Anime Review: Yokai Watch.

Review: Yo-kai Watch

Review: Youkai Watch, Yokai Watch, Yo-Kai Watch

Volumes/Episodes: nog onbekend

Genre: Comedy, Kids, Supernatural

Release: 8 januari, 2014

Waar wij als 10-jarige helemaal hyped waren van alles wat met Pokémon te maken had groeit er nu een generatie kinderen op met Yo-kai Watch. De merchandise is niet aan te slepen en ouders zijn de wanhoop al nabij als ze wéér in de rij moeten gaan staan om dat ene speciale stuk speelgoed te bemachtigen.

Ook over de grenzen lijkt Yo-kai Watch langzaam aan bekendheid te groeien en met de release van de eerste Yo-kai Watch game in Europe al om de hoek en ook een geplande release van de Amerikaanse versie van de anime vonden wij het hoog tijd om de serie eens goed onder de loep te nemen en ons te verdiepen in niet alleen de anime maar ook de manga!

Yokai avonturen

In Yo-kai Watch volg je de verhalen van het jongetje Keita die, met behulp van een speciaal horloge, yokai kan zien. Er is niet echt een directe vertaling voor het woord yokai maar het is in Japan al een eeuwenoud begrip.

Het omschrijft alle mythische en mysterieuze wezens (vaak omschreven als monsters of geesten) uit oude Japanse legenden en zouden op vele manieren voor allerlei problemen (of soms zegeningen) zorgen. Vrijwel iedereen in Japan is opgegroeid met verhalen over youkai maar ook hier zullen bepaalde youkai maar al te bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan het waterwezen de Kappa waar ook over gesproken wordt in Harry Potter, of de nine-tailed fox die we kennen uit Naruto.

Normaal zijn deze niet zichtbaar voor mensen en Keita is dan ook de enige die dit kan. Samen met zijn youkai partner Whisper moet hij ervoor zorgen dat andere youkai stoppen met het lastig vallen mensen en ophouden met het veroorzaken van problemen! Dit doet hij met behulp van een bijzonder horloge en youkai-medals.

Per ongeluk op avontuur

We beginnen het verhaal op een mooie zonnige dag terwijl Keita druk bezig is met insecten vangen, een populaire hobby onder veel kinderen in Japan (en ook de inspiratie voor Pokémon). Wanneer hij wat afdwaalt komt hij een enorme boom tegen met daaronder een gachapon (capsule) machine. Nieuwsgierig naar het moois dat er in zit gooit hij er een muntje in, draait aan de knop en opent vol spanning de capsule.

In plaats van een klein plastic figuurtje wordt hij echter verrast door een spook dat ineens uit de capsule tevoorschijn komt! Het spook stelt zich voor als ‘Whisper’ en vertelt Keita dat hij een youkai is die al lange tijd was opgesloten in die gachapon machine. Als dank dat Keita hem gered heeft biedt Whisper aan om als butler voor hem te werken. Onze jonge held moet hier echter niet veel van weten maar laat zich uiteindelijk toch overtuigen.

Hij haalt zich hier echter meer mee op de hals dan hij voor mogelijk had kunnen houden want al snel raakt hij (dankzij Whisper) verzeild in een wereld vol Youkai. Whisper geeft hem namelijk een speciaal horloge waarmee hij, als enige mens, alle youkai om hem heen kan zien.

yokai.07-750x421
yokai.01-750x390

Met deze nieuwe kracht komt echter ook een hoop verantwoordelijkheid want nu hij de youkai kan zien en met ze kan praten moet hij al snel allerhande problemen oplossen die niet alleen de youkai met zichzelf en elkaar hebben, maar ook de problemen zien op te lossen die de youkai veroorzaken voor mensen! Elk keer dat hij een youkai heeft geholpen met een probleem of dilemma raakt Keita bevriend met hen en krijgt hij een speciale youkai-medaille. Deze kan hij op een later moment in het horloge plaatsen. Wanneer hij zo’n medaille gebruikt roept hij de desbetreffende youkai op om hem op dat moment te helpen (of voor een praatje).

Pittige uitdaging

Dit valt allemaal echter nog niet mee want Keita is in feite een doodnormale jongen die van zijn ouders braaf huiswerk moet maken, vriendjes heeft die met hem willen spelen, en zelfs een bijzonder meisje in zijn leven zal krijgen. Hij heeft er dan ook nog een hele kluif aan om zijn geheim verborgen te houden!

