Game Review: Toukiden 2 (Oni-gelooflijk leuker!)

Je houdt ervan of niet, een lekkere hack ‘n slasher. Toukiden heeft een paar jaar terug de overstap van Vita naar PS4 gemaakt, met een groot scala fans die ervan smulde (waaronder ikzelf!). De missies, de gevechten, de wapens, de monsters, alles was een heerlijke combinatie van RPG en simpel monster slacht werk.

Maar het was geen perfecte game, er waren zeker nog een aantal verbeterpunten! Zo was het verhaal minder belangrijk dan de gameplay zelf. Wat niet perse erg was, want de gameplay zat erg goed in elkaar. Maar een goede combinatie zou nog beter zijn geweest. Maar aan de aankondigen en trailers te zien lijkt het erop alsof dat Toukiden 2 dit beter zal aanpakken en een meer verhaal gestuurd gameplay ervaring zal bieden. Met daarbij nog een verandering de verschuiving naar ‘open world’ iets wat we de laatste tijd veel zien in games.  Hierdoor wordt het geheel veel dynamischer en kan je ten alle tijden in kleine en grote gevechten terecht komen. Een stap vooruit wat mij betreft. Maar heeft Toukiden 2 dit ook daadwerkelijk weten te doen?

Qua verhaal wordt de toon deze game goed gezet. Je wordt gelijk vanaf het begin erin gegooid. Je bent onderweg om met je team de Yokohama poort te verdedigen van een nogal grote Oni (demon). De wereld om je heen ziet er aardig verwoest uit en je hebt gelijk het idee dat alles in je omgeving gevaarlijk kan zijn. Geen tijd om de vlinders en bloemen te bewonderen, gelijk aan de slag gaan.

Wanneer je het gevecht bent aangegaan, wordt je op miraculeuze wijze getransporteerd naar een geheel andere plek. Wanneer je wakker wordt, blijkt dat je in Mahoroba Village terecht bent gekomen. Je komt er al snel achter dat je door tijd hebt gereisd en dat het 10 jaar geleden is dat de eerste Oni bij Yokohama terecht kwamen en daarna de wereld zowat volledig hebben verwoest. Dit is wat ze noemen ‘the Awakening’ en is dus het begin van de monsters die de baas willen zijn over de planeet. Het is nu natuurlijk aan jou om dit te voorkomen!

Maar al snel kom je erachter dat je niet in de juiste tijdsperiode bent en eigenlijk vervloekt bent om in deze tijd te leven. Wat het des te moeilijker maakt is dat de je telkens het risico loopt verbannen te worden uit Mahoroba en teruggestuurd in de tijd waar je vandaan komt. Niet echt een prettige positie om in te zitten. Het lijkt erop dat de enige manier om niet verbannen te worden is om een steeds betere connectie te krijgen met de tijdlijn waar je in bent beland. Dus, nog belangrijk dan in Toukiden 1, is de band met de anderen van grote waarde. Dit doe je door de dialogen en de gevechten en de keuzes die je hierin maakt. Er hangt nu hier veel meer vanaf dan ooit tevoren.

shopify

siliconeraJe baant je een weg door deze verhaallijn door de epische hack ‘n slash gevechten die zo typerend zijn voor Toukiden. Qua gevechtsysteem vindt iedereen die Toukiden 1 heeft gespeeld zich snel thuis in deze nieuwe game. De grote hoeveelheid wapens zijn weer van de partij; zwaard, twee zwaarden, speer, boksvuisten, ketting en sikkel, boog, club, naginata, sniper, ketting, en zwaard met schild. De laatste twee opties zijn twee nieuwe in deze game. Voor ieder wat wils, en in ieder geval het proberen waard!

Voor de rest is de gameplay heel herkenbaar uit deel 1. Je hebt wederom weer de Mitama’s (geesten van overledenen) als beschermers, ook nu weer vanuit de Japanse geschiedenis, zoals Nobunaga Oda en Hideyoshi Toyotomi, die in het verleden zijn opgegeten door de Oni. Je kan tot wel 4 Mitama’s vastzetten aan je personage en gebruiken met 4 verschillende knoppen. Hierdoor kun je boosts en buffs krijgen, waardoor je sterker wordt tijdens het vechten. Deze gebruik je dan weer om monsters te verslaan.

Wanneer je een monster hebt verslagen kun je van de “left overs” weer gebruik maken om je armors en wapens sterker te maken. Wat in dit aspect ook nieuw is, is de ‘Demon Hand’, een soort grijphaak. Hiermee kan je een spirituele hand tevoorschijn laten komen en deze gebruiken om bijvoorbeeld grotere hoogtes te bereiken, maar ook om je naar vijanden toe te trekken of zelfs stukken van Oni’s in 1x te bemachtigen. Ook zal het uit gaan maken over je overdag op pad gaat of ‘s avonds, aangezien de vijanden en de moeilijkheidsgraad daarin kunnen verschillen.

NSXDe omgeving ziet er nog (steeds) niet adembenemend uit, maar de personages daarentegen wel. Zeker aan het begin bij het maken van je personage heb je een enorme hoeveelheid aan eigenschappen, wapens en armor. Allen buitengewoon goed weergegeven. Overal is te zien dat er veel aandacht is besteedt aan dit gedeelte. Alleen al met de haarstijlen zit je op (man en vrouw gecombineerd) 73 verschillende stijlen.

Qua muziek blijft de game echter nog wat middelmatig maar we moeten wat te zeuren overhouden, niet waar? Al met al kan gezegd worden dat Toukiden 2 een goede stap vooruit heeft gemaakt en een paar toffe nieuwe toevoegingen biedt ten opzicht van zijn voorganger. Een leuk gebruik van de open world, een beter verhaallijn gedreven gameplay en bovenal, gewoon een heerlijke combinatie van JRPG en Hack ‘n Slash. Ga zo door!

Game Review: Toukiden
8.0 Ons cijfer
Story 8