Promare (Anime Film Review)

Anime in de Nederlandse bioscopen. Jarenlang was het een verre droom (of herinneringen voor de 90’s kids onder ons). Maar ze zijn terug van weggeweest en Promare is één van de meer recentere anime films die in ons land in de bioscoop verscheen. En met succes! Niet zo vreemd want dit geheel nieuwe, originele concept is van de hand van de iconische, Japanse animatiestudio ‘Studio Trigger’. De studio achter enkele grote hitseries zoals ‘Kill La Kill’, ‘Darling In The Franxx’ en ‘Little Witch Academia’.

Ook Promare ontving lovende reviews. Jammer genoeg konden wij destijds niet in de bioscoopstoelen neerploffen, maar we hebben Promare nu eindelijk zelf onder de loep kunnen nemen. Want de film is nu ook verkrijgbaar op dvd en blu-ray!

Waar rook is, is vuur

In Promare volgen we de speciale brandwerendheid ‘De Burning Rescue’ groep, in de stad Promepolis, Deze grootste stad heeft het af en toe zwaar te verduren. Met name vanwege de ‘Burnish’, mensen die vuur kunnen creëren. Deze krachten zijn echter lang niet altijd onder controle, of worden ingezet met kwade bedoelingen. Zo worden ze aangemerkt als gevaarlijke terroristen groep en is het sentiment richting de Burnish niet bepaald positief.

Gelukkig hebben we dus de mensen van De Burning Rescue groep om de bewoners te helpen. Maar deze eenheid heeft ook haar eigen moeilijkheden, met sterke personages met elk eigen talenten. En een eigen kijk op de wereld. Toch doen ze er alles aan om de vrede en veiligheid in stand te houden. Dit gaat gepaard met de nodige, heftige mecha gevechten en spectaculaire actie scenes!

Vonk slaat over

Hierbij slaat de vonk al vrij snel over en wordt je in één ruk meegetrokken in de wilde rit die Promare voor je in petto heeft. En hoewel het op het eerste gezicht misschien lijkt dat dit ‘gewoon’ een actiefilm gaat worden, weet Promare op meer dan één manier te verrassen. Zo is niet alleen het verhaal goed uitgediept en strak neergezet, er is voldoende ruimte gelaten om de personages en wereld te introduceren.

En dat doen ze op zeer kunstige wijze. Want wat in het begin op een ongecontroleerde drukke boel lijkt, wordt later overzichtelijk neergezet met voldoende rust en ruimte om alles in je op te nemen. Iets dat maar al te vaak mis gaat in anime films, maar het is verbazingwekkend hoe goed de makers dat dit keer hebben aangepakt. De opzet is best geniaal waardoor je bijna zou denken dat dit onderdeel maakt van een lange anime serie, zo open en uitgebreid ligt de basis wel. Maar feit is, dit is een speelfilm die bijna twee uur duurt.

Bewegend Kunstwerk

Maar waar Promare je echt mee weet te pakken is haar waanzinnige artstyle. Dit begint al bij het ontbreken van de standaard belijning die we meestal zien bij anime. En de grove, vlakken kleurvakken die er toegepast worden. Daarbij zijn de kleuren zelf ook spectaculair en worden ze haast kunstzinnig ingezet.

De anime oogt tegelijkertijd hypermodern, als tijdloos, waarbij er ijzersterke cinematografie wordt gebruikt. De beelden en composities die worden gekozen tillen de film naar een volledig ander niveau dan bijvoorbeeld films zoals Your Name dat hebben gedaan. Deze films zijn beeldschoon, maar 100% traditioneel, en volledig wat je verwacht van een anime film. Maar Promare doet dat duidelijk anders.

Hierbij wordt ook het gebruik van 3D modellen en effecten niet geschroomd, en wordt dit vlekkeloos uitgevoerd. Hierbij komen ook het minimalisme en unieke kleurgebruik duidelijk naar voren, en weten ze precies de grens te vinden tussen visueel spektakel en chaos. Naar mijn mening is dit één van de meest unieke visuele anime die we de afgelopen jaren hebben gezien. De stijl lang ongetwijfeld niet iedereen kunnen bekoren, maar het wist bij mij alle juiste snaren te raken.

Muzikale Minpuntjes

De soundtrack van Hiroyuki Sawano maakt het plaatje helemaal af. Alhoewel ik mij niet altijd kan vinden in het gebruik van de nummers met vocalen. Die zijn regelmatig op de achtergrond te horen. Ze waren helaas zo nu en dan meer storend (doordat je op de lyrics ging letten) dan ondersteunend en versterkend. Je zou er juist vanuit gaan dat de instrumentale topstukken van Sawano prominenter aanwezig zouden zijn.

Desalniettemin doen Sawano’s instrumentale pareltjes het er zeker niet minder om. Ze zijn modern en krachtig, maar geven je toch het ouderwetse “orkest” gevoel mee voor de iets meer gevoelige, of spannende momenten. Het gebruik van de grote hoeveelheid muziek met vocalen is gedurfd en innovatief, maar niet het type gebruik van muziek waar ik persoonlijk voorstander van ben in een anime. Als losse soundtrack album is het echter ijzersterk.

Klassieker in wording

Maar dat is vrijwel het enige wat ik aan te merken heb op Promare. Want verder is het een waanzinnige film. Wat mij betreft is de missie en droom van regisseur Hiroyuki Imaishi dan ook waarheid geworden. Volgens hem is Promare dé film waar hij zijn hele leven naar toegewerkt heeft. Hét werk dat de definitieve doorbraak is voor Studio Trigger als internationale filmfabriek. Hun anime series komen op de lopende band uit, maar zo’n film was toch een andere koek. Uiteindelijk is dat absoluut tot zijn recht gekomen, de film is geliefd over heel de wereld, en het laat de wereld nogmaals maar eens zien dat een anime film perfecte amusement is voor in de buitenlandse bioscopen.

En niet voor niets. Want Promare is daadwerkelijk een zeer vermakelijke film, met alle elementen om een all-time favorite te gaan worden. Daarbij is het meer dan alleen verzameling schitterende plaatjes. Want hoewel het visuele aspect absoluut sterk is in Promare, staat het verhaal zelf ook een huis. Met de minuut wordt het geheel spannender, en spannender en kruip je verder naar het puntje van je stoel. Het is net vernieuwend genoeg om je te verbazen, maar houdt vast aan bekende elementen die het geheel vertrouwd doen aanvoelen.

We balen stiekem dan ook flink dat we dit spektakel niet in de bioscoop hebben kunnen bewonderen, maar kunnen je de DVD of blu-ray van harte aanbevelen. Want ook kleinere schaal spetter Promare van je stoel af, en staat het garant voor een fantastisch avondje film kijken.

Michael
michaellogmans@gmail.com

Michael is een reviewer voor The Sushi Times en geeft dan ook zijn eigen view op anime en alles wat er bij komt kijken. Het is een hectisch leven maar hij komt dan helemaal tot rust als er anime aan staat. Heel toevallig want dat brengt dan weer inspiratie om hier blogs te schrijven.