Hyrule Warriors: Age of Calamity(Game Review)

In 2014 kwam Koei Temco met Hyrule Warriors voor de WiiU, een Dynasty Warriors-achtige game met een Zelda jasje. Hyrule Warriors werd een groot succes. Maar Hyrule Warriors: Age of Calamity is geen vervolg op de originele Hyrule Warriors, maar juist een prequel van het succesvolle The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Het is dus een compleet andere setting met andere personages. Hoe staat deze game zijn mannetje ten opzichte van de andere Hyrule Warriors game, en hoe verhoudt het zich tegenover Breath of the Wild?

Hyrule, 100 jaar geleden….

Een eeuw voordat de verhaallijn van Breath of the Wild zich afspeelt maken we Hyrule mee voordat het door Calamity Ganon werd verwoest. Het begint eigenlijk zoals we gewend zijn de verhaallijn in Breath of the Wild. Hyrule wordt verwoest door Calamity Ganon. In de chaos van de verwoesting van Hyrule Castle wordt per toeval een kleine, witte Guardian in Zelda’s kamer geactiveerd.

Deze reist vervolgens 100 jaar terug door te tijd. Het landt in Hyrule 100 jaar geleden, in een tijdperk vlak voor de uitbraak van Calamity Ganon. Koning Rhoam heeft intussen vernomen heeft dat Calamity Ganon’s wederopstanding gaat plaatsvinden in de nabije toekomst. Hij geeft daarom de opdracht aan Prinses Zelda om haar goddelijke krachten te ontwaken om zo de verwoesting van Hyrule te voorkomen. Ook de 4 champions die de kolossale robots genaamd Divine Beasts moeten gaan besturen om Calamity Ganon te stoppen moeten worden gerekruteerd.

De kleine, witte Guardian wordt tijdens een veldslag met een horde Bokoblins gevonden door Link, waarna het zich al snel na een ontmoeting met Zelda bij de helden aansluit. Maar aan de andere kant van Hyrule beraamt de Yiga-clan samen met Astor, een mysterieuze profeet in naam van Calamity Ganon, een plan om de ontwaking van Zelda’s krachten te voorkomen en de wederopstanding van Calamity Ganon ongehinderd te laten plaatsvinden.

Het verhaal speelt zich 100 jaar af voor Breath of the Wild. Het is dan ook niet verrassend dat veel bekende gezichten terugkeren. Natuurlijk niet alleen die van Link en Zelda, maar ook die van de Champions Daruk, Revali, Urbosa en Mipha. Daarnaast zijn er nog andere bekende personages zoals Impa, Robbie, Purah en Yiga-leider Master Kohga. Het verhaal zelf is een boeiend verhaal welke in groter detail verteld wat er allemaal is gebeurd voordat Calamity Ganon heel Hyrule verwoeste. Met name dus ontzettend interessant voor fans van de Breath of the Wild game, maar ook voor nieuwkomers binnen de franchise zal er genoeg vermaak in het verhaal te vinden zijn.

Breath of the Wild mechanics in een Warriors game

De Hyrule Warrior games zijn echter totaal anders dan Breath of the Wilde. Zoals gezegd vallen deze games meer onder het bekende ‘Dynasty Warriors’ genre, ofwel hack-and-slash! Je speelt een personage die het opneemt tegen letterlijk duizenden andere vijanden. Het personage wat jij speelt is echter een behoorlijk stukje sterker dan de groepen monsters die voor je staan. Door bruut door de hordes monsters te slaan, al dan niet met een super flashy aanvallen tussendoor, moet je proberen de leiders van de vijanden uit te schakelen, en hun basissen over te nemen. Hierbij wordt je overspoelt door grote aantallen vijanden tegelijkertijd die je in bosjes die lucht in slaat!

Al ligt in deze game de focus wat minder op het overnemen van bepaald basissen en strongholds. In Age of Calamity draait het meer om het bereiken van bepaalde punten, en het verslaan van sterke eindbazen.

