GUARDIANS OF THE LOUVRE (MANGA REVIEW)

Guardians of the Louvre (Manga Review)

Guardians of the Louvre is een bijzondere manga getekend door ouwe rot in het vak Jiro Taniguchi. We maken de koortsige dromen mee van “De Artiest” die een week in Europa verblijft, en het Louvre tot leven ziet komen. Een unieke combinatie dus, zeker voor een manga. Niet geheel zonder reden want deze manga is op groot formaat uitgegeven als onderdeel van een graphic novel reeks over het Louvre. Je zou verwachten dat het van links naar rechts leest, maar het leest zoals een traditionele manga van rechts naar links.

Tel daar Taniguchi’s pastelrijke kleuren en zijn gevoel voor verhalen vertellen bij en je hebt een graphic novel met een tintje Japan. Voor zover dat natuurlijk opgaat voor een stripreeks, speciaal gemaakt voor het Louvre.

Een les kunstgeschiedenis

Standbeelden, schilderijen en bijzondere plekken voeren de Japanse artiest zonder naam bij(na) elk bezoek naar het verleden. Daarbij begeleidt het standbeeld van de “Gevleugelde overwinning van Samothrace” De Artiest. Zo vertelt één verhaal over de langdurige evacuatie van het Louvre(1938-1939) van onder andere de Mona Lisa en duizenden andere kunstwerken, zoals de Samothrace.

De Samothrace die De Artiest helpt heeft een zeer moederlijke uitstraling en zelfs iets vertrouwd, ondanks dat we haar voor het eerst zien. De verdere bezoeken aan het verleden met gezelschap van Samothrace blijven niet alleen in het Louvre zelf. Nee, de bezoeken variëren van een bezoek aan een Franse kunstenaar tot een bezoek aan de werkkamer van Van Gogh.

Guardians-of-the-Louvre-by-Jiro-Taniguchi-on-BookDragon

Die verhalen lijken overduidelijk afkomstig aangevraagd door het Louvre zelf, een beetje teveel zelfs. Gelukkig mag De Artiest ook kennismaken met een Japanse kunstenaar die juist Westerse kunst in Japan introduceerde, waardoor het boek niet geheel als kunstles in opdracht van het Louvre gemaakt lijkt.

Zware kost

Wat nog meer opvalt is de meer Westers aandoende stijl van het Taniguchi. In een vrij realistische stijl tekent Taniguchi het verhaal op van een man die niet alleen verdwaalt in het Louvre, maar ook in contact komt met zijn gevoelens over het verlies van zijn vrouw.

Juist de emotionele reis verheft GotL tot een manga-esk verhaal in plaats van een standaard graphic novel in opdracht van het Louvre. Dat verhaal zelf is echter vrij dun en te subtiel uitgewerkt.

Wie niet gewend is om gelaagde verhalen te lezen zal moeite hebben met de koortsvlagen tussen heden het verleden. Het maakt het geen verhaal wat voor iedereen even toegankelijk is: het is met name aan te raden voor een ouder publiek. Toch kan het ook een interessant verhaal zijn als je graag in wat meer details wil leren over kunstobjecten uit het Louvre.

Alleen voor de liefhebber

Heb je niets met koortsachtige mijmeringen, kunst, musea of kunstgeschiedenis? Dan kan je deze manga beter laten liggen, tenzij je bereid bent om er goed voor te zitten. Ondanks de kritiekpunten is het toch een mooi groot kleurrijk boek wat ik vanuit mijn eigen museum achtergrond graag in mijn boekenkast heb staan. Alleen al om te laten zien dat manga ook voor volwassenen kunnen zijn!

Manga Review: Guardians of the louvre
Tekenstijl8
Plezierfactor9