Sakuna: Of Rice And Ruin (Game Review)

Sakuna: Of Rice and Ruin is een schitterende indie-game ontwikkelt door Edelweiss, het indieteam achter het veelgeprezen Astebreed. In deze nieuwe game (beschikbaar voor PS4 en Nintendo Switch) wordt een geheel nieuwe mix van genres geïntroduceerd! Ontdek de wereld door middel van side-scrolling platform dungeons, terwijl je hack ’n slash style monsters verslaat. Met daarbij ook nog flink wat farming elementen in de mix! Maar of deze combinaties van genres nou zo goed werkt?

Verwende prinses

De verwende oogstgodin Sakuna wordt na een akkefietje verbannen uit haar hemelse huis, naar een eiland vol met demonen. Aan haar de taak het eiland vrij te maken van de kwaadaardige demonen, en de oude rijstboerderij van haar ouders nieuw leven in te blazen. Gelukkig staat onze verwende prinses er niet alleen voor. Te samen met haar voogd Tama en een onverwachte groep metgezellen zal ze haar geboorterecht herontdekken, als de dochter van een krijgsgod en oogstgodin.

2D Platformer

Als groot fan van farming games trok Sakuna: Of Rice and Ruin me uiteraard direct aan, maar het platform element? Dat is dan weer helemaal niets voor mij. Normaal gesproken dan. Want voor het eerst heb ik intens genoten van een side-scrolling platformer. Het klimmen, springen, vechten, en puzzelen door de wereld heeft mijn ogen geopend voor een genre dat ik normaal links liet liggen.

Dit maakt het daarom dan ook lastig om het platform aspect te beoordelen voor ervaren fans van het genre, maar voor nieuwkomers is het in elk geval een fantastische kennismaking met dit soort games. Elk level biedt net voldoende uitdaging dat je je gedachten er goed bij moet houden, maar niet onmogelijk moeilijk zoals bijvoorbeeld een platformer zoals Celeste dat kan zijn.

Monsters en Materialen

Daarbij is het verzamelen van ingrediënten en materialen een leuke bonus. Want het is in de verschillende platform area’s waar je materialen kunt verzamelen, en nieuwe onderdelen in de game kunt vrijspelen. Van het weghakken van goud en jade, tot het verzamelen van bronwater en ijs. Het gebeurd allemaal daar.

Het verzamelen van materialen gaat echter niet zonder slag of stoot, want de areas zitten vol met gevaarlijke monsters en demonen! Het battlesysteem volgt grotendeels hack-and-slash mechanieken, waarbij je grotere aantallen vijanden tegelijkertijd moet verslaan.

Wanneer je op easy modus speelt is button bashen voornamelijk voldoende om daar goed doorheen te komen. Maar op hogere difficulty levels zal je nog aardig wat technieken moeten gebruiken. Die zijn er gelukkig genoeg. Je hebt een gros van skills om uit te kiezen, en welke naarmate de game vordert, verder groeien. Maar er zijn ook tal van keuzes voor je wapens, outfits, en accessoires. Waarbij je bepaalde gems en krachten kunt toevoegen voor extra effecten. Welke nogmaals worden versterkt door het eten dat je die avond hebt gegeten.

Het belang van eten

Daarmee komen we direct aan op het volgende, wellicht belangrijkste element van Sakuna: Of Rice and Ruin; het verbouwen van rijst. Want om de gebieden goed te verkennen en jezelf te kunnen verdedigen zal je ervoor moeten zorgen dat je maag goed gevuld blijft. En zeker wanneer je net aankomt op het eiland valt dat niet mee. De eerste rijstoogst laat op zich wachten en tot die tijd zal je het moeten doen met acorn soup, roasted grasshopers, en alles wat je met de hand kunt verzamelen.

Zo gauw je eerste oogst echter compleet is gaat er een geheel nieuwe wereld voor je open. Naarmate de seizoenen vorderen en je beter wordt in het verbouwen van rijst krijg je meer opties voor het verwerken én bewaren van je eten. Zo helpt Myrthe met het ‘picklen’ van allerhande groente en kruiden. Maar ook het drogen, zouten, en roosteren van vlees en vis, of zelfs het maken van saké behoren tot de mogelijkheid.

Rijst verbouwen

Maar alles valt of staat met je rijstoogst. Het verbouwen van de rijst heeft veel meer om handen dan alleen een willekeurige vakje aanklikken en er een zaadje planten. Nee, nee! Zeker in het begin heb je echt flink wat geduld nodig. Want elk stukje grond moet je zelf omploegen, elk zaadje moet met de hand gepland worden, en daarna is het aan jou om het waterpeil op het juiste niveau te houden. Maar ook het goed bemesten van de grond, het wieden van onkruid, en het weghouden van ongedierte zijn allemaal jouw verantwoordelijkheid. En elke keuze heeft een gevolg.

Zo heb je talloze opties voor het mengen van je eigen mest. Waarbij je elke ochtend verse “mest” haalt uit het “outhouse” en kunt mengen met materialen en ingrediënten die je verzamelt hebt. Afhankelijk van wat je gebruikt, in welke verhoudingen, én op welk moment in het seizoen is allemaal van invloed op de uiteindelijke rijst die je kunt oogsten. En als je dan eenmaal hebt kunnen oogsten ben je er nog niet!

