Game Review: Xenoblade Chronicles 2.

Game Review: Xenoblade Chronicles 2

De Nintendo Switch had een uitstekend eerste jaar qua game aanbod met o.a. The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey. Een derde hoogtepunt moest natuurlijk Xenoblade Chronicles 2 worden. Xenoblade Chronicles kent al twee andere games, namelijk Xenoblade Chronicles en Xenoblade Chronicles X. Allebei steengoede games, dus Xenoblade Chronicles 2 moet hoge verwachtingen gaan waarmaken!

En voor mensen onbekend met de franchise? Geen zorgen! Het verhaal is op zichzelf staand, wat dus inhoudt dat je de eerste Xenoblade niet gespeeld hoeft te hebben om het verhaal te begrijpen.

Zwemmen in de Cloud Sea

Xenoblade Chronicles 2 speelt zich af in Alrest, een compleet nieuwe wereld waar men leeft op megagrote wezens genaamd Titans, die op hun beurt weer rondzwemmen in de Cloud Sea, een zee die bestaat uit wolken. In het midden van Alrest staat de World Tree, een mega grote boom waar bovenop Elysium staat. Elysium is volgens de legenden het beloofde land waar het leven zijn oorsprong heeft gevonden en waar de Architect, oftewel God, woont.

Het verhaal volgt Rex, een zogenaamde “berger” die op de rug van zijn Titan vriend Azurda leeft en altijd op zoek is naar allerlei schatten die op de bodem van de Cloud Sea liggen. Op een dag krijgt Rex het verzoek een groot schip te bregen in samenwerking met een groepje Drivers, mensen een die zogenoemde pact hebben met mystieke wezens genaamd Blades.

In dit schip vindt Rex Pyra, een hele speciale Blade, beter bekend als de Aegis. De Aegis is volgens de legenden een Blade die door de Architect zelf is geschapen en daardoor immens veel sterker is dan normale Blades. Door een reeks gebeurtenissen wordt Rex de Driver van Pyra, een ze heeft maar één verzoek aan Rex: Pyra naar Elysium brengen. Zo begint een mooi, groots avontuur naar de top van de World Tree.

Bijzondere karakter mix

Alhoewel Rex eigenlijk niet heel veel verder komt dan ‘generic JRPG main character’, zijn andere personages in de game wel een stuk leuker. Neem bijvoorbeeld Tora, een Nopon-techneut die niet in staat is Driver te worden en daarom zijn eigen robot-Blade genaamd Poppi heeft gebouwd. Of Zeke, een sterke Driver die altijd achtervolgt wordt door een grote dosis ongeluk.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de grote schurk van het verhaal niet heel boeiend vond, omdat deze ook redelijk in het straatje ‘generic JRPG villain’ valt. Gelukkig zijn de andere bad guys die de grote schurk volgen dan weer een stuk interessanter.

Dat gezegd te hebben is het indrukwekkend om te zien hoeveel verschillende personages er neergezet zijn, ook qua Blades, en dat ze allemaal een volledige voice-actor hebben. De discussie rondom voice-acting hierin is ook erg interessant. Je hebt de optie om het spel met Engelstalige stemmen te spelen, of na een gratis DLC download in het Japans. Waar je voorkeur naar uit gaat is uiteraard persoonlijk maar wij zouden je willen aanraden toch echt voor Japans te kiezen.

Schitterende werelden

De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is fenomenaal. De gebieden zijn ditmaal wel een stuk kleiner en compacter dan die van Xenoblade Chronicles X, maar op de rug van zo’n Titan rondlopen en gewoon zien hoe zo’n beest zijn kop beweegt doet je goed beseffen dat de grond onder je voeten ook echt leeft.

Elke Titan heeft zijn eigen flora en fauna. Gormott heeft mooie grasvelden, Mor Adain geeft een thuis aan een uitgedroogde woesternij, en Tantal kent op zijn beurt weer hoge bergen en ligt onder een dikke laag sneeuw.

Dit wordt nog eens versterkt door de schitterende muziek die je tegenkomt in elk gebied. Qua soundtrack keren de componisten van deel 1 terug, dus geen Hiroyuki Sawano van XCX, maar ACE+ aan het roer. En ze leveren uitstekend werk af. Elk gebied heeft haar eigen geluiden en soundtrack die je helemaal meenemen op je avontuur en de sfeer nog sterker neer zetten.

En dat is maar goed ook want hierdoor blijft het leuk om door de gebieden heen te lopen. Al deze werelden bieden meer dan voldoende ruimte om flink op ontdekkingstocht te gaan zonder dat de omgevingen overweldigend groot zijn. En er is meer dan genoeg te doen in het spel! Zo zijn er tal van quests om te voltooien. Van reddingsmissies tot het verslaan van monsters aan de hand van pittige gevechten!

Vaardig verkennen

Nieuw hierbij is dat je niet eindeloos maar dingen kunt oprapen en meenemen. Om bepaalde ingrediënten en items te bemachtigen in het wild moet je zorgen dat je Blades de juiste vaardigheden kennen, zogeheten “Field Skills”. Deze lopen nogal uiteen van het openen van bepaalde deuren tot sporen zoeken. Maar je zal er redelijk wat nodig hebben om in het verhaal verder te komen en allerlei geheimen te ontdekken. Dus het is raadzaam altijd met Blades te verbinden. Vaak moet je voor bepaalde plekken Field Skills van je Blades zelfs combineren.

