Anime Review: One Punch Man

Anime Review: One Punch Man

Elk seizoen zijn er wel een aantal series waar iedereen het over heeft of waar iedereen reikhalzend naar uitkijkt. Eén van deze is de gloednieuwe serie ‘One Punch Man’ over de doodnormale jongeman Saitama, die na jaren van training nu als de superkrachtige, kale superheld One Punch Man door het leven gaat.

Mega hype

De hype rondom deze serie is niet voor niks want One-Punch Man begon in 2009 als een webcomic (gemaakt door ONE) die in no-time een enorme hit werd met miljoenen hits en een enorme fanbase. Ook de manga publishers ontging dit niet en ‘Sheuisha’s Young Jump Next’ was er dan ook als de kippen bij om ONE voortestellen aan mangaka Yusuke Murata voor een echte manga serie over de bijzondere One Punch Man. Inmiddels is er ook een anime van verschenen en lijkt het erop alsof we de avonturen deze kale superheld voorlopig nog wel even kunnen volgen!

De ultieme superheld

One Punch Man neemt ons mee naar een alternatie versie van Japan dat met grote regelmaat wordt overspoeld met vreemde en gevaarlijke monsters die allerlei rampen veroorzaken. De perfecte plek dus voor een superheld om op te staan en de mensheid te redden.

En dat is uiteraard waar Saitama, a.k.a. One Punch Man ten tonele verschijnt! Hij weet met slechts één klap al zijn tegenstanders te verslaan en weet zo elke keer de stad te redden. Of nou ja redden? Er gaat nog wel eens iets mis waardoor alsnog een hele stad van de aardbodem verdwijnt maar ach, dat soort kleinigheidjes vergeten we even.

Zo sterk zijn brengt echter wel een aantal problemen met zich mee… Saitama verveelt zich namelijk helemaal kapot en wil niks liever dan weer de adrenaline rush te voelen die het superheld zijn vroeger met zich meebracht. Daarbij is de Heroes Association, een verzameling superhelden die over de hele wereld mensen beschermen, nou ook niet echt fan van hem. Ondanks dat hij al meerdere malen vijanden heeft verslagen die zij niet aan konden krijgt hij maar weinig respect, mede door zijn saaie, normale, uiterlijk en uitzonderlijk kale hoofd.

Simpele tekenstijl

Dit wordt overigens maar al te goed benadrukt in de serie. In tegenstelling tot achtergronden en andere personages is Saitama (in de manga) vrijwel altijd wat simplistisch getekend en is het duidelijk te zien dat hij anders is dan de rest. Toen ik begon met lezen moest ik hier even aan wennen maar nu vind ik het gewoon onderdeel van de charme van deze manga (en anime overigens ook).

OPM03

In de eerste volume lijkt een spannend gevecht Saitama niet bepaald gegund. Thet stereotype megasterke-main-character-die-alles-overwint wordt even flink opgeblazen en op humoristische wijze te kakken gezet. Precies het doel van deze serie! Het is namelijk een parodie die diverse bekende genres eens goed op de hak neemt. Uiteraard met een flinke dosis humor en onzin.

Shonen op de hak genomen

Vooral het shonen genre komt maar al te vaak aan bod. Gedurende de manga (en anime) kom je dan ook regelmatig references tegen naar andere series. Denk aan series zoals Naruto, One Piece, Dragon Ball en Gurren Lagan. Geen van allen worden ze echt genoemd maar er zijn duidelijke herkenningspunten te vinden.

Sterker nog de hele serie zou deels geïnspireerd zijn door Anpanman (populaire held in een Japanse kindershow) . Niet alleen laat onderstaande afbeelding al de gelijkenis zien, zelfs de naam komt overeen! Want One Punch Man heet in het Japans ワンパンマン ofwel Wanpanman!

tumblr_nvuq8olAn81u3syneo1_500

Dit alleen maakt het al ontzettend leuk om de serie te volgen. Elke reference die je herkent doet je even glunderen. Daarnaast ishet heerlijk verfrissend om het verhaal te volgen van makers die het allemaal niet te serieus nemen. Juist omdat je maar gewoon de gekte wordt ingegooid en moet accepteren dat de wereld een volledige chaos is.. Geen ellenlange verhalen of diepe achterliggende gedachten en dramatische motieven, gewoon recht-door-zee, humor en actie!

Perfecte aanpak

Dit kan verkeerd uitpakken maar is in dit geval perfect gedaan. Want er is wel degelijk een rode draad door het verhaal en er is duidelijk over de serie nagedacht. De personages en gebeurtenissen sluiten mooi op elkaar aan (wellicht iets minder in de eerste episodes/volumes). Op de juiste momenten wordt er toch wat uitleg gegeven zonder dat het gaat vervelen of onlogisch wordt.

Door de introductie van andere main characters en verhaallijnen blijft de serie voor voldoende afwisseling zorgen. Je zult moeiteloos urenlang de manga kunnen lezen of anime kijken. Ik in elk geval wel. Wat mij betreft is de hype rondom One Punch Man dan ook geheel terecht. Ik kan niet anders dan het iedereen aanraden om jezelf in deze bijzondere wereld te storten!

Dit artikel – Anime Review: One Punch Man – verscheen voor het eerst op 2 november 2015 en is voor het laatst geüpdatet op 2 november 2019.