wilt blijven spelen. Bij Tales of Zestiria is dat eigenlijk niet veel anders. En toch zijn er grote verschillen ten opzichte van zijn voorgangers.  Reden genoeg om deze game eens onder de loep te nemen!

Tales of Zestiria, een Bandai Namco Studios productie, gaat over de slechte krachten genaamd ‘Malevolence’ die het land langzaam overspoelt en de wereld slecht en corrupt maakt. De mensheid gaat ten onder en al jaren zitten ze te wachten op een verlosser. Maar wie o wie zal hen redden? Ontmoet Sorey, onze hoofdpersoon! Een pure wat naïeve jonge jongen wiens lotsbestemming het is om de nieuwe ‘Shephard’ te worden. Een mythisch persoon met de kracht om de Malevolence te verslaan.

Meer open-world

Tot zover is het dus de klassieke Good vs Evil plot welke we van de Tales serie gewend zijn. Er zijn echter behoorlijk wat dingen anders waaronder de wereld waarin je je begeeft. In Tales of Zestiria spelen we wat meer in een soort open-world game, waarbij je in ieder gebied meerdere poorten  naar andere gebieden hebt, maar zonder het top-down beeld dat we van de Tales series kennen.

Dit visuele kunstje oogt erg prettig en speelt ook fijn. Je krijgt hierdoor meer het gevoel dat je werkelijk in een gigantisch veld rondloopt. Of dat je een imposant kasteel in de verte steeds groter ziet worden wanneer je ernaar toe loopt. Back tracking, zeker in het begin, zorgt ervoor dat je je steeds meer thuis voelt in deze omgeving.

tales-of-zesteria-review

Wat wel wat storend is in deze game, en wat je vaker ziet bij open-world games, is dat je vaak behoorlijk wat aan het heen-en-weer lopen bent. Je kan de (best wel handige) teleport opties namelijk niet altijd kan gebruiken, en je dus weer dezelfde grote vlakte moet doorlopen kan het wel eens irriteren. In zulke gevallen is het dan maar gewoon even verstand op nul zetten en doorlopen maar.

Goed vs. Kwaad

Buiten het feit dat we te maken hebben met een klassiek goed vs. slecht verhaal pakt men het dit keer wel anders aan. Dit keer lijken we er wel wat dieper op in te gaan. Want wat is nou goed en wat is nou precies slecht? Kan iemand die puur gelooft dat hij/zij goed doet, terwijl er massa moorden worden gepleegd, bestempeld worden als slecht persoon? Wie bepaald wanneer iemand slecht of niet is? Hoe gemakkelijk kan iemand eigenlijk slecht worden? Dit soort andere filosofische vraagstukken komen duidelijk naar voren in deze nieuwe verhaallijn.

De characters in het verhaal zijn jammer genoeg iets minder interessant – de persoonlijkheden geven niet dezelfde diepgang die het verhaal je zou doen vermoeden. Ze zijn wel ergens anders goed voor, maar daar kom ik later op terug. Wat wel benoemd nog kan worden is dat ze, voor wat ze zijn, wel grappig, komisch en cynisch op het eigen manier. De gesprekken die tussen de personages plaats vindt is dan ook vaak wel een plezier om even te checken.

Ander battlesystem

Een nieuwigheid, en een behoorlijk grote verandering, is het nieuwe real-time battlesysteem. Dit systeem zorgt voor een snellere combat waarbij je gemakkelijk gebruik kunt maken van side-stepping en dashen om de vijand aan te vallen. Het combineren van verschillende technieken is nog nooit zo gemakkelijk geweest en zorgt voor vette combo’s in de gevechten.

Tales-of-Zestiria-Review-6-12-2015-4

Zeker door de partners die je gedurende de game aan je zijde krijgt. Tijdens de avonturen van Sorey ontmoet hij namelijk zogenoemde spirits, of ook wel Seraphim, die ieder een eigen element voorstellen (vuur, wind, water en aarde). Met iedereen in je team kan je als de Avatar alle elementen gebruiken om je vijanden te vernietigen. Ook is er een mogelijkheid om, bijna a la Dragon Ball Z, te fusen waardoor je samen gaat met één van je spirits en zo unieke krachten te krijgen.

gematsu

Ook het gebruik van ‘mana’ is veranderd. Simpel gezegd, die is er in deze game niet. Dit heeft zo z’n voor en nadelen heeft, maar over het algemeen werkt het beter. Mana is namelijk vervangen door een energie balk als het ware die voor iedereen geldt. Of je nou magie gebruikt of niet, deze balk loopt gewoon leeg na een aantal moves. Gelukkig is dat na een seconde of 2 (verdedigen) alweer vol en kan je weer hard tegen aan. Je hoeft je dus nooit meer zorgen te maken voor battle of je nog wel genoeg mana hebt of dat mana op raakt tijdens de battle.

Innovatie binnen de “Tales of” reeks

Al en met is deze game een stap in de goede richting om innovatie in de Tales series te verwerken. Een verhaal met interessante thema’s, soms met kritische noten, geweldig vechtsysteem dat je verslavend eraan maakt, visuele verbeteringen ten opzichte van voorgaande delen en uiteraard goede muziek, maken deze game toch wel een van m’n favo Tales games. Wel hoop ik dat we in de volgende game veel meer terug gaan zien van de visuele kracht en mogelijkheden die de PS4 biedt waardoor we een nog intensere speelbeleving gaan krijgen.

Game Review: tales of zestiria
7.8 / 10 Ons cijfer
Graphics7