Moderne poppen in Japan: Van nauwelijks bewegend, tot levend!

We hebben het inmiddels al heel wat keren over poppen in Japan gehad. Van het bijzondere bunraku poppentheater, tot de rol van daruma als gelukbrengende pop en meer. Maar ook de laatste jaren heeft de ontwikkeling van de pop niet stil gestaan en zijn er nog altijd bijzondere veranderingen gaande voor dit eeuwenoude speeltje.

 

De Japanse Barbie

Na de (semi-geforceerde) heropening van Japan voor het buitenland en de 1e en 2e wereldoorlog, werd er in 1967 een nieuwe populaire pop gelanceerd. Deze voldeed niet aan de traditionele uitstraling, maar vanwege de economische groei en de verandering naar een meer westerse uitstraling liep deze als een trein: Rika-chan, ofwel Licca-Chan was een daverend succes.

Binnen de kortste keren was ze net zo populair als Barbie in Amerika en wilde elk klein (en groot) meisje een Rika-chan in huis hebben. Ze voldeed helemaal aan de uiterlijke maatstaven van het modernere Japan. Met haar kastanjekleurige haar, een immens scala aan outfits, en een zoet opgemaakte gezichtje veroverde ze velen harten. Dat niet alleen ze inspireerde tal van andere soorten poppen en kreeg al snel een enorme following.

Voorbeeld van Licca- chan. Image via plazajapan

Spijtig genoeg gooide de economie roet in het eten en gedurende de jaren ’80 had Rika-chan het dan ook zwaar. Eind jaren ’90 waren echter het begin van haar comeback. Mede door een vernieuwing van haar garderobe en samenwerking met diverse andere iconen zoals Cardcaptor Sakura is zij weer helemaal terug van weggeweest.

 

Ball-jointed dolls

Toch blijven deze poppen vrij onbeweeglijk en valt er soms moeilijk mee te werken. In 1997 kwam het bedrijf Volks Inc. met het idee om de moderne pop bewegende onderdelen te geven. Hierdoor kon je creatiever omgaan met een pop en haar een grote verscheidenheid aan posities laten aannemen. De inspiratie voor het maken van deze poppen komt van de Japanse Ichimatsu Ningyo, die al in 18e eeuw werden gemaakt en vernoemd zijn naar een bekende Kabuki acteur.

En zo werd de Dollfie ball-jointed doll geboren. De perfecte combinatie tussen een modepop- en een actiefiguur. Ondanks de hoge prijzen voor de poppen en de kleding, lijken hobbyisten hier geen moeite mee te hebben en is er inmiddels een wereldwijde fanbase ontstaan met duizenden enthousiastelingen. Niet zo vreemd want de creatieve vrijheid die je met ball-jointed dolls hebt vind je vrijwel nergens anders terug, en vaak zijn ze simpelweg schitterend om nar te kijken.

De doll “Dakota”. DIM Larina+Dollzone body. Foto door Eirien. Via Flickr.

In 2014 maakte pop-cultuur blogger en TV persoonlijkheid Danny Choo de moderne versie van de Japanse pop ook in andere landen populair door zijn eigen lijn uit te brengen op basis van mascotte Mirai Suenaga.

Zijn lijn van ball-jointed poppen is gemaakt van hoogwaardige pvc materialen en hij ontwikkelt (samen met zijn vrouw en vader Jimmy Choo) de kledinglijn. Alle materialen worden geworven en gemaakt in Japan, iets waar hij het meest trots op is. Hij heeft zelfs een eigen winkel in Tokyo die je gewoon dagelijks kan bezoeken om al zijn waar te bekijken en te kopen.

 

“Echte”, levende poppen

Maar Japan zou Japan niet zijn om nog verder in te gaan hoe de beste ervaring uit het samenzijn met jouw pop te krijgen. En waarom zou je er dan niet zelf een willen worden. Ja, het kan!

Een Japans persoon genaamd Nukopan maakt hoofden van anime karakters op ware menselijke grote. Dus als je Saber (van de Fate-series) wilt cosplayen, doe je een van haar outfits aan en haar door Nukopan op maat gemaakte bol op, en voilà! Geen make-up meer nodig. Alleen een extra zweterig hoofd van het dragen van het plastic omhulsel waar ook nog eens een pruik overheen moet.

Toch zag mode- ontwerpster Hitomi Komaki hier meer in, en ontwierp samen met Nukopan het hoofd voor de populaire levende pop Lulu Hashimoto. Harajuku modellen en fans van poppen zijn laaiend enthousiast over deze vorm van uitdrukking voor de liefde van de pop.

Er hoort ook een nylon pak bij waar op professionele wijze de bal-gewrichten van een “normale” moderne pop op zijn gespoten met een airbrush. Samen met de kledingontwerpen van Hitomi Komaki, kan het model zich dus een paar uurtjes rondwanen als een echte pop.

Het maakt niet uit wie erin in zit. Zodra je bent aangekleed heet je Lulu Hashimoto, en ben je dus een echte vleesgeworden pop. Voor velen de ultieme poppenvorm.

 

Poppen van de toekomst?

Inmiddels zijn poppen op veel vlakken een een belangrijk onderdeel van de Japanse geschiedenis, die terug gaat tot in de pre- historie. Ze hebben een bijzondere waarden en kunnen de Japanner veel vertellen over het leven van hun voorouders. Tegenwoordig zijn ze er veelal als vermaak en wordt de aantrekkingskracht voor poppen nog op vele manieren kenbaar gemaakt.

Hoe de poppen van de toekomst er uit komen te zien, daar kunnen we alleen nog maar naar gissen. Een ding is echter zeker: verdwijnen zullen ze absoluut niet!

 

Kurimu is een Japan cultuur- en subcultuur superfan. Kawaii-lover. Calpis-verslaafde. Echte ontdekker, eerlijk, en soms té nieuwsgierig. Vleugje ondeugend met een toefje dapper.

Laat ons horen wat je te zeggen hebt!

Close
X