24 sep Onze aanraders voor het Camera Japan Film Festival 2020
Ook dit jaar mogen we gelukkig weer gaan genieten van tientallen fantastische Japanse films tijdens het CAMERA JAPAN Film Festival 2020! Een speciale 15de editie is er dit jaar voor ons voorbereid met naast fantastische films ook nog interessante lezingen en workshops, tentoonstellingen, optredens en meer. Alles uiteraard COVID-19 proof.
Maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de films en daar is weer meer dan genoeg om uit te kiezen! Moeilijk om een selectie maken? Hier vind je onze aanraders voor het Camera Japan Film Festival 2020!
One Summer Story
De jonge studente Minami gaat samen met haar klasgenoot Shohei op zoek naar haar vader in deze lichtvoetige mix van coming-of-age-drama en roadmovie.
Regisseur OKITA Shuichi scoorde eerder twee grote hits tijdens CAMERA JAPAN met The Mohican Comes Home (2016) en Mori The Artist’s Habitat (2018) en met deze zomerse en speelse film toont hij zich wederom een meester in het schetsen van herkenbare, realistische personages met een flinke dosis humor.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Seven Days War
Als reactie op haar aanstaande, gedwongen verhuizing naar Tokio besluit de rebellerende Aya samen met een paar klasgenootjes weg te lopen van huis. Ze bivakkeren in een verlaten fabriek waar ze al snel stuiten op een jonge Thaise immigrant. Wanneer de opsporingsdienst de fabriek probeert te infiltreren, is de groep er alles aan gelegen om de strijd aan te gaan met de volwassenen.
Fascinerende animatiefilm die talloze grote thema’s behandelt, van (illegale) immigratie tot corruptie en machtsmisbruik. Moderne verfilming van SODA Osamu’s razend populaire sociaal satirische novelle uit 1985.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
108: Revenge and Adventure of Goro Kaiba
De vrouw van Goro gaat vreemd en hij zint op wraak. Als hij van haar zou scheiden zou hem dat echter ontzettend veel geld kosten en dus besluit hij het maar te verbrassen in een maand waarin hij seks probeert te hebben met zoveel mogelijk vrouwen (108 om precies te zijn).
Deze onvervalste pink film, waarin de ‘battle of the sexes’ op bijzondere wijze op de hak genomen wordt, begint met bovenstaande bizarre premise, maar ontspoort met elke scène alleen nog maar verder. Verwacht onder meer musicalsequenties, orgies en een hoop gênante situaties. Subtiel valt deze sekskomedie zeker niet te noemen, maar dat is in dit geval onderdeel van de aantrekkingskracht.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Fancy
Originele mix van komedie, drama en yakuzafilm over een postbode van middelbare leeftijd en een underground dichter genaamd Penguin. Samen met één van Penguins weinige fans, die de ludieke naam Moonlit Night’s Star draagt, raken ze tot over hun oren in de problemen. Grimmig geweld wordt afgewisseld met mooi geschetste, dramatische scènes en een droogkomische toon.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Haruka’s Pottery
Twintiger Haruka heeft geen flauw idee wat ze met haar leven aan moet als ze in een winkelcentrum op een tentoonstelling van Bizen aardewerk stuit. Ze raakt zo gefascineerd door een prachtige grote schaal dat ze prompt besluit haar kantoorbaan in Tokio op te zeggen en te verhuizen naar het pottenbakkersdorp.
Daar hoopt ze in de leer te kunnen gaan bij de maker van de schaal, maar de jonge kunstenaar blijkt helemaal niet op haar te zitten wachten: sinds de dood van zijn ouders heeft hij zich voor vrijwel iedereen afgesloten. Haruka is echter niet van plan op te geven.
Haruka’s Pottery is een liefdevolle ode aan een ambacht dat al eeuwenlang van generatie op generatie wordt doorgegeven, met een minutieus oog voor detail.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
My Identity
Twee vrouwen, een jonge Taiwanees-Japanse migrante en een oudere kantoormedewerker, vinden soelaas en vriendschap bij elkaar terwijl ze door hun omgeving worden uitgespuugd.
My Identity, de afstudeerfilm van regisseur SUZUKI Sae, is een trefzeker onderzoek naar zaken als multiculturele identiteit, seksisme en sociale druk binnen de Japanse samenleving. Een meeslepend en sfeervol drama dat weliswaar zware thema’s behandelt, maar toch licht van toon blijft.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Happy-Go-Lucky Days
In afzonderlijke hoofdstukken worden in deze anime, gebaseerd op een zeer populaire mangareeks en geproduceerd door succesvolle studio Liden Films, licht-erotische verhalen verteld. De film volgt dezelfde lijn als de manga en bestaat uit bewerkingen van vier van populairste verhalen, die allemaal gaan over eerste liefdes en seksuele ervaringen.
Het kwartet episodes is speels, charmant en behandelt ook seksuele diversiteit, waaronder homoseksuele en lesbische relaties, op een lichtvoetige wijze.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Talking the Pictures
Shuntaro droomt er al zijn hele leven van om een beroemde katsudō benshi (verteller bij de vertoning van stille films) te worden. Op een dag krijgt hij zijn kans in een kleine bioscoop, maar dan moet hij wel zien af te rekenen met een jaloerse collega, een rivaliserend filmtheater, een dief die beweert dat Shuntaro hem nog geld schuldig is en een cinefiele politieagent die hem op de hielen zit.
Charmante en komische ode aan een kunstvorm die honderd jaar geleden in Japan razend populair was.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Prison Circle
Opmerkelijk genoeg is dit de allereerste lange documentaire die zich afspeelt in een Japanse gevangenis. Misdaad is nog steeds voor een deel taboe in Japan en het kostte regisseur SAKAGAMI Kaori dan ook maar liefst zes jaar om toestemming te krijgen om in het Shimane Asahi rehabilitatiecentrum te mogen filmen, waar gevangenen een programma met zowel individuele therapie als groepssessies volgen.
Door de verschillende verhalen op te delen in hoofdstukken en de misdaden uit het verleden te hercreëren met behulp van prachtige animaties van zand, schept SAKAGAMI de sfeer van een donker sprookje. De camerabeelden zijn opzettelijk rauw, om de kijker niet af te leiden van waar het echt om gaat of het gevangenisleven mooier te maken dan het eigenlijk is.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
The Other Home
De zeventienjarige Hagi ontdekt op een dag dat zijn vader er een buitenechtelijke relatie op na houdt, met wie hij zelfs een huis deelt. Hagi besluit deze mysterieuze vrouw op te zoeken om een einde aan het ontrouw maken, maar dat blijkt lastiger dan gedacht.
Deze prachtig geacteerde mix van feelgood en drama vertelt misschien een bekend verhaal, maar gelukkig wijkt de jonge regisseur NISHIKAWA Tatsuro geregeld af van de gebaande paden en weet hij alle verschillende elementen perfect in balans te houden. Een van de beste afstudeerfilms die we in lange tijd hebben gezien.
Zie hier voor meer informatie over de tijden waarop deze film te zien is en het regelen van tickets.
Eervolle vermeldingen
Maar ook His, Voices in the Wind, Mother, ON-GAKU: Our Sound (anime), Not Quite Dead Yet, Minori on the Brink, en Shape of Red, lijken stuk voor stuk fantastische films te zijn.
En fans van het horror-gore genre kunnen zich nog verblijden met Vampire Clay ~ Derivation! Een (losstaand) vervolg op het gelijknamige cult-icoon Vampire Clay uit 2017.
Kortom: er valt meer dan genoeg te bewonderen op het Camera Japan Film Festival 2020!
Geen reactie's