Life-Action Review: Thunderbolt Fantasy

Anime: Thunderbolt Fantasy

Episodes: 26 (in totaal)

Genre: Fantasy, Wuxia Martial Arts, Historical, Live-Action, Supernatural, Budaixi

Aired: 8 juli, 2016 (seizoen 1) | 1 oktober, 2018 (seizoen 2)

Thunderbolt Fantasy is inmiddels al jaren een waar begrip op YouTube en velen van jullie zijn er wellicht al eens op gestuit. Het is een combinatie van een soort poppenspel waar in Japan al eeuwen gebruik van wordt gemaakt, maar dan gegoten in een modern fantasieverhaal, met een klassiek jasje. Thunderbolt Fantasy is absoluut geen alledaagse Japanse kost.  Het is een prachtige serie waar veel aandacht wordt besteed aan de houdingen van de poppen, de gevechten en de kostuums, en is daarom oogstrelend om naar te kijken.

Bij mij stond deze serie in eerste instantie niet op mijn lijst om te gaan kijken. Een Japans-Taiwanese serie met handpoppen in de hoofdrol? Nee, bedankt. Want hoewel ik de handpoppen in Japan vaak indrukwekkend goed gemaakt vind, en graag nog eens een Bunraku zou willen bijwonen, stond het kijken van een serie erover niet hoog op mijn to-do list. Daarentegen ben ik wel dol op het thema Wuxia (martial arts uit het oude China) en heb ik me er laatst toch maar aan gewaagd.

Strijd tussen goed en kwaad

Het verhaal begint in het oude China, in een onbekende periode. Fei Dan en haar broer Heng Dan beschikken over een bijzonder zwaard genaamd Tian Xing Jian. Het wapen gewild is door de kwaadaardige leider van de Xuan Gui Zong clan. De clan zit hen zwaar op de hielen, en het lukt de broer en zus uiteindelijk niet om ze te blijven ontwijken.

Tijdens een gevecht om leven en dood, weet de leider van de clan Heng Dan te vermoorden en het handvat van het zwaard te bemachtigen. Fei weet gelukkig te ontsnappen met de rest van het zwaard.

Tijdens haar ontsnapping komt zij in aanraking met de reiziger Bu Huan Shang, die momenteel de plicht bij zich draagt om iemand een gunst te moeten geven. Fei arriveert op het juiste moment en vraagt Bu Huan haar te beschermen tegen de clan.

Image via crunchyroll

Image via thedailyfandom

Als ervaren zwaardvechter weet Bu Huan haar uit de handen van de bende te houden. Fei verteld Bu Huan over haar eerdere aanvaardingen met hen, het verlies van haar broer en het belang van het zwaard dat zij met haar leven moet beschermen.

De ontmoeting van Bu Huan met Fei zorgt voor een bepaalde onrust onder de kwaadaardige clans, en zij verklaren Bu Huan medeplichtige voor het niet in handen kunnen krijgen van het machtige zwaard Tian Xing Jian. Door zijn medeplichtigheid en de nieuwe eed die hij heeft gezworen, staat Bu Huan aan het begin van een groots nieuw avontuur vol epische gevechten in mooie gewaden.

Verwarrende schoonheid

Bu Huan is voornamelijk degene die je meeneemt en introduceert aan de andere karakters, maar dat is bijna niet bij te benen. Klinkt een beetje verwarrend? Dat is het ook. Ik kreeg het gevoel alsof er elke episode wel weer twee nieuwe bij kwamen en twee andere (waar ik helemaal nog niet eens gewend aan was geraakt) met al hun gratie en flair weer uit het oog verloor, dat vond ik jammer. Door de introductie van zoveel verschillende karakters zou je de draad van de serie kunnen kwijtraken. En het gebruik van best lastige namen, maakt het er niet beter op.

Image via thedailyfandom

Image via thegeeklygrind

Wat ik me me ook afvraag is wat de bedenkers nu precies willen uitdragen. Willen ze het Japanse poppenspel weer bekender maken voor een nieuwe generatie, of willen ze gewoon een fantasieverhaal neerzetten?

Want sommige dialogen zijn erg lang en eentonig en voegen ook weinig toe aan het verhaal. Sterker nog, ze halen de vaart uit het verhaal en maken sommige afleveringen gewoon saai. Dit wordt versterkt door de achtergronden en setting. Deze zijn zijn vaak relatief simpel. Dit komt waarschijnlijk ook omdat het er zoveel zijn en de kosten behapbaar moeten blijven. Het staat echter in schril contrast met de schitterende en uitbundige poppen.

Kijken of niet?

De echte vraag is nu natuurlijk of ik de serie – ook als niet groot poppenliefhebber – kan aanraden.

Iets waar ik mij niet aan stoorde, maar degenen waarmee ik de series aan het kijken was wel, waren de bewegingen van de monden. Gezien het poppen zijn, konden de monden alleen maar omhoog- en omlaag. Persoonlijk vond ik dit al heel wat. Maar mijn kijk-collega kon er maar niet aan wennen hoe onnatuurlijk dit eruit zag en vond het veel wegnemen van de vloeiende bewegingen van de poppen zelf.

Omdat dit geen anime serie is, en ik ook niet heel veel andere poppen-series ken en heb bekeken, vind ik het lastig om een goed oordeel over de series te trekken. Juist omdat er bijna vergelijkingsmateriaal te vinden is. Persoonlijk ga ik wel het aangekondigde 3 seizoen kijken. Voornamelijk om het prachtige verhaal van de series (die ik gelukkig wel kan bijhouden), de kostuums van de poppen de aanschouwen en de freeze frames van de actie scenes te bewonderen.

Mijn advies is, geeft het een kans. Bekijk de eerste twee afleveringen en beoordeel zelf. Als dit niet jouw ding blijkt te zijn, kan je altijd nog gaan genieten van één van de 200 anime series die je vast nog niet hebt gezien.