Game Review: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Het zal je niet ontgaan zijn dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild onlangs is uitgekomen en dat vrijwel iedereen lyrisch is over deze game. Overal waar je komt krijgt het spel dikke tienen. Op de Metacritic website staat Breath of the Wild met een 9.6 inmiddels op een gedeelde 6e plek in de lijst van beste games aller tijden, maar 0.2 punten onder de koploper The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Het blijkt dus nog steeds onmogelijk te zijn om aan Ocarina of Time te tippen, maar Breath of the Wild komt wel heel dichtbij. Maar hoe dichtbij?

Het verhaal begint als Link op een dag wakker wordt gemaakt door een stem, die hem verteld dat hij Hyrule’s laatste hoop is om deze van de ondergang te redden. De komst van Calamity Ganon heeft zijn stempel achtergelaten op Hyrule. Het enige wat Calimity Ganon nog tegenhoudt is Prinses Zelda, die Ganon heeft weten gevangen te houden in Hyrule Castle, al 100 jaar lang! Maar haar krachten zijn bijna op, Ganon kan elk moment losbreken en Hyrule volledig vernietigen.

Verder heeft Link geen herinneringen meer. Waar is Prinses Zelda? Waarom werd hij wakker in een vreemde machine? Wat is die geheimzinnige Sheikah Slate die hij oppikte in de grot waarin hij wakker werd? En hoe kan hij zijn herinneringen weer terug krijgen?

2017031609350000-F1C11A22FAEE3B82F21B330E1B786A39

Je komt al snel een oude man tegen die je maant de opdrachten in de zogeheten Sheikah Shrines op het Great Plateau waarop je avontuur begint te voltooien. Als je deze voltooid, krijg je van hem een paraglider waarmee je veilig van het Great Plateau af kan komen en Hyrule kan gaan redden. Eenmaal alle vier de Shrines te hebben voltooid vertelt de man wat er gebeurd is, en hij vertelt je ook dat er vier grote mechanische beesten genaamd de Divine Beasts in Hyrule zijn die de kracht hebben Ganon flink toe te takelen.

Echter is Ganon slim en heeft de Divine Beasts met zijn magie onder controle genomen. Hij waarschuwt Link ook dat het niet slim is om gelijk naar Hyrule Castle te gaan om met Ganon af te rekenen, maar dat het beter is om eerst de Divine Beasts te bevrijden van Ganon’s controle. Vanaf dat moment begint het echte avontuur en is Hyrule je speelterrein.

17389104_1019992894799714_8733661362559889753_o

Als je de Zelda formule gewend bent is dat je in één bepaalde volgorde van dungeon naar dungeon loopt, de puzzels in die dungeons oplost, nieuwe items vindt, de eindbaas verslaat en je zo vervolgens een weg baant naar de laatste dungeon. Deze formule bestaat al sinds A Link to the Past dat op de Super Nes verscheen in 1991. Maar van deze formule is niets meer over en deze Zelda keert echt terug naar de vrijheid van de allereerste Zelda game.

Je wordt gewoon in een grote wereld gezet en hoe je erdoorheen beweegt mag je helemaal zelf weten. Wil je de Divine Beasts bevrijden? Wil je Hyrule verkennen? Wil je gelijk korte metten maken met Ganon? Niets houdt je tegen! Wel probeert het spel je tegen te houden door op plekken sterke vijanden neer te zetten, zodat je er misschien voor kiest later terug te komen als je sterkere wapens hebt. En ja, je kan een groot deel van het verhaal dus ook gewoon niet meekrijgen als je gelijk achter Ganon aangaat. De vrijheid die je hebt is echt fenomenaal.

Ook de formule met items en wapens gaat de schop op. Waar je vaak maar een paar verschillende zwaarden en schilden tot je beschikking had, kent dit spel heel veel wapens en schilden en meer! Zwaarden, boemerangs, speren, zelfs fire en ice rods- van alles komt voorbij. Alle wapens kunnen echter breken. Het ene wapen heeft iets meer stevigheid en aanvalskracht dan de ander, en dat geldt ook voor schilden en bogen. Hierdoor moet je altijd goed opletten welke wapens je kan missen en welke je beter kan bewaren voor sterkere vijanden. Gelukkig ligt Hyrule er vol mee, dus je zal nooit tekort komen.

Ook zitten er 900 (!) Koroks, boswezentjes, verstopt door Hyrule heen. Als je er eentje vindt, krijg je een Korok Seed. Als je er daarvan genoeg verzamelt, kan je ook die inruilen om de ruimte in je inventaris vergroten zodat je meer wapens en schilden mee kan nemen.

korokMet je Sheikah Slate kan je overigens ook heel veel nuttige dingen. Je kan bommen op afstand laten ontploffen. Met Stasis kan je een object tijdelijk stil zetten en ver weg slingeren door er met je zwaard flink wat klappen op los te laten totdat het effect ophoudt. Met Cryonis kan je ijspilaren uit water laten verschijnen, en met Magnesis kan je zware metalen objecten verplaatsen alsof ze vederlicht zijn.