Youkai-Watch-Episode-21-English-Subbed
9NLhXMB

Eerlijk is eerlijk, als die-hard Pokémon fan was ik nogal sceptisch over deze serie die, op een hoop vlakken, op de oude-en-vertrouwde franchise uit “mijn jeugd” lijkt. En toch heb ik met plezier naar de anime gekeken en de manga gelezen. Natuurlijk waren er elementen die overduidelijk overeen kwamen maar toch is Yo-Kai Watch een geheel unieke serie met een geheel eigen inbreng.

Normale jongen

We hebben het hier namelijk niet te maken met een jongen die op zoek gaat naar grootsheid en avontuur maar over een normale jonge die van het ene op het andere moment in allerhande lastige (en komische) situaties belandt. Maar bovenal een jongen die naast zijn normale leventje ook nog eens allerlei problemen moet oplossen en een grote groep unieke vrienden om zich heen weet te verzamelen.

Hierdoor is de gehele insteek van de serie en het verloop ervan al direct anders. Zo is er niet echt een overduidelijke rode draad in het verhaal. Er is geen grootse missie waar Keita naar toe moet werken of enorm gevaarlijke super monsters die hij moet zien te verslaan. In die zin zou het dan ook haast een slice-of-life genoemd kunnen worden, met een bovennatuurlijk tintje.

Episodische insteek

Het gaat vooral om de losse afleveringen waar Keita elke keer weer een probleem tegenkomt en oplost waardoor hij weer een medaille aan zijn verzameling kan toevoegen. Een enkele episode heeft een vervolg maar altijd zijn ze relatief simpel. Niet zo vreemd want kinderen moeten hun aandacht bij de serie kunnen houden en deze makkelijk volgen. Dit zie je ook erg duidelijk terug in de manga. Ook hier heb je niet echt een rode lijn maar heb je duidelijke chapters die weer een nieuwe avontuur aankondigen en het dus eigenlijk een verzameling korte verhalen is.

Verborgen humor

Yo-Kai Watch mag dan wel een kinderserie zijn, de makers weten op slimme wijze ook een ouder publiek prima te vermaken door gebruik te maken van allerhande hilarische referenties (zowel naar Japanse als Engelse celebrities, shows  en films, zoals AKB48 en The Terminator), slimme woordspelingen, en grapjes die duidelijk bedoelt zijn voor een meer volwassen kijker.

Ook dit verschilt niet echt vergeleken met de manga. Ook daar worden er uiteraard dezelfde leuke referenties en grappen gemaakt maar wordt er ook creatief omgegaan met gezichtsuitdrukkingen en andere elementen die de humor versterken.

tumblr_n9ybsfzOpF1r9mtxxo3_1280
Eqq9Eu1

Ook de youkai zelf spreken jong en oud aan door hun unieke uiterlijk, interessante achtergronden en bijzondere persoonlijkheden. Er is hier wederom rekening gehouden met een internationaal publiek. Want elke youkai wordt op een makkelijk begrijpbare manier geïntroduceerd en is dus, zeker voor een westers publiek, een leuke kennismaking met iets geheel nieuws. Vooral wanneer je de Japanse cultuur interessant vindt biedt Yo-kai Watch je verrassend veel (nieuw) inzicht in het dagelijks leven, tradities, en oude legenden van Japan.

Kinderserie

Maar uiteindelijk is de serie toch echt bedoelt voor kinderen en net als met Pokémon is het maar al te goed te begrijpen waarom vooral zij helemaal weg zijn van deze serie. Doordat Keita een normale jongen is, met een normaal leven is het makkelijk voor de jonge kijkers om zichzelf te verplaatsen in Keita. Want wat zouden zij doen als ze per ongeluk zelf zo’n watch zouden krijgen? Wat voor avonturen zouden ze zelf beleven?

Daarnaast maakt de serie net als Pokémon slim gebruik van alle merchandise eromheen. Want welk kind wil nou geen eigen plastic watch waarmee ze op schoolpleinen, in parken of speeltuinen de afleveringen na kunnen spelen? Of slapen met een knuffel van hun favoriete personage?

Al met al is Yo-kai Watch meer dan slechts een slimme marketing truc om veel merchandise te verkopen en zit de serie boordevol humor, luchtige avonturen en weet deze op diverse manieren een grote groep mensen aan te spreken. Het mag voor mij dan wel geen absolute knaller zijn, en ook geen “nieuwe” Pokémon maar is het, vooral als je een fan bent van youkai, humoristische series en/of series zoals Pokémon, zeker het proberen waard.

Anime Review: Yo-kai Watch
7.3 / 10 Score
Plezierfactor0