Ghost of Tsushima: First Impressions

Op vrijdag 17 juli kwam na lang wachten dan eindelijk de epische game Ghost of Tsushima uit. Vanaf het eerste moment dat ik de trailer zag op E3 was ik verliefd op deze game. Niet alleen zag het er waanzinnig uit, de setting en het verhaal waren natuurlijk ‘right up my alley’ als Japanliefhebber. Mijn verwachtingen waren ongekend hoog en ik heb dan ook het hele afgelopen weekend, en elk ander vrij uurtje in de game gestoken sinds de release.

Inmiddels heb ik alweer zo’n 30 uur in de game zitten en wil ik graag mijn First Impressions met jullie delen. En ja, first impressions want in die 30 uur heb ik nog maar een klein deel van de volledige game gehad. En dat is in dit geval een uitstekend teken!

Wat is Ghost of Tsushima?

Ghost of Tsushima is een open-wereld actiegame die zich afspeelt in het feodale Japan van de dertiende eeuw. Door de prachtige natuur van de Tsushima Islands gaat samoerai Jin de strijd aan tijdens de Mongoolse invasies tegen indringers maar ook tegen zichzelf, waardoor hij uiteindelijk de transformatie ondergaat van Samurai naar The Ghost of Tsushima. 

Jin is opgevoed en opgeleid volgens de levenswijze van de samoerai. Wanneer de Mongolen de strijdkrachten van de samoerai verslaan, valt Jins wereld uiteen. Hij wordt geconfronteerd met de moeilijkste beslissing van zijn leven… De tradities en gebruiken van zijn samoerai-opvoeding handhaven en een strijd aangaan die hij niet kan winnen, of een ander pad nemen om het eiland en zijn volk koste wat kost te beschermen.

Je gaat echter verder dan het slagveld alleen en ervaart het feodale Japan als nooit tevoren. In deze open-wereld action-adventure zwerf je door uitgestrekte landschappen, waar je levensechte personages tegenkomt, oude monumenten verkent en de verborgen schoonheid van Tsushima ontdekt.

Schitterende game

En deze schoonheid is nadrukkelijk aanwezig. Het maakt niet uit waar je bent, het landschap is overal magisch. Van de hoogste bergen en de waanzinnige uitzichten, tot velden vol pampasgras, en meren omringt door bomen en vallende bladeren. Het doet je letterlijk stil staan en in bewondering om je heen kijken in deze game.

Het is dan ook eigenlijk voor het eerst in een game ooit dat ik écht heel blij ben met een fotomodus. En al helemaal zo uitgebreid als in Ghost of Tsushima. Scherpte/diepte, belichting, het weer, de poses. de camera hoek. Letterlijk alles is aan te passen.

Ik heb dan ook al een paar uur puur besteedt aan foto’s maken in de game. Tot grote irritante van de backseat gamer naast me. Want mijn partner, naast me op de bank, wilde niets liever dan dat ik verder ging met de main story en de vele side quests.

Niet alleen bevatten deze elk goede cutscenes die je echt meenemen in de tijdsgeest en het leven van de mensen op Tsushima, maar staan ook garant voor keiharde actie.

Fantastische battlesystem

Actie is er namelijk meer dan genoeg te vinden in Ghost of Tsushima, en dat ook nog eens verpakt in een schitterend stylistisch jasje. Zo gaat er niets boven het geluid van katana die tegen elkaar tekeer gaan, of het suizen van de pijl uit je boog. Hierbij is er ruimte voor verschillende soorten gameplay en vechtstijlen.

En het is hier ook dat de tweestrijd binnen Jin goed zichtbaar wordt. Want de open en blote vechtstijl van de samoerai staat soms haaks op de manier van werken van The Ghost. Dapper je vijand in het gezicht kijken, of hem vanuit de schaduw tegen de vlakte werken? De keuze is aan jou.

Mix van klassiekers

Wat dat betreft kan ik Ghost of Tsushima tot nu toe het best omschrijven als de ultieme mix tussen Breath of the Wild, Uncharted, en Assasin’s Creed. Je kunt ongekend veel ontdekken en bijna alles is te bereiken en te beklimmen, net als in Breath of the Wild.

Daarnaast kun je naar keuze lineare, en kneiterspannende actielijnen en verhalen volgen en heb je het idee dat je een film aan het spelen bent, net als bij Uncharted. En ten slotte kun je vechten, sluipen, klimmen, en meer in een stijl die doet denken aan Assasin’s Creed. Maar dan vele malen beter.

En dat alles verwoven met elementen uit Tenchu, en overgoten met de cinematische en stylistiche elementen uit de klassieke Akira Kurasawa films. Het is simpelweg waanzinnig goed gedaan en ik kan dan ook niet wachten om aan de slag te gaan met de rest.

De volledige review zal echter nog even op zich laten wachten want er valt nog zó veel te ontdekken in Ghost of Tsushima, en ik ben vastbesloten om van elk element te gaan genieten.



*** DEZE GIVEAWAY IS AFGELOPEN ***



Collector’s Edition Giveaway!

Graag wil ik mijn enthousiasme voor deze game met jullie delen door middel van een extra Ghost of Tsushima giveaway! Ik mag jullie dankzij Playstation / Sony Entertainment en Sucker Punch wel heel erg gaan verwennen!

Nu hebben wij al een super leuke giveaway lopen voor een Ghost of Tsushima goodie én poster pakket. Maar holy smokes we mogen nu echt alle remmen los gooien en een volledige Collector’s Edition t.w.v. €189,- weggeven!

Hierin vind je niet alleen het spel in een vette steelcase en enkele exclusieve digitale goodies, maar ook het Ghost of Tsushima masker op display, een stoffen plattegrond, furoshiki (knoopdoek), en eensashimono (war banner). Hoe ziek is dat?!

Wil jij deze waanzinnige Ghost of Tsushima Collector’s Edition winnen? Doe dan nu mee met deze giveaway! Je kunt mee doen door je gegevens achter te laten via onderstaande applicatie en het antwoord te geven op onze prijsvraag. Daarnaast kun je nog extra winkansen verdienen door ons te volgen op Twitter en mee te doen aan de actie op Facebook.



*** DEZE GIVEAWAY IS AFGELOPEN ***

Joyce is de oprichtster van The Sushi Times en is een social media verslaafde Japan lover die met veel passie over alles schrijft wat maar met Japan te maken heeft. Daarnaast is ze gek op cosplay, anime, Pokémon, games, en alles wat kawaii is.

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close
X