Mardelas-zangeres Marina Hebiishi: Terug naar de basis (interview)

Mardelas is een Japanse supergroep. Alle leden hebben hun sporen verdiend in andere bands, maar lijken in Mardelas de gouden samenwerking gevonden te hebben. Onlangs verscheen hun nieuwe EP ‘Ground Zero’. Een ideaal moment om even bij te praten met zangeres Marina Hebiishi.

Hebiishi was ooit de frontvrouw van Destrose, misschien wel de band met de meeste spin-offgroepen uit de Japanse geschiedenis. In tegenstelling tot veel andere oud-leden van meidenbands werkt Hebiishi in Mardelas echter uitsluitend samen met mannen. Gitarist Kikyo Oikawa en bassist Hisayuki Motoishi speelden samen in Screaming Symphony (met huidig Jupiter-zanger Atsushi Kuze) en drummer Hideaki Yumida – Yumi voor intimi – was ooit drummer van Light Bringer.

De muziek van het viertal heeft zijn basis in de hardrock en heavy metal die Screaming Symphony bijvoorbeeld ook speelt. Toch is er volop ruimte voor andere invloeden. In het verleden heeft de band geëxperimenteerd met funky ritmes, J-popmelodieën en allerlei andere onverwachte wendingen. De drie albums en vijf singles die de band in de jaren voorafgaand aan ‘Ground Zero’ uitbrachten klinken dan ook allemaal anders.

 

Basis

Voor ‘Ground Zero’ richt Mardelas zich aanmerkelijk meer op hun hardrock- en heavymetalwortels dan op eerdere releases, beaamt ook de zangeres. “Op Mardelas I, II en III kun je ons horen groeien als artiesten”, aldus Hebiishi. “Sommige nummers hebben invloeden uit hele andere genres. Na iedere release komen er wel nieuwe ideeën naar boven als gevolg van het touren. Of gewoon als gevolg van de groei die we als artiesten doormaken.

‘Mardelas III’ was ons meest gevarieerde album. Het was ook het album met het diepste concept. Nadat we klaar waren met het touren voor dat album voelden we de passie om terug te gaan naar onze basis met ‘Ground Zero’, maar dan wel met het toetsenwerk van gasttoetsenist Mao (ex-Light Bringer) als een nieuw element. De nummers voor ‘Ground Zero’ waren al geschreven voordat Mao erbij betrokken raakte. Hij heeft wel het intro Time of Tribulation geschreven, maar verder was het vooral een kwestie van de nummers goed arrangeren voor deze bezetting. We schrijven gewoon altijd wat we voelen, dus het is niet echt een uitdaging; het is onze levensstijl en hoe we ons willen uitdrukken.”

 

Vrijheid

“Kikyo en ik zijn de voornaamste componisten in Mardelas, met Kikyo als arrangeur voor hoe het uiteindelijk klinkt. Als ik begin met een nummer schrijven, speel ik wat akkoordenprogressies, die ik uiteindelijk laat aansluiten op de zangmelodie die ik in gedachten heb. Daarna komt de band bij elkaar en gaan we met zijn allen op zoek naar het juiste arrangement voor de nummers. Als het nodig is dat er zaken veranderen, gebeurt het dan.

Mijn teksten gaan grotendeels over de realiteit van het leven. Pijn, woede, maar ook blijdschap. Kortom: gevoelens die we allemaal hebben en waar we op de een of andere manier mee moeten leven. Ik probeer niets te verbloemen in mijn teksten en ik ben vrij rechttoe rechtaan. Mijn teksten zijn in zekere zin een boek over mijn leven, maar ik probeer me ook in iemand anders zijn emotionele positie te plaatsen.

Het mooie aan Mardelas is de vrijheid die we hebben bij het schrijven van de nummers. Iedereen in deze band heeft veel technische bagage en een enorm talent als muzikant, maar ze kiezen er bewust voor om nooit de belangrijkste melodie te overschaduwen. Iedereen denkt er zo over: het nummer is het belangrijkste, niet het laten zien hoe geweldig we zijn als gitaristen, muzikanten of wat dan ook.”

Die vrijheid is er niet alleen in de composities, maar ook in het spelen. Hebiishi noemt het moment dat Hisayuki Motoishi voormalig bassist hibiki (Saber Tiger, Alhambra, eerder Light Bringer en Silex) verving als voorbeeld. “Motoishi en hibiki zijn twee totaal verschillende bassisten”, aldus de zangeres. “We wilden niet dat Mo zijn speelstijl zou veranderen. Dus in plaats van hibiki’s stijl te kopiëren gaven we hem de volledige vrijheid om de oude nummers op zijn eigen manier te spelen.”

 

Chemie

Historisch gezien zijn supergroepen niet de meest stabiele bands. De commerciële belangen zijn te groot of de aanpak van de bandleden past niet bij elkaar. Bij Mardelas is dat anders, verzekert Hebiishi: “Kikyo en ik verkeerden op school al in dezelfde bandkringen. We hadden al vroeg een bepaalde chemie opgebouwd. Onze bassist Hisayuki Motoishi speelt al een tijdje met Kikyo in zijn band Screaming Symphony. Yumi is aan ons voorgesteld door onze voormalige bassist hibiki. Toen we voor het eerst bij elkaar kwamen in de studio, voelde het gewoon goed.”

Het lijkt er dan ook niet op dat het snel over is met Mardelas. “Er zijn heel veel coole dingen waarover we op dit moment in overleg zijn”, belooft Hebiishi. “Helaas is het nog te vroeg om daar meer over te zetten. Houd onze social media en onze websites alsjeblieft goed in de gaten voor meer nieuws!”

Benieuwd hoe Mardelas live klinkt? Er zijn geen plannen voor Nederlandse shows, maar de band speelt op 4 oktober, 2019 wel op Metal Matsuri in Londen!

 

Kevin is altijd op zoek naar de beste muziek van over de hele wereld. Hij is altijd benieuwd naar de drijfveren van de muzikanten die erachter zitten en verdiept zich er graag in. Voor de The Sushi Times schrijft hij over de tofste Japanse bands maar wil je meer lezen? Kijk dan ook op zijn eigen site kevymetal.wordpress.com!

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close
X