Manga Review: Real Account

Real Account (Manga Review)

Dat series die met games te maken hebben populair zijn wordt keer op keer weer bewezen. Sword Art Online, Log Horizon, Overlord, allen voorbeelden van series die draaien om de game wereld, en Real Account is niet anders. Hoe ze het doen is echter wel geheel anders!

Real Account is het meest populaire social network ooit in de wereld van deze manga en iedereen heeft er wel een account op. Foto’s delen, status updates, en spelletjes spelen is aan het orde van de dag, en het verzamelen van zoveel mogelijk likes en followers is de grote passie van velen gebruikers. Maar dan wordt ineens een groot deel van hen in de virituele omgeving van Real Account gezogen en is er geen ontsnappen meer aan.

Gevaarlijk spel

Alles lijkt nog vrij onschuldig tot de mascotte van Real Account verschijnt en vertelt dat iedereen deel is van een groot spel en dat hun leven op het spel staat. Hebben ze geen volgers meer, dan gaan ze dood. Gaan ze dood tijdens het spelen? Dan sterven niet alleen zij maar ook alle volgers van die persoon.

Ook Ataru Kashiwagi wordt in de Real Account wereld gezogen en moet er alles aan doen om te overleven. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor zijn tweelingzus en zijn enige volger. Weet hij met zijn gaming skills en snelle verstand alle uitdagingen te overwinnen?

real-account-5467631
real-account-5398361

Wanneer je de eerste paar pagina’s leest van deze manga krijg je het een beetje benauwd: wordt dit weer een zoveelste uitgekauwde versie van series die we al kennen? Maar voor je het weet word je compleet meegezogen in het verhaal en besef je je hoe anders Real Account is. Al snel raak je namelijk verwikkeld in een psychologisch avontuur vol actie en drama en ga je maar al te vaak bij jezelf te rade hoe ver jij zou gaan om te overleven of om een geliefde te ondersteunen.

Zou je je vrienden blijven volgen als zij vast zaten in deze wereld? En wie van jouw vrienden zouden jou bijstaan? Het zijn intrigerende vragen die je zo nu en dan ook met een nieuwe blik laten kijken naar je eigen social media gebruik en het belang dat je hecht aan je eventuele volgers en likers.

Bloedstollende verhaallijn

Toch is dit ook zeker geen serie die predikt dat social media slecht zijn of niet gebruikt moeten worden. Het is simpelweg de basis waarop deze serie is gebouwd maar je wel prikkelt om erover na te denken. Daarmee hebben ze een zeer spannende verhaallijn neergezet die, ondanks een ogenschijnlijk perfecte hoofdpersoon, geen standaard shounen is. Ataru Kashiwagi is namelijk lang niet zo slim als hij zelf denkt en dat zorgt er al in het eerste volume voor dat er bloed aan zijn handen kleeft.

real-account-ii-7479709
real-account-5399515

En bloed vloeit er genoeg in Real Account! Het is gelukkig wel een “mooie hoeveelheid” die past in de setting van het verhaal en gewoon op een goede manier bijdraagt aan de sfeer zonder dat het direct een over-the-top gore serie wordt. Sterker nog het geheel doet me het sterk denken aan een soort mix van Sword Art Online, Danganronpa, en Code Geass: een mix van het virituele met zieke en gewelddadige mind-games en het opzoeken van morele grenzen. Zo sterk als deze titels is Real Account echter niet.

Afwachten op meer

Om in één adem genoemd te kunnen worden met voornoemde series heeft Real Account nog heel wat verbetering nodig. Zo is er een gapend gat in het plot en is er her en der ook nog wel wat te zeggen van de spanningsbouw. Gelukkig wordt dit beter naarmate de manga vordert. Vooral in de tweede helft van de verhaallijn komt alles goed tot zijn recht. De makers lijken nu echt onder de knie te hebben hoe je spanning opbouwt en hoe characters zich moeten ontwikkelen, iets wat in het eerste gedeelte soms wat tekort schiet.

Real Account heeft mij dan ook blij verrast en met inmiddels meerdere delen al in de boekenkast wacht ik met smart op de rest van deze manga (en hopelijk ook ooit een anime) om te zien of de makers nog verder groeien en een nog betere versie weten neer te zetten.