Review: Arouge op Fumihiko Kitsutaka’s 30-jarige jubileum

Normaal gesproken brengen we je graag op de hoogte van de nieuwste Japanse releases. Met alle leveringsproblemen vanuit Azië die de coronacrisis veroorzaakte was het op dat gebied een beetje mager afgelopen jaar. Daarom wil ik nu de tijd nemen om een oudere release te bespreken. Eentje die na herhaaldelijk afspelen nog steeds diepe indruk op me maakt. Het gaat om de Blu-ray ‘Kitsutaka Fumihiko Debut 30 Shunen Kinen Live Arouge’.

Op deze Blu-ray is een van de vier optredens te vinden die meestergitarist Fumihiko Kitsutaka in 2015 deed om zijn dertigjarig jubleum als artiest te vieren. Iedere band waar hij in speelde kwam opdagen en al deze optredens zijn op Blu-ray verschenen. Er is echter een reden waarom de Arouge-set het meest bijzonder is. Waar Kinniku Shojo Tai en X.Y.Z.→A nog recente podiumervaring hebben, kwamen zijn soloband Euphoria en Arouge eigenlijk alleen nog bij elkaar voor jublieumsoptredens als deze.

Voordat ik inga op wat deze Blu-ray zo goed maakt, is het misschien goed om even stil te staan bij de geschiedenis van Arouge. Dat maakt het zeker eenvoudiger om de kwaliteit van deze concertregistratie te duiden.

Getalenteerd

Hoewel Fumihiko Kitsutaka later veel meer roem vergaarde als het melodieuze metalgeweten van het knotsgekke Kinniku Shojo Tai, had hij er al een verrassend lange carrière op zitten toen hij eind jaren tachtig tot die band toetrad. Het debuutalbum ‘Arouge ~Boyaku no ki Koshi~’ verscheen een maand voor zijn negentiende verjaardag, maar toen de band in 1981 onder de naam Sleazy Luster begon, was hij pas vijftien. En toen viel hij al op door zijn gitaarspel, dat tegelijk neoklassiek en opvallend emotioneel was.

Na een paar jaar oefenen, touren en meedoen aan bandwedstrijden kreeg Arouge in 1983 een platendeal bij het grote Victor. Op het debuutalbum dat het jaar erna verscheen klonk de band veelbelovend. Koshi Yamada was een van de meest getalenteerde Japanse rockzangers van zijn tijd, de band had sterke nummers die melodieus waren, maar ook power hadden en Kitsutaka was al hard op weg de gitaarheld te worden die hij tegenwoordig is.

Helaas kwam een tweede album er nooit. Officieel vanwege tegenvallende albumverkopen, maar wie de re-release van het album uit 2004 hoort kan ook wat anders denken. De drie demo-opnamen uit 1986 laten een steviger Arouge horen. Nog altijd zeer melodieus, maar waarschijnlijk te heavy om te verkopen aan hetzelfde publiek als Tonight ~I Sing My Heartful Song for You~ of de mooie ballade Winter Days.

Genieten

Arouge kwam dus nog bij elkaar voor Kitsutaka’s jubileumsoptredens, maar een volwaardige set was tot nu toe alleen aan het jubileum in 2015 voorbehouden. En het is fantastisch dat het optreden op Blu-ray beschikbaar is, want ‘Debut 30 Shunen Kinen’ is écht goed. Waar veel van dit soort eenmalige reünies het ongemakkelijke hebben van een schoolband die op de bruiloft van een van de bandleden nog één keer bij elkaar komt, is Arouge hoorbaar goed voorbereid en superstrak. Kitsutaka heeft zelfs zijn geblondeerde haar voor de gelegenheid weer zwart gemaakt.

Puristen zullen misschien klagen dat de nummers een stuk lager gestemd staan dan hun originele versies. Dat is om twee redenen de verkeerde insteek. Ten eerste klinken de nummers daardoor fris en krachtig in plaats van een nostalgische herhalingsoefening. Bovendien heb ik sterk het vermoeden dat dit is gedaan om Koshi Yamada tegemoet te komen. Yamada is altijd actief gebleven als zanger en klinkt daarom fantastisch, zelfs beter dan in de jaren tachtig, maar zijn stem is veel lager dan toen. Wat hij tegenwoordig doet klinkt als een kruising tussen tango, Franse chansons en Latijns-Amerikaanse theatermuziek. Toch past zijn diepe, theatrale stem fantastich bij Arouge in 2015.

Verder is het overduidelijk dat de bandleden graag met elkaar spelen. Er is geen zanger met wie Kitsutaka beter harmoniseert dan Yamada en de twee maken er echt een show van, voor zover dat lukt op het relatief kleine podium van de Meguro Live Station. Bassist Jun Fukuda is wat bescheidener, maar getuige de glimlach die hij gedurende de volledige tweeënhalf uur op zijn gezicht heeft geniet hij van de show. Hij schreef ook de meeste teksten van Arouge en zingt de meeste zichtbaar mee. Koichiro Aoyagi drumt geconcentreerd, maar is strak en krachtig.

Moderner

De setlist van Arouge bestond op die avond uit alle nummers die op de heruitgave van het debuut stonden, met uitzondering van Sleazy Luster. De set is aangevuld met Falcon, een instrumentaal nummer dat Kitsutaka met Fukuda en Aoyagi opnam voor de verzamelplaat ‘Heavy Metal Guitar Battle’ uit 1985 en uit is gegroeid tot een van Kitsutaka’s liveklappers. Verder speelt Arouge de twee nummers die Yamada inzong op Kitsutaka’s tweede soloalbum ‘Never Ending Story’. De drie nummers passen uitstekend bij de set. Kairai no Watutsu is wat vreemd, maar een goede showcase voor Kitsutaka en Yamada.

Hoogtepunten zijn er genoeg. Toch wil ik Dead Or Alive eruit pikken. Het nummer was in 1986 de opener van Arouge-concerten, maar heeft nooit een album gehaald. Jammer, want het is een fantastisch hardrocknummer met een geweldig refrein. Met Yamada’s lagere stem overtuigt het nog meer. No.No.No! was voor 1984 erg stevig, bijna thrashmetal-achtig, en profiteert van modernere gitaar- en drumsounds. Hetzelfde geldt voor de galopperende heavy metal van Don’t Get Back.

Met al deze opmerkingen in het achterhoofd zou ik Arouge graag een nieuw album zien maken. Dat is onwaarschijnlijk, want Kinniku Shojo Tai is momenteel met zijn tweede jeugd bezig middels ijzersterke albums als ‘Love’. X.Y.Z.→A is ook nog altijd actief en bracht begin 2020 met ‘Wonderful Life’ een verrassend sterk album uit. Laten we hopen dat dit jubileumsopreden niet het laatste is wat we van Arouge horen. De heren vinden het zichtbaar ontzettend leuk om met elkaar muziek te maken en het klinkt te gek. Meer van dit graag!

Dit artikel – Review: Arouge Op Fumihiko Kitsutaka’s 30-jarige Jubileum – verscheen voor het eerst op 23 januari 2021 en is voor het laatst geüpdatet op 23 januari 2021.