Game Review: Tokyo Mirage Sessions #FE!

In Tokyo Mirage Sessions #FE worden de toffe personages en character designs uit de Fire Emblem reeks perfect gecombineerd met de intrigerende werelden uit de Persona games en weet een perfecte mix te maken van duistere krachten, een kleurrijke omgeving, spectaculaire gevechten, en een tof verhaal!

Fire Emblem en de Shin Megami Tensei (Persona) zijn twee van de meeste succesvolle Japanse game reeksen met miljoenen fans over de hele wereld. De ene exclusief voor Nintendo en de ander exclusief voor Playstation. Dit keer zijn ze echter terug met een bijzondere samenwerking die beide franchises mixed met een flinke dosis van de Japanse idol wereld en hier een unieke game voor de WiiU mee maakte!

Ook al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit een Fire Emblem game gespeeld heb, als enorme fan van de persona reeks moest en zou ik deze game hebben. En daar heb ik tot op heden geen greintje spijt van gehad. Wát een ontzettend leuke game is dit geworden!

De doodgewone student Itsuko Aoi loopt in Tokio zijn jeugdvriend Tsubasa Oribe tegen het lijf. De ambitieuze Tsubasa is van plan mee te doen aan een talentenjacht voor popsterren. Maar wanneer de wedstrijd begint, wordt het podium bestormd door een zwerm onheilspellende figuren die Tsubasa ontvoeren en door een griezelige poort verdwijnen. Itsuki schiet meteen te hulp, en met behulp van een paar mysterieuze wezens weten hij en Tsubasa de indringers af te weren. Het wordt duidelijk dat hun redders, Chrom en Caeda, helden zijn uit een andere wereld, en dat ze zich in de Idolasphere bevinden – een dimensie die de kloof tussen de twee werelden overbrugt.

In de Idolasphere nemen de helden schimmige gestaltes aan, Mirages genoemd. Hoewel de meeste Mirages alles op alles zetten om onze wereld over te nemen zijn er ook een aantal die zich aan onze zijde scharen en hun krachten aan ons lenen, mits je bezit over een sterke Performa. Dit is een magische krachtbron die mensen bij zich dragen. Hoe sterker iemands gevoel voor creativiteit en zelfexpressie is, des te groter de kracht van hun performa. Niet iedereen heeft echter genoeg krachten om een band aan te gaan met mirages en daarom is er slechts een geselecteerde groep performers die zichzelf Mirage Masters kunnen noemen.

Aan deze Mirage Masters de taak om de wereld te beschermen en er achter te komen waarom deze Mirages alles op alles lijken te zetten om hun eigen dimensie te ontsnappen en de performa van mensen te stelen. Gelukkig hebben onze helden hiervoor de steun van het talentenbureau Fortuna Entertainment, welke in het geheim is bezig geweest om te voorkomen dat Mirages onze wereld binnendringen. Als ze horen wat de jonge helden hebben meegemaakt in de Idolasphere, huurt het bureau hun talenten in en zorgt er tegelijkertijd voor dat ze zichzelf kunnen ontpoppen tot ware idolen en hierdoor steeds sterker worden!

WiiU_GeneiIbunRokuFE_18_image600w

WiiU_GeneiIbunRokuFE_11_image600w

CI16_WiiU_TokyoMirageSessionsFE_HeroesMirage_image600w (1)

Voor spelers die bekend zijn met de persona series zullen hier al meteen de herkenbare elementen uit de dungeons van deze games herkennen. De monsters die tevoorschijn komen en het turn-based vecht systeem zijn geheel gebaseerd op deze games, en gelukkig maar want juist de vechtsystemen van de Persona games maken de games (deels) zo tof.

Elke keer wanneer je het gevecht aangaat met een Mirage verschijn je op een podium waar je, door middel van het kiezen van de juiste aanvallen, je tegenstanders moet verslaan.  Als je wint, verdien je ervaring en Performa en gaat je Stage Rank omhoog, waardoor je nieuwe vaardigheden kunt leren. Ook kun je nieuwe wapens smeden met Performa waarmee je sterkere vijanden kunt verslaan en nieuwe aanvallen kunt leren.

Je moet hiervoor ook goed op je wapens letten! Er zijn namelijk diverse wapens, elk met een eigen wapencategorie en element welke goed of slecht zijn tegen bepaalde monsters. Door de juiste aanval te kiezen kun je een “session” activeren waarbij alle personages die matchen bij een “session” kunnen inspringen in het gevecht en extra schade kunnen berokkenen aan je vijanden! Ook kun je door bepaalde chapters en side-missies te voltooien extra aanvallen unlocken: zogenaamde Special Attacks en ook “ad-lib performances”, welke op willekeurige momenten geactiveerd worden en voor extra kracht zorgen, gepaard met toffe visuele effecten.

De balans tussen je eigen level, krachten en mogelijkheden, en die met de vijanden is precies goed waardoor je echt het maximale kunt halen uit alle opties en er voor iedere speelstijl wat te halen valt; of je nou graag vol erop ramt of juist slim gebruik maakt van de elementen, er is voor ieder wat wils. Ook doordat alle personages zo verschillende zijn én toch zo goed op elkaar aansluiten is het echt fantastisch om te ontdekken wat voor jou het beste werkt zonder dat het vervelend of ingewikkeld wordt. Hierdoor blijf je met ontzettend veel plezier de dungeons betreden en de gevechten aan gaan.