Voeg dat samen met een ijzersterke physics engine en je hebt een succesnummer qua gameplay. De physics werken enorm fijn. Dat maakt het ook mogelijk om de puzzels in Shrines op meerdere manieren op te lossen, maar ook om vijanden op verschillende manieren dood te maken. Laat eens met Magnesis een ijzeren krat op hun kop vallen bijvoorbeeld. Deze zelfde physics moet je echter wel in de gaten houden. Blaas je iets op, zorg dan dat je niet te dicht bij staat en puin op je hoofd krijgt!

Het Master Sword keert natuurlijk wel terug.

Het Master Sword keert natuurlijk wel terug.

Hyrule bestaat uit een aardig aantal verschillende prachtig vormgegeven regio’s die tot aan de nok gevuld zijn met rotsformaties, ruïnes, bossen, bergen en natuurlijk mensen en monsters. Elke regio heeft zijn eigen thema. De Eldin regio is bijvoorbeeld enorm heet door het vulkanische landschap, terwijl de Hebra regio weer ijskoud is door hevige sneeuwval en hoge bergen. Hyrule Field heeft grote open grasvelden terwijl je in de Gerudo Desert zand ziet zover het oog rijkt. Sommige gebieden zijn te warm of te koud om zomaar doorheen te lopen, dus je moet altijd de juiste uitrusting dragen om de elementen te kunnen trotseren. Weg is dus de groene uitrusting die Link normaal draagt!

17218419_1019989874800016_487758176660315653_o

17240275_1019988798133457_8944790674956647545_o

Natuurlijk zijn er dungeons! Het spel kent er in totaal 5. De meeste dungeons zijn verassend klein. Hyrule Castle maakt daar wel een hoop goed, want die is daarentegen echt immens groot. Dat niet alleen, er zijn in de game 120 Shrines die je allemaal kan voltooien. Elke Shrine heeft een puzzel die je moet oplossen. Bij het voltooien krijg je een Spirit Orb. Voor elke 4 die je van deze verzamelt, kan je die op bepaalde plekken inruilen voor een Heart Container of Stamina Vessel. Met die laatste krijg je meer uithoudingsvermogen waarmee je dus langer kan klimmen of rennen.

Werkelijk alles lijkt te zijn verandert want ook je levens vul je niet meer aan door naar hartjes in het gras te zoeken, maar moet je gaan koken!  Je kan overal etenswaren vinden om in je gerechten te stoppen. Hoeveel hartjes een gerecht herstelt hangt af van de dingen die je erin stopt. Dat niet alleen, door bepaalde combinaties kan je bijvoorbeeld ook gerechten maken die bonus hartjes geven, stamina herstellen of zelfs resistent maken tegen warmte of kou. Je kan deze gerechten op elk moment eten, dus zelfs midden in een gevecht!

17349700_1019990128133324_4492031812358891557_o

Ook de muziek in Breath of the Wild is adembenemend (pun intended!). Voor Zelda veteranen zal je aardig wat bekende deuntjes tegenkomen. Zo is Death Mountain’s muziek bijvoorbeeld een remix van de final dungeon theme van de allereerste Zelda en komt het leitmotif van Ganon(dorf)’s theme ook regelmatig terug. Maar ook aan de originele stukken valt genoeg te genieten. De soundtrack is echt ijzersterk!

En zo zou ik eigenlijk nog uren door willen gaan en je uitgebreid vertellen over de mooie graphics, hoe soepel de gevechten, het klimmen en rennen gaan, hoe tof het is om wilde paarden te temmen, en elk mogelijk stukje berg te beklimmen in de game. Maar het is voornamelijk een spel dat je écht zelf moet ervaren, ontdekken en uitvogelen.

Er valt zoveel te doen en te beleven dat het ook onmogelijk is dit allemaal mee te nemen in deze review. Het is een grootse game, één die wat mij betreft de standaard zet voor alle open world games die hierna nog komen. We hebben lang moeten wachten op deze Zelda game, maar het was het dubbel-en-dwars waard!

Game Review: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
9.8 / 10 Ons cijfer
Story9
Gameplay10
Graphics10
Geluid10
Sander is een enthousiaste figure verzamelaar met een uitgebreide collectie en een nog uitgebreidere wishlist! Graag deelt hij zijn kennis en enthousiasme rondom figures en het verzamelen ervan met jullie!

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close