Tengen Toppa Gurren Lagann (Anime Review)

“Your drill is the drill that will pierce the heavens!” Een iconische quote uit de net zo iconische serie Tengen Toppa Gurren Lagann. In 2007 bracht studio Gainax ons 27 afleveringen vol met over the top actie scenes die je vol pompen met adrenaline, en gigantische robotten die tot de hemel reiken. Ondanks dat de serie al wat ouder is voelt het nog steeds vernieuwend binnen het mecha genre. Verdient het zijn hooggewaardeerde beoordeling?

Weg naar boven

Studio Gainax staat het meest bekend om Neon Genesis Evangelion, een serie die het mecha genre deconstrueert door de kijker te confronteren met inzichtvol commentaar over de menselijke aard. Toch weet Gainax 12 jaar na Evangelion het mecha genre opnieuw om te gooien, maar dan met een optimistische twist.

In de wereld van Gurren Lagann wonen mensen ondergronds doordat de aarde wordt bedreigd door Gunmen, mecha die herkenbaar zijn aan hun grote gezichten. De tieners Simon en Kamina wonen allebei in hetzelfde ondergrondse dorp en zijn bereid om te ontsnappen naar de oppervlakte. Wanneer Simon tijdens hun dagelijkse boorwerk een oude sleutel ontdekt linkt hij deze samen met zijn vriend Kamina aan de mecha Lagann.

Geluk bij een ongeluk valt een Gunmen van de oppervlakte het dorp aan en kunnen Simon en Kamina hun nieuwe mecha gebruiken om de Gunmen te bevechten en zo uit het dorp te ontsnappen. Hierbij ontmoeten ze de roodharige Yoko Littner, een meisje van de oppervlakte die meester is over een geweer.  Het trio gaat op avontuur om de Gunmen te verslaan met Lagann en het oppervlak weer van de mensen te maken!

Typische shounen

Wat duidelijk wordt uit het verhaal is dat Gurren Lagann een echte shounen anime is. Het verhaal voelt aan als de typische shounen formule en is in dat opzicht niet verfrissend. Simon komt uit een instructieboekje voor helden, beginnend als klein onzeker jongetje die uiteindelijk de zelfverzekerde man wordt die de wereld redt. Het voelt aan alsof je al weet hoe het gaat eindigen wat een hoop van de spanning weghaalt.

Simon is in het eerste gedeelte van de serie een onzeker personage, maar zijn persoonlijkheid is aanwezig en dat maakt het makkelijk om hem een leuk personage te vinden. In het tweede gedeelte verdwijnt die geliefde Simon en wordt hij steeds meer een clone van Kamina. Erg jammer want het personage van Simon zelf was sterk genoeg om overeind te blijven. Ook op andere vlakken zijn de veranderingen niet altijd ten goede.

Dit is vooral te zien bij Yoko. Een sterke dame die aan het begin van de serie een personage is met veel verantwoordelijkheden, en altijd goed advies heeft. In het tweede gedeelte van de serie verdwijnt ze echter op de achtergrond en blijft er weinig overeind van haar sterke personage.

Lust voor het oog

De visuals van Gurren Lagann zijn in elk geval wel iets waar elke anime fan enthousiast van wordt. Met enige uitzondering van aflevering 4 (welke is gemaakt door een ander animatieteam) zijn de visuals echt een reden om deze serie uit te proberen! De animatie is kleurrijk, bevat tal van details en de bewegingen en acties lopen vloeiend in elkaar over.

Elke keer denk je dat Lagann niet groter kan worden en toch word je verrast met een nieuwe upgrade. Als kijker vragen wij ons niet af hoe belachelijk deze transformaties zijn, het is gewoon een groot feest. Zoals Kamina zegt: “Kick logic to the curb and do the impossible!” Denk er niet teveel bij na en geniet van de energie die de animatie met zich meebrengt.

Verassende deuntjes

De serie heeft ook zeker geen tekort aan een goede soundtrack. Gurren Lagann zit vol met memorable stukken die je met emotie zullen doen opleven. De muziek is krachtig en Gainax wist deze ook op de juiste momenten in te zetten. Wat vooral genoemd kan worden is de diversiteit aan nummers. Ondanks dat elk nummer zo verschillend is, past het allemaal binnen het plaatje van de serie. Dit is niet wat alle series voor elkaar kunnen krijgen, maar Gurren Lagann doet het. De soundtrack bevat coole rap nummers, dramatische opera en zelfs rock waarbij het nummer Nikopol zo uit een Linkin Park album zou kunnen komen.

Het enige minpunt is dat voor de opening van het tweede gedeelte van de serie, ze hetzelfde nummer, Sorairo Days, hebben gekozen. En er gewoon andere visuals boven op hebben gekwakt. Dit is jammer, zeker omdat het tweede gedeelte een heel andere toon en sfeer heeft. Ze hadden hier beter een geheel nieuwe opening voor kunnen maken. Ze hebben dit gek genoeg wel voor de eindnummers kunnen doen die overigens erg goed zijn.

Must-see?

Op nummer 52 van beste anime aller tijden volgens de gebruikers van MyAnimeList valt het niet te ontkennen dat Gurren Lagann een statement is binnen de anime community. Ondanks dat ik niet laaiend ben over het verhaal is de serie het zeker waard om te zien! De fantastische soundtrack, aantrekkelijke visuals, en afwisseling tussen serieuze en luchtige momenten maken Gurren Lagann een oprecht leuke anime.

Is het verhaal van Gurren Lagann goed? Tja, het is en blijft een shounen anime die zich limiteert aan de formule van het genre. Het zal per kijker verschillen of je hiermee kan leven of dat je graag wat meer had willen. Is het verhaal van Gurren Lagann leuk? Dat zeker! Misschien juist doordat het een wat voorspelbare formule heeft dat de serie erg binge-watch waardig is. Het verhaal is goofy en heeft een groot hart. Personages zoals Kamina houden een blijvende indruk achter door hun inspirerende quotes en herkenbare karakter design. Na het kijken van Gurren Lagann zal je zeker een lach op je gezicht hebben. Het is een serie vol hoop en vriendschap, en heeft een zeer positieve twist gegeven aan het mecha genre.

Gurren Lagann is helaas niet beschikbaar voor Crunchyroll in onze regio en is (nog) niet op Netflix te zien. Er is wel een DVD en Blu-Ray release waarbij de animatie zeker tot zijn recht komt op het scherm. Hoe je het ook besluit te kijken, het is zeker een avontuur!

Janine
janinekaa@hotmail.com

Janine is een Japan enthousiasteling die altijd op zoek is naar de nieuwste weetjes binnen het Japanse medialandschap. Graag deelt zij haar ideeën over anime, manga en games met de lezers. Verder is ze dol op J-fashion en alles wat kawaii is.