Fijn is ook dat je weer een moeilijkheidsgraad kunt instellen aan het begin van de game, en deze tussentijds kunt veranderen. Voor mensen die nog niet eerder een soort gelijke game hebben gespeeld zou ik alleen aanraden om ‘normaal’ te proberen wanneer ze van wat uitdaging houden in de gevechten, deze is al moeilijk zat voor een eerste keer. Wil je alleen genieten van het verhaal? Zet hem dan op Easy en je gaat als een trein door alle dungeons heen.

In Tokyo Mirage Sessions hebben de makers zichzelf dan ook echt overtroffen met het goed uitgedachte vecht systeem. Mede door de diverse personages, de roep om strategisch denken, (die velen zullen herkennen uit de Fire Emblem series) en de spectaculaire effecten van de aanvallen, zit je dieper in de gevechten dan ooit te voren en worden ze op geen enkel moment saai.

CI16_WiiU_TokyoMirageSessionsFE_Combat01_EN_image600w

115543091
tokyo_mirage_sessions

Alsof de wereld redden nog niet genoeg is, hebben de helden echter ook nog te kampen met hun eigen dromen en drama’s. Tijdens de side-stories kun je ze helpen met het bereiken van hun ambities in de showbusiness: sta ze bij tijdens een live concert, help een handje tijdens een kookprogramma of geef een personage de kans om in een televisieprogramma te spelen! Telkens als je een hoofdstuk of side-story voltooit, verdien je extra vaardigheden die goed van pas zullen komen tijdens je avonturen in de andere dimensie. Ook wordt je zo nu en dan getrakteerd op toffe anime cut-scenes van optredens of andere gebeurtenissen.

Tijdens deze stukken leer je de andere personages beter kennen en zul je zien dat ze, ondanks hun begin als cliché anime personages, uitgroeien tot sympathieke characters met wie je sterk mee gaat leven. Het is ook vooral tijdens deze side-stories dat het idol-element wat meer belicht wordt. Natuurlijk heb je de elementen die je terug ziet tijdens de gevechten maar als je daar een ander label op had geplakt was het ook goed geweest. In de extra verhaalijnen moet je echter wel écht aan de slag om beroemd te worden. Zo help je Touma met een aantal audities, en leer je Tsubasa (dankzij een zwerfkat) hoe ze verleidelijk kan kijken in haar commercial.

Hierbij kun je ook de bekendste buurten van Tokyo verkennen zoals Shibuya en Harajuku. Jammer genoeg laat de game hier nog wel eens wat steken vallen want de omgevingen zijn niet zo interactief als je zou (verwachten?) hopen van een game zoals deze. Slechts enkele winkels en cafés kun je betreden of een echte interactie met hebben en ook het aantal NPC’s is teleurstellend, en degene die er zijn voegen meestal maar weinig toe.

Het echte spelen zit hem dan ook vooral in het unlocken van side-stories, en vechten in de dungeons. Het was leuk geweest als ze hier omheen toch nog wat meer persona-achtige elementen hadden geplaatst waar je bijvoorbeeld nog vaardigheden kon trainen door huiswerk te maken en een bijbaantje kon nemen.

Wel een ontzettend leuke toevoeving is overigens Topic, een soort mobiele app die wordt weergegeven op je WiiU GamePad en waarmee je in contact staat met de andere personages. Zij sturen je regelmatig allerlei berichten en zijn erg belangrijk tijdens side-stories. Daarnaast vind je er, wanneer je in de Idolasphere bent, ook een kaart van de dungeon waar je op dat moment bent én kun je er tijdens gevechten handige informatie over je tegenstanders vinden.

CI16_WiiU_TokyoMirageSessionsFE_Tokyo01_EN_image600w

CI16_WiiU_TokyoMirageSessionsFE_Shop01_EN_image600w

WiiU_GeneiIbunRokuFE_18_image600w

Een angst die ik aan het begin had – dat het een over-the-top schattige idol game zou worden met wat elementen uit Fire Emblem en Persona – is dan ook geheel ongegrond gebleken. In tegenstelling zelfs! Het idol-element is zeker aanwezig maar op een fijne manier. Het is de basis voor de verhaallijn en we kunnen her en der genieten van een toffe performance (waarbij er echte liedjes worden gezonden) maar het overheerst niet.

Wat we hier hebben is dan ook een zeer sterke JRPG met een goed verhaal, fantastisch battle-systeem, schitterende visuals en in z’n geheel genomen een waar genot is om te spelen!

Game Review: Tokyo Mirage Sessions #FE!
8.8 / 10 Ons cijfer
Graphics9
Geluid9

Tokyo Mirage is nu verkrijgbaar bij o.a. bol.com en Nedgame. Heb je overigens nog wat extra ruimte in je budget? Koop dan vooral de Fortissimo Editie met o.a. een artbook en cd met soundtrack van de game erbij!

125491LELG