Manga Review: Love at Fourteen

Titel: Love at Fourteen (14-sai no Koi)

Auteur: Mizutani, Fuuka (Story & Art)

Volumes: Nog onbekend

Genre: Comedy, Romance, School, Josei

Release: 30 juni, 2010

Kanata en Yoshikawa zijn al jaren lang beste vrienden. Van speelse kameraadjes op de basisschool zijn ze nu echter brave middelbare scholieren die door hun klasgenoten worden bewonderd. Ze zijn “volwassen” voor hun leeftijd en doen het goed op school. Maar hun vriendschap verandert. Langzaam komen er andere gevoelens naar boven, gevoelens die niks meer te maken hebben met tikkertje spelen of samen kikkers vangen. Liefde komt om de hoek en alle vreemde sensaties die daarbij komen kijken.

Love-at-Fourteen1

Love at Fourteen is geen spetterende roman, het is geen pijnlijke lange weg van gekwelde lovers die allerlei hindernissen moeten overwinnen maar in plaats daarvan krijg je het verhaal van veranderende vriendschappen en jeugdige liefde. Het is subtiel, luchtig, en bovenal aandoenlijk.

De manga laat ons snel maar duidelijk kennismaken met de hoofdpersonen en de algehele setting maar doet dit wel op een manier die past en niet overhaast aanvoelt. Een trend die zich doorzet in de hele manga. Niks in dit verhaal is overhaast maar doordat elk hoofdstuk vrij kort is en er geen overkappende verhaallijn is blijft het echter wel moeilijk om echt een emotionele band te vormen met onze hoofdpersonen. Je zou haast kunnen zeggen dat Love at Fourteen iets te ver is doorgegaan in het luchtige.

Daarentegen is een heel sterk punt dat de personage daadwerkelijk normale mensen zijn. Het zijn geen overdreven stereotyperingen of clichés en hierdoor voelen ze heel menselijk aan. Dit had de manga ook echt wel nodig om binnen de sfeer te blijven en mensen toch nog aan het verhaal te binden. Want buiten de vage drang om hun relatie geheim te houden van hun klasgenootjes kun je je zo voorstellen dat dit echt gebeurd.

love14-2 love14-3

De artstyle past hier perfect bij. Het is netjes, rustig, maar wel met leuke details en goed opgebouwde panels. Er is geen chaos, het voelt realistisch aan en alles loopt mooi in elkaar over. Er zitten weinig verrassingen in en dat maakt het geheel eigenlijk ook wat minder “spannend” om naar te kijken. Maar in dit geval vond ik het niet zo storend.

Love at Fourteen is dan ook niet perfect maar wel een degelijke manga. De gebeurtenissen zijn herkenbaar en wellicht kunnen ze soms wel wat nostalgisch aanvoelen, vooral wanneer je (net als ik) de middelbare school allang achter je hebt gelaten. De manga zal lang niet iedereen aanspreken maar voor iedereen die houdt van rustige slice-of-life romances is dit een heerlijke serie om mee weg te dromen.

Manga Review: Love at Fourteen
7.7 / 10 Ons cijfer
Tekenstijl8