17 sep Soul Hackers 2 (Game Review)
Soul Hackers 2 is het nieuwste deel in de geliefde Shin Megami Tensei- en Persona-serie. De game is geproduceerd en geregisseerd door Eiji Ishida en Mitsuru Hirata, met muziek van MONACA, character-designs van Shirow Miwa en productie van Shinjiro Takata.
Soul Hackers belooft vooral een fijne game te zijn voor nieuwkomers in de serie. Want hoewel het officieel een vervolg is, is de game volledig op zichzelf te spelen. Sterker nog, ik zou dit eerder als een reboot van de Soul Hacker franchise willen bestempelen!
Red de wereld
In een nabije toekomst waarin mensen en demonen naast elkaar bestaan, kunnen een select aantal pacten met laatstgenoemden sluiten om Devil Summoners te worden. De Devil Summoners zijn grotendeels verdeeld tussen twee dominante facties, Yatagarasu en de Phantom Society, die tegenstrijdige meningen hebben over de verdere ontwikkeling en toekomst van de mensheid.
Wanneer Aion, een zelfbewuste AI, het dreigende risico van een wereldvernietigend event voorspelt, besluit deze twee menselijke vormen aan te nemen en in te grijpen om de mensheid voor haar einde te behoeden. in de vorm van Ringo en Figue mengt Aion zich rechtstreeks met de mensheid en moet op zoek gaan naar medestanders om de mensheid te redden.
Standaard verhaal
Wat dat betreft volgt Soul Hackers 2 dan ook een vrij standaard JRPG verhaal; de wereld moet gered worden. Hoewel dit natuurlijk geen vernieuwend plot is, is het gelukkig wel goed uitgevoerd. Je wordt als speler direct meegenomen in het avontuur en bent al vanaf het begin af aan bezig met het redden van de wereld. In recordtempo wordt je namelijk geïntroduceerd in de wereld en de verschillende personages.
Wat mij betreft eigenlijk wel iets té snel. Want zeker in het begin zorgde dit er voor dat ik maar weinig tijd kreeg om een band te maken de verschillende personages. Voor je goed en wel de naam van de een wist, stond de volgende al bijna klaar.
Gelukkig weet de game dit later wel wat te herstellen en voelt de pacing wat gematigder aan. Hierdoor krijg je ook de tijd om écht de wereld te verkennen en de personages te leren kennen én waarderen.
Dungeon Crawler
Qua gameplay is Soul Hackers 2 een traditionele dungeon-crawler waarin je aparte gebieden verkent en tegen demonen vecht. Meest unieke aan deze dungeons – en voor mij eigenlijk het enige wat me motiveerde ze telkens weer in te gaan – was het unlocken van nieuwe character verhalen.
De dungeons zijn manifestaties van de zielen van je teamleden. Door dieper de dungeons in te gaan en nieuwe levels vrij te spelen kon je steeds meer te weten komen over de verschillende personages en hun connectie met het hoofdplot.
Jammer genoeg waren een hoop van de dungeons relatief inspiratieloos en viel er weinig te ontdekken en puzzelen, zeker vergeleken met het niveau wat je wellicht gewend bent uit games zoals Persona.
Demon vs. Demon
Ditzelfde valt ook te zeggen over het battle systeem. Zoals we gewend zijn van de franchise vecht je niet alleen, maar met behulp van de demons waar je gedurende de game een contract mee afsluit.
Elke demon heeft zijn eigen voor- en nadelen ten opzichte van de dungeon en de personen en demonen waartegen je vecht. Denk een beetje aan Pokémon waar vuur sterk is tegen gras, gras tegen water en water tegen vuur.
Dezelfde basis is ook hier terug te vinden en daar blijft het bij. Het mist de diepgang van soortgelijke titels in de franchise en doet ook geen poging om bepaalde elementen te vernieuwen.
Buiten de dungeons
Buiten de gevechten in de dungeons kun je jezelf vermaken met het (beperkt) rondlopen door bepaalde delen van Cyber Tokyo en de winkels daar afstruinen. Door spullen te kopen en items te verzamelen in dungeons kun je demons fuseren en je equipment upgraden. Ook zijn er bepaalde locaties waar je met teamgenoten en characters kunt praten, of bijvoorbeeld een maaltijd met elkaar kunt delen.
Ook hier blijft Soul Hackers 2 slechts aan de oppervlakte van wat soortgelijke games uit de franchise te bieden hebben. Maar is het net genoeg om wat afwisseling te vinden tussen de gevechten en story cutscenes door.
Laagdrempelige instapper
Dit klinkt tot op heden wellicht vrij negatief maar alles wat Soul Hackers 2 doet is absoluut niet slecht. Grafisch gezien is er ook niets op aan te merken en de soundtrack is als vanouds weer goed. Het is allemaal alleen écht goed of vernieuwend. Zeker voor de doorgewinterde Persona en Shin Megami Tensei spelers zal deze game als een wat uitgedunde Persona aanvoelen.
Ben je echter nieuw in de franchise dan zijn bovenstaande punten juist een goed argument om Soul Hackers 2 wél te proberen. Doordat zowel de wereld als de gameplay wat simpeler zijn is het een stuk makkelijker om in te komen. Je hebt hierbij veel meer de tijd om kennis te maken met de core van deze games, voordat je meteen in het diepe wordt gegooid met de 100-urige Persona games, of de battle heavy Shin Megami Tensei games.
Ook ikzelf vond het eigenlijk wel prettig om even een wat “makkelijkere” versie tussendoor te kunnen spelen. Al hoop ik wel dat een eventueel vervolg net wat meer diepgang en vernieuwing met zich mee zal brengen.
De die-hard fans die op zoek zijn naar een vernieuwende ervaring kunnen Soul Hackers 2 dan ook beter links laten liggen. Wil jij echter gewoon een vermakelijke JRPG dungeon crawler proberen met een niet te ingewikkeld verhaal of battle-system? Dan is dit een prima keuze!
Nog meer toffe anime, manga, games of Japanse cd’s vinden? Bekijk dan al onze reviews of lees alle overige anime en manga artikelen. Weten waar je anime kunt kijken? Lees dan hier onze tips voor het kijken van anime in Nederland. En ben je op zoek naar fysieke anime, manga, games, cd’s en merchandise van je favoriete franchises? Kijk dan op:
Geen reactie's