Dit samen met een aantal gameplay-mechanics die Breath of the Wild uniek maakte: de Sheikah Slate. Daarmee kan je bijvoorbeeld tijdelijk vijanden met Statis bevriezen of metalen objecten terugkaatsen met Magnesis. De Sheikah Slate keert terug en is dit keer door alle speelbare personages te gebruiken. Leuk om te vertellen is dat bijna elk personage zijn of haar eigen invulling hieraan geeft. Zelda’s Remote Bombs worden bijvoorbeeld geschoten uit een bestuurbare kanon. En Revali laat een regen van pijlen los op vijanden als hij ze heeft bevroren met Stasis.

Bekende mechanics

Niet alleen op deze manier worden mechanics uit Breath of the Wild verenigd met de Warriors formule. Ook zijn er Koroks op bepaalde plekken te vinden op de landkaart die Korok Seeds geven. Deze Korok Seeds kunnen later in het spel worden ingeleverd voor bepaalde upgrades. In sommige vijandige kampen moet je de hele groep vijanden verslaan om een speciale schatkist te kunnen openen.

Ook kan je roestige wapens in het spel vinden, die je later bij de smidse kan ‘Octopolishen’ om hun oorspronkelijke vorm te onthullen. Over de smidse gesproken, het is net zoals in Hyrule Warriors mogelijk om wapens te fuseren om ze sterker te maken. Hier zal je, zeker later in de game, veel profijt van hebben.

Genoeg vermaak

Age of Calamity biedt echter nog veel meer vermaak dan koroks zoeken. Na elke verhaalmissie komen er steeds meer icoontjes en side-missies vrij op de landkaart van Hyrule. Bij sommigen hoef je alleen maar materialen in te leveren in ruil voor een upgrade, maar bij anderen krijg je een side-missie waarbij een een x-aantal vijanden binnen een bepaalde tijd moet verslaan of moet je voorkomen dat je geraakt wordt door vijanden.

Ieder speelbaar personage heeft zo zijn of haar eigen unieke side-missies. Met een cast van in totaal 19 speelbare karakters lang nadat het verhaal klaar is nog niet bent uitgespeeld. En mocht je met zijn tweetjes willen spelen: dat kan! In de twee-spelerstand is het mogelijk om met een splitscreen samen te spelen.

Als laatste zijn er ook nog speciale missies voor de Divine Beasts, waarmee je met de grote gevaartes het mag opnemen tegen enorme hordes monsters. Alle divine beasts hebben hun eigen unieke besturing. En eerlijk gezegd laat de ene zich beter besturen dan de andere, maar deze missies zijn desondanks wel ontzettend tof!

Goede audio en graphics

Ook is er veel liefde gestoken in de audio van Age of Calamity. Alle stemacteurs van Breath of the Wild nemen hun rollen weer op zich en ook de stemacteurs van personages die geen stem hadden in BotW (zoals Master Kohga en Hestu) hebben goed werk geleverd. Ook de muziek past zeer goed bij de game. Hoewel het voor Warriors games redelijk gebruikelijk is om elektrische gitaren te gebruiken in de muziek, is er voor deze game juist meer voor instrumenten gekozen die bij de sfeer passen van Breath of the Wild.

Helaas kent de game ook wat minpuntjes. Hoewel het spel er grafisch prima uitziet, heeft de framerate soms onder al die flashy actie flink te lijden. Dit komt vooral naar voren in de twee-speler modus. Ook werkt de camera niet in alle gevallen lekker mee. Een grote Hinox die bevochten moet worden in een krappe basis levert soms wat frustraties op. Toch zijn het maar smetjes op een verder toffe game.

Conslusie

Welke Hyrule Warriors game nu beter is? Ze zijn eigenlijk niet echt met elkaar te vergelijken. Wil je een groter assortiment aan speelbare personages en veel meer content? Dan is Hyrule Warriors Definitive Edition de game die je moet hebben. Maar ben je een Breath of the Wild fan en wil je een tof (en canon!) verhaal dat zich in die setting afspeelt met bekende gezichten uit de meest recente Zelda titel? Dan mag je deze game niet missen!

Hyrule Warriors: Age of Calamity
8.1 / 10 Ons cijfer
Story9