Manga Review: The Devil is a Part-Timer! High School!

Titel: The Devil is a Part-Timer! High School!

Auteur: Wagahara, Satoshi (Story), Mishima, Kurone (Art)

Volumes: 5

Genre: Comedy, Fantasy, School, Supernatural, Seinen

Release: 26 mei, 2012

Wellicht doet de titel al wat belletjes bij jullie rinkelen want The Devil is a Part-Timer is geen onbekende naam! Dit is echter een spin-off van de originele serie en speelt zich (zoals de naam al doet vermoeden) af op high-school.

In deze versie worden de enige echte Satan (Sadao Maou), en zijn aardsrivaal Emilia beiden gereïncarneerd in een nieuw leven als studenten op een middelbare school. Sadao Maou mag dan wel geen echte demon king meer zijn, zijn drang om te heersen en aan de top te staan zijn zeker niet verdwenen!

Terwijl hij zijn uiterste best doet om nummer 1 van de school te worden heeft hij echter nog wel wat andere obstakels om te overwinnen! Zo is Emilia lang niet alles vergeten uit haar vorige leven en vertrouwt ze de intenties van Sadao Maou voor geen kant! Een probleem dat klasgenoot Chiyo totaal niet herkent want zij heeft een behoorlijk crush op onze duivelse student 😉

6M85LrE

Bij een spin-off is het altijd meteen de vraag of je ook het originele verhaal moet kennen. In dit geval zou je de manga prima kunnen lezen zonder enige kennis van de originele serie, al denk ik wel dat het handiger is als je bekend mee bent. De manga springt namelijk in één keer in het diepe en introduceert in razend tempo de diverse characters en hun achtergrond verhaal. Hartstikke handig als je de serie en personages al kent maar als beginnend lezer zou het nogal verwarrend over kunnen komen.

Daarentegen wordt het wel snel duidelijk waar je mee te maken hebt en heb je al snel door dat de setting dan wel anders mag zijn, de personages zijn geen spat veranderd. In sommige series krijg je hierdoor een soort onnatuurlijk gevoel, alsof ze overduidelijk niet in de situatie passen, maar in dit geval gaat het naadloos in elkaar over. Ook heeft dit snelle tempo het voordeel dat je meteen lekker met het verhaal bezig kunt zijn.

Al moest ik na enkele volumes jammer genoeg wel vast stellen dat we bij deze spin-off weinig hoeven te wachten als het op plot aankomt. Een duidelijke rode draad lijkt er bij de High School serie namelijk niet te zijn en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Series die bestaan uit losse episodes vind ik zelden boeiend genoeg om ook echt constant te blijven volgen en juist het grappige plot van de originele serie was wat me aantrok tot deze spin-off.

014

Dat zegt echter niet meteen dat ik het een slechte serie vind. Wanneer we de manga als op zichzelf staande serie beoordelen is het niet zo storend dat er geen echte verhaallijn in zit. Sterker nog het is dan zeker geen onaardige rom/com serie met een stevige portie humor in elke volume. Jammer genoeg blijf ik een beetje een gevoel van verwarring houden en lopen de panels en stukken tekst af en toe nét niet helemaal lekker. Ook wordt er in vol. 2 weer een aparte wending aan het verhaal gegeven die me doet afvragen waarom ze voor een High School setting hebben gekozen.

De diverse characters hebben daarentegen een leuke en afwisselende dynamiek die elke keer weer voor bijzondere situaties zorgen. Dit wordt overigens extra benadrukt en goed neergezet door de artwork. De verschillende gezichtsuitdrukkingen zorgen ervoor dat de boodschap écht goed overkomt en ik heb dan ook behoorlijk gegniffeld om de gekke koppen die er voorbij kwamen 😉

Al met al weten de eerste volumes me echter niet te voldoende te boeien om ook echt de verdere serie te gaan volgen. Ik ben er echter van overtuigd dat voor liefhebbers die houden van luchtige, rom/com series dit wel degelijk een leuke serie kan zijn!

6.7 / 10 Ons cijfer
Tekenstijl7

Op zoek naar The Devil is a Part-Timer! High School! merchandise, anime, en manga? Kijk dan op: