Mary and the Witches' Flower anime review.

Mary and the Witch’s Flower (Anime Review)

Anime: Mary and the Witch’s Flower

Regisseur: Hiromasa Yonebayashi

Genre: Avontuur, Fantasy

Released: 8 juli 2017

Mary and the Witch’s Flower is de eerste film van Studio Ponoc die werd opgericht door filmproducent Yoshiaka Nishimura, een oud mede-werker van het beroemde Studio Ghibli. Er kan gezegd worden dat dit als een doorstart oogt van Hayao Miyazaki en zijn films. Dit omdat Studio Ponoc diezelfde magie in het maken van anime films wil laten zien, en magie is inderdaad te vinden in deze film!

Het jonge meisje Mary vindt op een dag een apart uitziende bloem, als ze daarmee in aanraking komt krijgt ze de schrik van haar leven. Ze krijgt opeens bovennatuurlijke krachten! Krachten die letterlijk in de palm van haar handen getekend zijn. Doordat ze nu magie bezit krijgt ze toegang tot een geheel nieuwe wereld. Daar staat een magisch avontuur op haar te wachten, maar het krijgt ook een gevaarlijk kantje als er opeens mensen en dieren uit haar eigen wereld mysterieus verdwijnen…

Een verfijning

De film is gebaseerd op The Little Broomstick uit 1971 van Mary Stewart. Maar ook buiten Japan heeft dit boek indruk gemaakt, zo was het o.a. de inspiratie voor niemand minder dan J.K. Rowling. De bedenkster en schrijfster van de Harry Potter serie.

Als je dit eenmaal weet dan heeft Mary and the Witch’s Flower de uitstraling van een Harry Potter film, er is zelfs een tovenaars jongen die verdacht veel op Harry lijkt! Alhoewel de wereld in de anime film wel stevig gemoderniseerd is, zijn er toch wel de klassieke magische elementen zoals het vliegen op een bezem en het gebruik van kruiden. Oh, en zeker niet te vergeten: een zwarte kat.

Het hoofdpersonage krijgt een heel sterk achtergrond verhaal, opbouwend naar haar rol als heldin van haar eigen avontuur. Als ze uiteindelijk in de magische wereld belandt zou je denken dat vanaf dat moment de focus nu enkel op die wereld is. Niks is minder waar. Zo brengt Mary een bezoek aan een school maar qua beleving krijg je niks anders mee dan enkele klaslokalen.

Tegen het einde van de film wordt er vooral gespeeld met de omgeving, wat zeker niet verkeerd is want die magische wereld is mooi om naar te kijken. Op enkele stukken krijg je ook een plot-twist, niet ingewikkeld maar zeker verrassend en het houdt je toch wel op het puntje van je stoel.

Dit werkt heel prima want er gebeurd van alles in de magische wereld en de wereld van Mary. Hierdoor ontstaat er een balans waarbij Mary van de ene naar de andere wereld gaat. Waar het met magie: druk en adembenemend wordt, heb je rust en vrede in de leefomgeving van Mary. Het contrast is groot en het geeft een uniek tintje aan dit avontuur.

Magisch voor de kijker

Dat de film niet alleen gericht is op de magische wereld lijkt een goede zet te zijn want hierdoor krijgen de personages goed de ruimte om zichzelf neer te zetten. Je krijgt de tijd om de gevoelige kanten van Mary te zien, je ziet ook een kijkje in haar leven zonder de magie. Ook andere personages krijgen die aandacht. Niemand in de film is werkelijk “een-of-ander-personage” en dat maakt het kijken naar de film heel aangenaam. Je kan gerust zeggen dat iedereen zijn of haar steentje bijdraagt in deze film.

Daarbij wordt de muziek van Takatsugu Muramatsu fantastisch samengebracht met elke scene. Het klinkt als een samenhangend lied in plaats van een verzameling losse muziekstukken naast elkaar. En voor een film als dit is dat schitterend om aan te horen. Als je dan ook nog de prachtige animatie meetelt dan kan het ook niet anders dat de film een lust voor het oog is.

Een moderne klassieker

Deze film is uiteraard opzichzelfstaand een goede film, maar het is interessant om Studio Ghibli er bij te pakken en hun stijl met deze film te vergelijken. Het is Studio Ponoc echt wel gelukt om hetzelfde warme gevoel te creëren, als je zelfs alleen al naar de art-stijl kijkt kan deze film gerust tussen het rijtje van de Ghibli films.

Als je niet weet welke studio hierachter zit zou je werkelijk denken dat dit gewoon een Studio Ghibli film is. Maar met alle respect naar Studio Ghibli, dit is wel degelijk Studio Ponoc deze keer! Dat kan alleen maar een compliment zijn als zelfs het grote publiek de film gaat vergelijken met die oude klassiekers.

Het is jammer dat deze film internationaal niet zo bekend is. En dan heb ik het met name over het vertonen in bioscopen. Your Name heeft al bewezen dat anime films in deze tijd nog prima internationale kaskrakers kunnen worden. Het is deze relatief jonge film the Witch’s Flower nog best gegund, wellicht dat in de loop der jaren deze film meer het spotlicht krijgt die het werkelijk verdiend.

Ik vind het zelf nog te vroeg om te zeggen of dit werkelijk een ware klassieker gaat worden, het is een sterke film maar het voelt hier en daar nog braaf aan. Zoals eerder genoemd, het heeft o.a. drama en komedie. Het is echter best een hele mix waardoor elk element er niet compleet helemaal uitspringt. Misschien is dat wel de reden waarom het deze film speciaal maakt voor alle leeftijden. Mocht deze film echt tot een klassieker worden uitgeroepen kan ik mij er helemaal in vinden.

Verwacht geen diepgaand verhaal, zware vechtscenes of een tranentrekkende scene, maar de belevenissen van Mary is al een magie op zich en dat zegt al veel over hoe fijn deze film is!

7.8 / 10 Score

Michael
michaellogmans@gmail.com

Michael is een reviewer voor The Sushi Times en geeft dan ook zijn eigen view op anime en alles wat er bij komt kijken. Het is een hectisch leven maar hij komt dan helemaal tot rust als er anime aan staat. Heel toevallig want dat brengt dan weer inspiratie om hier blogs te schrijven.