THE SILENCED: HET VERHAAL VAN JU-RAN SHIZUKO 2.0 (FILM REVIEW)

The Silenced: Het verhaal van Ju-ran Shizuko 2.0 (Film Review)

Het aanbod van Netflix qua Aziatische films en series blijft maar groeien zo ook met de toevoeging van “The Silenced”. Een Koreaanse thriller/horror film die zich afspeelt in zowel Zuid-Korea als Japan in de jaren ’30 van de vorige eeuw. De jonge Ju-ran heeft een ernstige ziekte, dezelfde ziekte waaraan haar echter moeder overleed. Uit angst voor besmetting laten haar vader en stiefmoeder haar achter in een kostschool. Haar nieuwe thuis is Gyeongseong Boarding School, een afgelegen school midden in de bossen, ver weg van de bruisende stad Seoul.

Mysterieuze verdwijningen

Al vanaf het begin wordt duidelijk dat er iets goed mis is op deze school, die met ijzeren hand geregeerd wordt door de directrice. Daarnaast zijn er wel meer vreemde dingen want Ju-Ran krijgt ineens een Japanse naam en moet Japans spreken! Het duurt dan ook niet lang voor Ju-ran verwikkeld is geraakt in een gevaarlijk mysterie, want er lijken met regelmaat meisjes te verdwijnen… Kan ze er achter komen wat er precies gebeurd is voordat zij het volgende slachtoffer wordt?

Voorspelbaar plot

The Silenced is een film die je al heel snel in het verhaal trekt. Je wil direct weten wat er allemaal aan de hand is met Ju-ran, wat er gebeurd is met de vermiste meisjes, en waarom er die link is met Japan.

In het begin laat de film je flink zoeken welke kant het allemaal op gaat en zijn ze erg zuinig met het geven van informatie en hints. Zelf vond ik dat niet zo erg, dat zorgt er alleen maar voor dat ik nog nieuwsgieriger werd! Hier kwam echter een redelijk abrupt einde aan want halverwege de film slaat het behoorlijk om, gaat het tempo omhoog, en wordt alles een stuk voorspelbaarder. Zeker het einde vond ik er te dik op liggen. Erg zonde want dat haalde meteen alle mysterie uit de film.

Dat gezegd te hebben vond ik het verhaal en plot in zijn geheel niet direct slecht, maar is deze met name wel echt gered door de sterke eerste helft. Daarbij komt ook dat sommige scenes beter waren om naar te kijken dan andere, dit door het wisselende acteerwerk van de acteurs. Het gros van de cast was matig en wist net genoeg te doen om geloofwaardig te zijn. Gelukkig waren enkele andere personages wel erg sterk. Persoonlijk vond ik met name de actrice van het schoolhoofd erg goed. Ze deed zich voor als de perfecte, goed uitziende vrouw die graag het beste wil voor haar leerlingen, maar in haar stem hoor je toch iets akeligs en die felrode lippenstift glimlach is toch niet altijd even vriendelijk zoals die er misschien uitziet….

Mooie atmosfeer

Wat me vooral erg wist vast te houden in de film is de cinematografie zelf. Er is overduidelijk erg goed nagedacht over de diverse settings, het gebruik van licht, en de manier waarop shots in elkaar steken. Er worden krachtige contrasten neergezet tussen bijvoorbeeld het schitterende maar kille schoolgebouw, de donkere en mysterieuze bossen, maar ook de wondere wereld van de “geheime kamer” worden mooi neer gezet.

Eindoordeel

In het kort is The Silenced een erg interessante mysterie/thriller film met een pakkende atmosfeer, en interessant verhaal, maar wel met een iets te voorspelbaar einde. De eerste helft van de film is naar mijn mening het beste, aangezien je dan nog als kijker nog vol in het mysterie zit, zoekend naar antwoorden!

Het acteerwerk is redelijk goed maar niet van topniveau. Gelukkig wordt dit wel ondersteund door goede muziek en mooie cinematografie. Hierdoor is The Silenced in zijn geheel een hele vermakelijke film, perfect voor een avondje bankhangen.

7.4 / 10 Ons cijfer
Plot6.5
Acteerwerk7
Cinematografie8
Muziek8
Plezierfactor0
Raquel
xxraquelgomez@hotmail.com

Raquel is een fulltime fangirl en is dan ook altijd druk bezig met het verzamelen van schattige merchandise. Verschillende culturen en de bijbehorende folklore vind ze helemaal geweldig. Verder ontkent ze dat ze gamen misschien toch iets te leuk vindt.