Link's Awakening Game Review blog header.

Game review: The Legend of Zelda: Link’s Awakening (Switch)

Niet heel lang geleden kwam er weer een nieuw Zelda spel van Nintendo op de markt. Compleet nieuw? Nou nee, het is een remake van één van de oudste Zelda games; The Legend of Zelda: Link’s Awakening dat in 1993 op de oude Nintendo Gameboy verscheen. Ondergetekende is een groot fan van het origineel. Ik vind het zelfs de tofste 2D-Zelda game ooit gemaakt. Maar is deze nieuwe versie net zo goed als die van de Gameboy?

Gestrand op een mysterieus eiland

Tijdens een storm op zee raakt Link in de problemen, waarna hij aanspoelt op het mysterieuze eiland Koholint Island. Koholint Island heeft een heel bijzonder kenmerk: bovenop de hoogste berg op het eiland staat een enorm ei. Link wordt door Marin, één van Koholint’s eilandbewoners, gevonden. Nadat Link op het strand zijn zwaard terugvindt, krijgt hij aanwijzingen van de wijze uil om Koholint Island te bevrijden van de monsters die het eiland terroriseren. Zo begint een nieuw avontuur vol met actie en mysterie en moet Link het geheim van het eiland zien te ontrafelen.

Aangezien het origineel op de Gameboy verscheen, gaat het verhaal niet veel dieper dan dat. Er is bewust voor gekozen een 1 op 1 remake te maken van het origineel, dus aan het verhaal zijn ook geen toevoegingen gedaan. Maar de elementen die al in het verhaal zitten zijn wel redelijk interessant.

Prachtige presentatie

Als je de grafische stijl van de game vergelijkt met die van Breath of the Wild, dan zal het zeker opvallen dat er dit keer gekozen voor een schattige diorama-achtige grafische stijl. Alhoewel sommige mensen zich afvragen waarom er niet gekozen is voor een meer realistische look zoals Breath of the Wild, moet ik zeggen dat de stijl van het origineel ook al redelijk cutesy was. Het past gewoon goed in de setting van de game.

Screenshot uit de game Link's Awakening voor Nintendo Switch.

Alles van het origineel is prachtig gegoten in een 3D-jasje. Maar dat niet alleen, er is ook meer detail toegevoegd aan de omgevingen, waardoor de sfeer van de game nog beter naar voren komt. Ook de muziek heeft een facelift gehad en hebben de transitie van 8-bit naar modern goed doorstaan.

Verbeterde gameplay

Laat ik voorop stellen, het origineel speelt zeker niet slecht. Maar omdat de Gameboy maar twee knoppen had, moest het hele inventaris ook op die twee knoppen worden gezet. Daarmee dus ook het zwaard en schild. Dit is in de Switch versie van Link’s Awakening natuurlijk aangepakt. Je zwaard en schild zitten nu op vaste knoppen, en ook dingen zoals de Pegasus Boots en de Bracelet hoeven ook niet meer op knoppen gezet te worden. Hierdoor houdt je nog twee andere knoppen over om overige items op te zetten. Hierdoor hoef je veel minder door menu’s heen.

Ook zijn er nog andere kleine gameplayverbeteringen. Niet heel ver in het spel krijg je de mogelijkheid warp points te unlocken. In het origineel moest je altijd in een warp point springen en werd je in de eerstvolgende in de reeks weer neergezet, maar nu kan je kiezen naar welk warp point je wil zonder dat je eerst twee of drie warp points door moet.

Verder zijn er een paar extra warp points toegevoegd zodat je wat sneller kan reizen van A naar B. Verder is het aantal Secret Seashells om te vinden omhoog geschroefd van 20 naar 50 en zijn er meer Pieces of Heart te vinden. Bepaalde minigames, zoals de fishing minigame en de Trendy Crane Game zijn uitdagender geworden en hebben nieuwe extra’s om te winnen.

Ook reageren de vijanden in het spel wat anders en beter en kennen sommige eindbazen wat meer aanvallen en andere vaardigheden om ze wat lastiger te maken te verslaan, want in het origineel waren sommige eindbazen (te) makkelijk te verslaan.

Je eigen kerker maken

Toch heeft deze versie van Link’s Awakening iets compleet nieuws te bieden. De Camera Shop van het origineel heeft wel het veld ervoor moeten ruimen, maar in de plaats daarvan is Dampé’s Shack teruggekomen. En in deze hut kan je je eigen kerkers maken. In de Chamber Dungeon modus kan je je eigen kerkers naar hartelust samenstellen. Dit doe je met met zogeheten Chamber Stones. Je krijgt er in het begin maar een paar, maar je krijgt steeds meer nieuwe des te meer kerkers je hebt doorlopen.

De kamers zijn namelijk bijna allemaal identiek aan de kamers die je doorloopt in de normale kerkers in de game. Bij sommige kerker-opstellingen moet je goed letten op restricties. Zo moeten je kamers soms samen een bepaalde vorm vormen, of moet je een kerker bouwen waarin je je zwaard niet kan gebruiken, waardoor je goed moet nadenken welke kamers je beter wel of niet kan gebruiken.

Deze modus is vermakelijk, maar er wordt wel behoorlijk ‘safe’ gespeeld met deze nieuwe optie. Vele Zelda fans wachten al namelijk een behoorlijke tijd op een Zelda Maker game die lijkt op Super Mario Maker. Dit is een mooi voorproefje. Maar je hebt maar weinig controle over de daadwerkelijke inhoud van de kamers.

Je kan niet bepalen wat voor vijanden je in een kamer zet en je kan niet je eigen puzzels maken. Je hebt ook geen controle over de inhoud van de schatkisten die je in je kerker zet, behalve dat de laatste schatkist die je opent altijd een Boss Key bevat en je tenminste evenveel schatkisten moet hebben als gesloten deuren zodat je genoeg sleutels hebt. Ook trappenhuizen met elkaar verbinden gaat niet altijd even soepel.

Maar het grootste obstakel om van deze modus echt een knaller te maken ligt in het feit dat je je kerkers niet online kan delen met andere spelers. Je moet hiervoor één van de The Legend of Zelda amiibo scannen waarop je je kerker kan zetten en een andere speler kan die amiibo dan weer scannen om je kerker in zijn/haar game te spelen. Erg omslachtig anno 2019.

Prachtige remake van een Gameboy titel

Als je het origineel en deze remake naast elkaar zet, dan kan ik niet ontkennen dat de remake nog gestroomlijnder is qua gameplay en er grafisch beter uitziet. Ook de Chamber Dungeon modus is vermakelijk en smaakt naar meer. Wie weet ligt er in de toekomst een heuse Zelda Maker op ons te wachten. Maar voor nu is een deze nieuwe versie van Link’s Awakening een game die zowel nieuwe fans en Zelda-veteranen niet mogen missen!