Manga Review: To Your Eternity

Manga review: To Your Eternity

Japanse titel: Fumetsu no Anata e – 不滅のあなたへ)

Volumes: Onbekend, serie loopt nog op moment van schrijven.

Genre: Drama, Shounen, Supernatural

Release: november 2016, tot …. ?

To Your Eternity is het nieuwe werk van Yoshitoki Oima ook wel bekend van haar debuut “A Silent Voice”, een knaller van een manga die de lat voor haar verdere carrière meteen enorm hoog heeft gelegd. De hoge verwachtingen lijkt ze echter helemaal waar te gaan maken met wederom een ijzersterke serie dit keer in de vorm van “To You Eternity”.

Onsterfelijk door het leven

Een mysterieus onsterfelijk wezen, wordt zonder emoties of identiteit naar de aarde gestuurd. “Het” is echter in staat om de vorm aan te nemen datgene dat Het tegenkomt. Van bol, tot rots, tot mos, tot wolf Het ontwikkelt zich door de jaren heen. Maar wanneer Het voor het eerst een jongen ontmoet begint ons verhaal pas echt en krijgt Het zelfs een naam: Fushi. En zo vertrekt hij op een eindeloze reis, op zoek naar nieuwe ervaringen, plaatsen en mensen terwijl hij leert over het bestaan.

Emotionele knaller

Een vertelling zoals deze valt of staat met de geloofwaardigheid van de personages die we tegenkomen. En To Your Eternity weet feilloos een wijde cast van personages neer te zetten die stuk voor stuk “echt” lijken te zijn. Ze zijn net zo menselijk als jij en ik en vaak verre van perfect. Ze zijn egoïstisch, dapper, onhandig, en op andere momenten weer teder.

Daarbij zijn ze ook goed uitgedacht en met veel zorg binnen het verhaal geplaatst. Hierdoor raak je oprecht betrokken bij het verhaal, en komen de emotionele klappen des te harder aan. Je kunt je zakdoek maar beter bij de hand houden want je zult namelijk behoorlijk geconfronteerd worden met onze menselijkheid en de vele tragische gebeurtenissen die het leven kent.

Krachtig artwork

Dit wordt nog eens versterkt door de stijl van het artwork. Er zit een soort simplisme in de tekenstijl die heel sterk over komt. Er wordt gewerkt met flink wat contrasten en ondanks dat het soms wat druk lijkt door de manier waarop achtergronden zijn ingevuld, zul je al snel zien dat de focus altijd op de personages ligt en dat er maar weinig “onnodige” frutsels zijn toegevoegd.

Er zijn wel degelijk wat drukkere pagina’s maar alles met een duidelijke rol en functie, en goed passend bij de situatie waarin we ons op dat moment bevinden. Met name de achtergronden die gekozen worden zijn fantastisch. Van de alomvattende leegte van de toendra tot het verstikkende gevoel van de jungle, alles is met zorg neergezet.

Geen verhaal voor het slapengaan

Des te opvallend zijn de plotgaten die je her en der tegenkomt en de vele vragen die je blijft hebben over het hoe en waarom van Fushi. Misschien geef ik teveel credit aan de schrijfster als ik zeg dat deze waarschijnlijk met opzet nooit worden beantwoord. Juist het mysterie rondom Fushi en het feit dat je niet op alle dingen in het leven een antwoord kunt krijgen lijken centraal te staan in de zoektocht van Fushi en de ervaringen die hij op doet.

De serie is absoluut niet geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een luchtig verhaal of voor “casual” lezers die graag iets willen lezen waarbij je niet teveel hoeft na te denken, of te verwerken. To Your Eternity is een emotionele rollercoaster over het leven van een onsterfelijk wezen dat zijn best doet de wereld te begrijpen terwijl alles om hem heen uiteindelijk weer vergaat.

Een verhaal over de kwetsbaarheid van sterfelijkheid, alomvattende eenzaamheid, en de zoektocht naar waar je bent. Maar ook het genieten van de kleine momenten die ons korte leven zo bijzonder maken en het vinden van iets dat zin geeft aan ons bestaan.

Manga Review: To Your Eternity
8.5 / 10 Ons cijfer
Verhaal8.5