Manga Review: Haven’t you heard? I’m Sakamoto!

Titel: Haven’t you heard? I’m Sakamoto!

Auteurs: Nami Sano

Volumes: 4

Genre: Comedy, School, Seinen

Release: 11 augustus, 2014

Misschien ken je het wel (van vroeger), die ene persoon in de klas die knap, lief, leuk, grappig, slim, en super cool is. De persoon waarbij alles goed gaat en die ook gewoon alles kan. Sakamoto is zo iemand maar dan over-the-top. Hij is absurd cool en alle pogingen van klasgenoten om hem te saboteren lopen op niks uit. Sterker nog, hij lijkt er vaak alleen nog maar beter en cooler vanaf te komen.

manga-sakamoto-desu-ga

De manga is in Japan al een poosje uit en ook is er al een anime van verschenen. Kortgeleden is deze echter ook als Engelse manga gepubliceerd en was het voor mij tijd om deze eens te proberen. De anime viel mij namelijk nogal tegen en wilde graag weten waarom mensen de serie dan toch zo leuk vonden.

Ik ben iemand die de anime namelijk meestal leuker vind dan de anime maar in dit geval moet ik toch echt zeggen dat “Haven’t you heard? I’m Sakamoto!” hier een uitzondering op is. Ondanks dat de anime dezelfde verhaallijn en structuur volgt vond ik deze veel minder plezierig om naar te kijken en vaak eerder flauw dan grappig. Ik weet niet zo goed hoe het komt maar de grappen en komische situaties komen veel beter tot zijn recht in de manga en wist mij dan ook veel meer te laten lachen.

2a280dacaf20368422ae235bd3bb4a9c i020

In de manga krijgen we elke keer een nieuwe dag in het middelbare schoolleven van Sakamoto te zien en iedereen dag bewijst maar weer eens hij fantastisch hij is. Dit kan vermoeiend uitpakken maar door de ontzettende toffe artstyle, de goed getimed panels, en de korte en krachtige teksten werkt het juist super goed. De komische situaties worden goed weergegeven en in plaats dat je zit te zuchten dat het zo flauw is zit je al snel te giechelen, zo niet keihard te lachen.

Jammer genoeg worden de situaties naar mate de manga verder volgt toch wat minder leuk en mis je een soort rode draad. Nu is deze serie bedoelt als episodisch en hoort er geen echte rode draad in te zitten maar toch mis je het. In die zin is het dan ook maar goed dat de manga slechts vier volumes kent en de anime ook niet te lang is. Zo blijft de serie kort en krachtig en zul je je ook tegen het einde zeker niet gaan vervelen met deze serie.

Manga Review: Haven\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'t you heard? I\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'m Sakamoto!
Tekenstijl9

reabollogo-web_rgb_600x181