Daarna moet de rijst nog verder verwerkt worden. Deze moet gedroogd worden, de rijstkorrels moet je scheiden, en ten slotte moet je nog kiezen of je voor bruine of witte rijst gaat. Allemaal gepaard met eigen interacties en opdrachten om te voltooien. En elk hebben ze invloed op je uiteindelijke rijst.

Geduld

Het is duidelijk dat deze game je vooral probeert duidelijk te maken hoe ontzettend belangrijk rijst is, en wat haar rol is geweest in de geschiedenis van Japan. Het is de basis van de gehele keuken, van je leven, en van je verdere groei. Want als oogstgodin zijn je krachten afhankelijk van de kwaliteit van je rijst! Hoe beter het uiteindelijke product, hoe sterker je zult zijn in het daaropvolgende jaar.

Screenshot uit Sakuna of Rice and Ruin. Voortgang van de rijst bekijken.

Hierbij merkte ik echter wel dat ik rond jaar 8/9 het wel een beetje repetitief begon te vinden. Vooral het meermaals moeten doorlopen van bepaalde areas om alle exploration objectives te halen werd soms wat saai. Vreemd genoeg vond ik het verbouwen van de rijst juist niet saai worden. Dat was met name in de eerste jaren wat vermoeiend, omdat je vaardigheden toen nog minder ontwikkeld waren. Maar werd steeds leuker en makkelijker om te doen.

Zeker in het begin kan het nogal overwhelming zijn, maar doe het rustig aan en probeer je de eerste 3/4 in-game jaren gewoon te richten op het verhogen van de yield van je rijst. Naarmate je verder komt hoef je niet meer elk vlakje van je veld met de hand te bewerken, maar gaat dit in grote sprongen tegelijkertijd. Daarna wordt alles makkelijker. Maar een flinke portie geduld is echt wel nodig af en toe.

Charmante wereld

Gelukkig wordt dit alles grotendeels goed gemaakt door de charmante wereld waar je je in bevindt. Niet alleen ziet het er grafisch gewoon goed uit, binnen de gekozen stijl. Maar de verschillende gebieden brengen elk hun eigen charme en unieke uitdagingen met zich mee. Bosrijke gebieden vol paddenstoelen en gevallen bladeren, of juist gevaarlijke volkanen met gevaarlijke gassen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillen tussen dag- en nacht. Waardoor je constant kunt afwegen of je lekker gaat eten en slapen, of je volle maag bewaart voor de volgende dag.

Ook de personages waar je mee omringt bent dragen hier aan bij. Sakuna haalde aan het begin het bloed onder m’n nagels vandaag, want wat een verwend rotkind! Maar al snel zie je haar groeien, verantwoordelijker en sterker worden. En begin je toch aan haar gehecht te raken. Maar je metgezellen zijn even charmant en fascinerend om te volgen. Jammer genoeg zit hier ook nog wel een gebrek, want de personages hadden nog wel wat meer uitgewerkt kunnen worden. Alsmede de interacties die je met ze kan hebben. Deze blijven aardig oppervlakkig, zeker als je bepaalde verwijzingen niet herkent.

Ken je Japanse geschiedenis

Een voorbeeld is bijvoorbeeld Myrthe. Zij is gebaseerd op Nederlandse missionarissen die eeuwen geleden naar Japan trokken om het geloof te verkondigen. Rond de 17e eeuw werd dit echter verboden door de keizer, en ondergingen een hoop missionarissen gruwelijke martelingen, of een pijnlijke dood. Dit wetende zijn een hoop dingen die ze zegt (met name tijdens de avondmaaltijden) een stuk beter te plaatsen en geeft het een nieuwe laag aan Myrthe als personage. Plus, het is gewoon leuk om haar willekeurige “Ja!” of “Heb plezier” ineens tussendoor te zien komen in een Japanse/Engelse game. Weet je dit stukje geschiedenis echter niet, dan mis je een heleboel van de achterliggende boodschappen.

En dit geldt voor eigenlijk alle personages en gebeurtenissen die je tegenkomt. Het gros daarvan zit diep verwoven in de Japanse geschiedenis, iconische legendes, of eeuwenoude gebruiken. Dat zegt niet dat je de game niet kunt spelen als je totaal niet bekend bent met dit soort zaken, het 2D platform en farming deel biedt vermaak genoeg an sich, maar je mist wel net een laagje van diepgang en vermaak die de game met zich meebrengt.

De perfecte game voor mij

Zelf heb ik er echter intens van genoten om al deze “verborgen” laagjes tegen te komen en te herkennen. Dit, gecombineerd met de farming elementen, en de balans met het vechten en platformen heeft Sakuna: Of Rice and Ruin voor mij tot één van de leukste games van de afgelopen tijd gemaakt. Het is objectief gezien misschien niet de allerbeste game, of niet dé game voor iedereen. Maar bij mij heeft de game werkelijk waar alle goede vakjes weten af te vinken.

Sakuna: Of Rice and Ruin
8.1 / 10 Ons cijfer
Story9
Gameplay8
Graphics8
Geluid7.5

Sakuna: Of Rice and Ruin is uitgekomen op 10 november, 2020 en verkrijgbaar in o.a. de Nintendo E-Shop, en heeft ook een fysieke release gekregen. Al is die soms wat moeilijker te vinden (alsmede de Divine Edition). Bij Nedgame en Play-Asia maak je de meeste kans om nog een fysieke versie te scoren.

Dit artikel – Sakuna: Of Rice And Ruin (Game Review) – verscheen voor het eerst op 8 januari 2021 en is voor het laatst geüpdatet op 8 januari 2021.