Interview Narumi: Helemaal vrij, zonder restricties

Een van de meest opvallende Japanse releases van 2018 was de debuut-EP ‘The Seed’ van Narumi. Deze gitariste is bekend van de powermetalbands Destrose en Disqualia. Op haar instrumentale solodebuut laat ze echter een hele andere kant van zichzelf horen. Die kan zo nu en dan nog best stevig zijn, maar elementen uit de filmmuziek en de jazzfusion zijn minstens even prominent.

Vaak ontaarden dit soort platen is virtuoos geneuzel, maar Narumi laat de melodieën centraal staan in haar opvallend sterk geschreven nummers. Haar vaardigheden zijn indrukwekkend, maar staan de nummers niet in de weg. Reden genoeg voor een gesprek met de gitariste.

 

Fantasyroman

Dat de nummers zo sterk op sfeervolle melodieën leunen is gezien de aanpak van Narumi niet heel verrassend. “Toen ik deze EP maakte, behandelde ik het van het begin tot het eind alsof ik een fantasyroman aan het schrijven was“, licht ze toe. “Als je dat kunt voelen, doet dat mij deugd. Strikt gesproken waren er geen volledige nummers af voordat ik aan het project begon. Ik had echter wel een hoop losse ideeën. Zodra het concept voor het album duidelijker werd, ben ik ermee aan de slag gegaan en had ik binnen twee à drie maanden alle nummers af.”

‘The Seed’ telt zeven instrumentale nummers. Toch was dat niet altijd het idee. “Aanvankelijk was ik van plan om het nummer ‘1921’ zelf te zingen“, bekent Narumi, die bij verschillende bands ook de achtergrondzang deed. “Ik was echter niet overtuigd van mijn zang toen ik het nummer opgenomen had. Daarom besloot ik het om te schrijven als een instrumentaal nummer.”

 

Onafhankelijk

Interessant is dat ‘The Seed’ volledig naar de visie van Narumi en haar producer en arrangeur Issei Ambo gemaakt is. “Ik heb alle gitaarpartijen ingespeeld, de rest is geprogrammeerd door Issei Ambo“, bevestigt ze. “Hierdoor was het voor mij mogelijk om helemaal vrij te creëren zonder dat ik te maken kreeg met restricties, zoals de intentie van een platenlabel of een compromis tussen conflicterende opinies proberen te vinden. Dat was heel belangrijk voor dit soloproject. Ik vind het interessant om te zien dat er wereldwijd steeds meer van dit soort onafhankelijke artiesten komen.

Tot nu toe heb ik alleen maar in rockbands met twee gitaristen gespeeld. Daarin probeerde ik dat strakke, agressieve high-gaingeluid neer te zetten dat zo kenmerkend is voor actieve gitaarelementen. Dit keer wilde ik iets met een totaal ander geluid werken. Zo kon ik ook de nuances van mijn zachte, delicate spel oppikken. De stijl die ik in mijn vorige bands en projecten speelden is namelijk maar een klein deel van wie ik ben. En ik ben nog steeds bezig me verder te ontwikkelen.

Mijn favoriete muzikant is nog altijd Sugizo, de gitarist van de bekende Japanse rock band Luna Sea. Verder vind ik gitaristen als Plini en Steve Vai geweldig, maar er zijn er zoveel dat ik ze niet allemaal kan opnoemen. Ik begon met gitaarspelen toen Michael Jackson net overleden was. Ik zag toen Orianthi op tv gitaar spelen en dat beeld maakte diepe indruk op me. Toen ik aan een muziekschool studeerde, werd er contact met me opgenomen door Destrose, die op zoek waren naar een vrouwelijke gitarist. Dat was het begin van mijn carrière. Oorspronkelijk was ik geen metalgitarist, maar nadat ik daarmee debuteerde, probeer ik me altijd aan te passen aan de rock- en metalstijlen van de bands waarmee ik speel.

 

Toekomstplannen

Nu ‘The Seed’ uit is, is de logische vraag wat de toekomstplannen van Narumi zijn. “Ik zou deze nummers graag live spelen“, aldus de gitariste. “Maar voordat ik daaraan begin heb ik liever eerst wat meer nummers voor mijn soloproject. Daarnaast ben ik bezig een nieuwe volledig vrouwelijke band op te zetten. Houd dat alsjeblieft in de gaten!

‘The Seed’ is te bestellen via Narumi’s website. Alleen de EP kost 2000 yen en voor 3200 yen heb je de EP en een fotoboek. De bestellingen kunnen internationaal verzonden worden voor 200 yen.

Kevin is altijd op zoek naar de beste muziek van over de hele wereld. Hij is altijd benieuwd naar de drijfveren van de muzikanten die erachter zitten en verdiept zich er graag in. Voor de The Sushi Times schrijft hij over de tofste Japanse bands maar wil je meer lezen? Kijk dan ook op zijn eigen site kevymetal.wordpress.com!

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close
X