Manga Review: Requiem of the Rose King

Titel: Requiem of the Rose King

Auteurs: Aya Kanno

Volumes: Onbekend

Genre: Gender-bender, Action, Supernatural, Historical, Drama

Release: 4 oktober, 2013

Requiem of the Rose King stond direct hoog op mijn “must-read” lijstje toen ik zag dat de Engelse versie eraan kwam. Deze manga van Aya Kanno (o.a. bekend van Otomen) is namelijk gebaseerd op het Shakespeare toneelstuk ‘The Tragedy of Richard the Third’ ookwel Richard III genoemd. Het vertelt het verhaal van de corrupte, sadistische Richard III van Engeland die na de troonsbestijging van zijn oudere broer Edward alles in het werk stelt om de koningskroon voor zichzelf op te eisen.

Het speelt zich af in een turbulente tijd die, mede dankzij dit toneelstuk bekend is komen te staan als De Rozenoorlog (tussen de Engelse huizen York en  Lancaster). Het was een periode vol schandalen, mysteries, gevechten, en ingewikkelde politieke spelletjes en ik was dan ook zeer benieuwd hoe Aya Kanno dit in een manga jasje zou gieten.

requiem-of-the-rose-king-vol-1-9781421567785_hr-e1428088551304

Ook kreeg ik, mede door de art stijl en de Engelse setting, direct Black Butler vibes. En laat dat nou net een serie zijn die ik ook erg leuk vind! Vol enthousiasme sloeg ik de manga dan ook open en belandde direct in een nogal vreemde wereld. Al vrijwel meteen werd duidelijk dat dit zeker geen historisch accuraat verhaal zou worden maar dat er een mix van fantasy elementen doorheen werd gegooid en waarbij (sommige) personages ook anders werden neergezet dan de geschiedenisboeken je zouden vertellen. Dit werd op een zeer interessante manier gedaan, maar ook op een erg verwarrende manier.

Onze Richard III is nog jong en heeft geen makkelijk leven. Terwijl zijn vader hem liefheeft vindt zijn moeder hem een gedrocht, een monster en haat ze hem met een passie. Want er is iets vreemds met Richard, iets wat niet “normaal” is. De reden voor zijn moeders haat is namelijk Richards intersekse lichaam. Een lichaam met zowel mannelijke als vrouwelijke trekken. Iets wat in die tijd absoluut ongehoord was en voor velen inderdaad reden genoeg zou zijn geweest om iemand als demonisch te bestempelen. Ze doet er alles aan om hem het leven zuur te maken maar probeert tegelijkertijd zo min mogelijk met hem te maken te hebben. Sinds ze hem tevergeefs heeft willen achter laten in een behekst bos is haar haat alleen maar groter geworden, en ook haar angst.

c0a55-baraou_no_souretsu_chp_1_002_and_003

Dit gaat Richard uiteraard niet in de koude kleren zitten en we maken dan ook kennis met iemand die vol schaamte, zelfhaat, vertwijfeling, en eenzaamheid zit. Maar ook een sterke drang om zichzelf te bewijzen aan zijn vader en om te helpen zijn vader’s kroon terug te krijgen van de (in zijn ogen) kwaadaardige koning Henry Lancaster. Richard dwaalt echter al snel af van het rechtvaardige pad wat hij zelf voor ogen heeft en raakt nog verder verdwaalt door (onder andere) de invloeden van Joan of Arc, welke voor hem verschijnt in visioenen. Zij brengt echter geen vriendelijke boodschappen maar is een duistere invloed.

Hij lijkt zich steeds meer te ontpoppen als de kwaadaardige en sadistische koning die hij is uit de verhalen van shakespeare, en toch kun je hem niet echt kwaadaardig vinden. Hij riep bij mij eerder medelijden op. Een verkeerd begrepen jongen die teveel geleden heeft onder het misbruik van zijn moeder, geteisterd wordt door visioenen en in een wereld belandt waar hij geen raad mee weet.

RequiemRoseKing-GN01-pg54-e1428455323969

Het is dan ook een duister verhaal vol actie, wraak, en politieke intriges. Maar ook een verhaal over niet kunnen zijn wie je bent, eenzaamheid, en over het kwade in de mens. Niet luchtig, wel mooi. Jammer genoeg gaat het interessante verhaal wel wat verloren door de soms nogal rommelige manier van vertellen en de ietwat te vage verwijzingen en hints naar de echte geschiedenis achter dit verhaal. Gelukkig werd dit in de navolgende delen wel wat beter en kon ik als lezer mezelf steeds meer verplaatsen in de bijzondere wereld die hier geschetst wordt. Historisch accuraat mag het dan allemaal wel niet zijn, vermakelijk is het zeker!

Het sterkste aan deze manga is echter ongetwijfeld het artwork. De personages worden fantastisch neergezet in een unieke stijl die haast een beetje doet aanvoelen alsof je een Tim Burton film bekijkt. Het is absoluut geen standaard shoujo serie en dat is in alle hoeken en gaten van deze manga terug te vinden.

Manga Review: Requiem of the Rose King
7.7 / 10 Ons cijfer
Tekenstijl9