Vechten met Blades aan je zijde

Gevechten ga je net zoals in voorgaande delen aan met monsters en ander gespuis die rondlopen op alle Titans. Hier moet ik gelijk zeggen dat ik het jammer vindt dat ze de icoontjes boven de monsters hebben weggehaald die aangaven op wat voor manier je hun aandacht trekt, dus het is soms experimenteren of gokken of een monster je wel of niet zal zien.

Om te vechten gebruiken Rex en zijn vrienden hun Blades. Deze Blades zijn een soort levende wapens, die in allerlei soorten en maten voorkomen. Elke Driver kan in totaal 3 verschillende Blades oproepen tijdens het gevecht. Het type Blade waar je je mee ‘verbindt’ bepaalt ook het type wapen wat je gebruikt. Pyra geeft bijvoorbeeld een zwaard, maar Poppi geeft weer een schild. Ook kunnen Blades onderverdeeld worden in 3 rollen: attacker, healer en tank. Door Blades veel in te zetten unlock je steeds weer nieuwe dingen op hun persoonlijke Affinity Chart, waardoor ze nieuwe abilities unlocken en dus sterker worden.

Perceval is één van de zeldzame Blades die je kan oproepen.

Sommige Blades krijg je automatisch in het verhaal, maar de meesten zul je moeten oproepen door ‘Core Crystal Bonding’. Een Core Crystal is de kern van een Blade. Door ermee te verbinden, komt een Blade tot leven. Echter kan je niet kiezen welke Blade je krijgt wanneer je een Blade aan je bindt. Het is dus een gacha-systeem waarbij je pas ziet welke Blade je krijgt als het verbindingsproces klaar is. Er zijn een aantal zeldzame blades die natuurlijk sterker zijn, maar ik moet er zeker bij zeggen dat ik een ‘normale’ Blade tot aan de laatste eindbaas gewoon heb gebruikt. Normale Blades zijn dus niet per definitie slecht.

Met Core Chips, die je kan kopen bij in-game winkels, kan je je Blade’s aanvalskracht e.d. upgraden. Uizondering hierop is Poppi, die je met speciale Poppi-parts moet upgraden. Deze kan je alleen krijgen via een speciale mini-game. Waardoor Poppi upgraden best een karwei kan zijn. Het voordeel hiervan is wel dat Poppi de enige Blade is waarvan je het element, rol e.d. vrij kan aanpassen.

Merc Missions

Maar wat moet je met al die Blades die je niet kan oproepen tijdens gevechten? Die kan je op pad sturen met Merc Missions. Merc Missions geven je allerlei bonussen, zoals items, XP en Affinity Chart progressie. Deze quests gebeuren in real-time. Dus als een Merc Mission 30 minuten duurt, moet je 30 echte minuten wachten voordat je Blades terugkeren.

Het voordeel is dat Merc Missions in de achtergrond voltooid worden, dus je kan lekker door met spelen. Het nadeel is echter dat veel sidequests die je met je party begint uiteindelijk uitmonden in een Merc Mission, waardoor je dus iets anders moet gaan doen voordat je verder kan om de sidequest af te ronden. Dit is zeker voor de completionists onder ons vrij irritant.

Zeer uitgebreid vechtsysteem

Maar ondanks alle quests en merc missions die je kunt voltooien is vechten natuurlijk van enorm belang in Xenoblade Chronicles 2. Hiermee wordt je sterker, voltooi je belangrijke verhaal quests, en unlock je nieuwe mogelijkheden. En zoals we gewend zijn is er ook hier weer sprake van een zeer degelijk vechtsysteem wat je niet snel zal vervelen!

Het vechtsysteem lijkt in eerste instantie erg ingewikkeld, maar het valt eigenlijk best wel mee. Er is echter een hoop informatie om te onthouden maar gelukkig wordt dit netjes verdeeld over het spel aan je uitgelegd en kom je steeds een stapje verder in de gevechten.

Tijdens het vechten zullen je party members een verzoek doen om een Blade Combo te doen. Rechtsbovenin kan je zien welke elementen je kan gebruiken om de Blade Combo voort te zetten

In het kort draait alles om het juist inzetten van de aanvallen (zogenaamde arts) en de bijbehorende elementen (zoals wat er en vuur) daarvan. Door deze te combineren met de juiste timing, en goed op te letten welke Blades je party-members gebruiken kun je spectaculaire combo’s maken die je vijanden zullen verpletteren!

Absolute musthave

Al met al is Xenoblade Chronicles 2 zeker een must-have voor de Nintendo Switch. Sommige dingen vond ik persoonlijk wel wat overbodig, zoals Poppi onderhouden en de sidequest-Merc Mission combinaties. Maar met leuke personages, een goed verhaal, fenomenale muziek, en honderden uren aan content is XC2 ook echt een waardige Xenoblade titel.

En als bonus: op het moment van schrijven komt er nog een reeks DLC uit voor de game, waaronder nieuwe story-content, dus we zijn voorlopig nog niet uitgespeeld!

Xenoblade Chronicles 2 is o.a. te verkijgen bij Bol.com, Nedgame, GameMania, en de betere speelgoedwinkels.

Game Review: Xenoblade Chronicles 2