TRUE MOTHERS (Film Review)

TRUE MOTHERS (Japanse titel: Asa ga kuru)

Regisseur: Naomi Kawase

Acteurs: Aju Makita, Hiromi Nagasaku, Arato Iuara, Reo Sato, Miyoko Asada

Jaar: 2020

Duur: 139 minuten

True Mothers is de nieuwste titel uit handen van regisseur Naomi Kawasa. Zij studeerde in 1989 af aan de Osaka School of Photography. Sindsdien heeft ze een indrukwekkende lijst met documentaires en films afgeleverd, waarvan Red Bean Paste (Japanse titel: An) uit 2015 nog in ons geheugen gegrift staat. Ze zou in 2020 tevens de officiële film voor de Olympische Spelen in 2020 maken.

True Mothers is, net als Red Bean Paste, gebaseerd op een roman. De Japanse schrijfster Miyuki Asakura, een mysterie schrijfster, schreef het boek in 2015. Kawase bewerkte het tot een lyrische film van, waarin het heden wordt afgewisseld met flashbacks. Het is een ontroerend verhaal over familie en moederschap. Warm, menselijk, genuanceerd en met een perfect gevoel voor dat wat ons leven waarde geeft. Met haar herkenbare stijl is Kawase uitgegroeid tot een boegbeeld van de hedendaagse Japanse cinema, en ook True Mothers is weer een krachtige film geworden.

TRUE MOTHERS

Satoko en haar man hebben het goed, maar het lukt niet om zwanger te worden. Ze besluiten voor adoptie in aanmerking te willen komen. Zo worden ze de ouders van Asato, een jongetje geboren uit een onstuimige puberliefde. Jaren later komt hun gezinsgeluk onder spanning te staan als een onbekende jonge vrouw zich aandient en beweert Asato’s echte moeder te zijn. Satoko gaat de confrontatie met deze Hikari aan. Wie is ze en wat is er dedstijds gebeurd?

Het verhaal begint met de geboorte van een baby en gaat vervolgens over naar het heden. Kleine Asato gaat met zijn ouders de deur uit, hij gaat een dagje oefenen op de kleuterschool, de telefoon gaat. En wat volgt is een meeslepend vertelling, welke heden en verleden kunstig door elkaar laat lopen. Terwijl we achter het ware verhaal van Asato’s achtergrond proberen te komen. Op een hoop punten een weinig rooskleurig verhaal met enkele heftige gebeurtenissen. Maar tegelijkertijd menselijk, warm, en vol liefde voor de familie.

Pure emotie

Het is zeker geen over-the-top dramatische vertelling, maar een emotioneel verhaal met echte, pure emoties. Dat de regisseur een grote affiniteit met het onderwerp heeft is duidelijk, de film is op een liefdevolle manier gemaakt, je kan niet anders dan sympathie voor de hoofdpersonen hebben.

Niet zo vreemd want in een interview vertelt Naomi Kawase dat ze direct een verbondenheid met het boek “Asa ga kuru” voelde, omdat ze zelf geadopteerd is. Asato, het jongetje, is voor haar een lichtpuntje in deze wereld. Adoptie is een vrij pittig thema in Japan, en een film die dit zo duidelijk centraal stelt is dan ook een bijzondere gewaarwording.

In Japan werd er, en wordt er misschien nog steeds, vrij negatief tegen adoptie aan gekeken. Deze houding wil Kawase met haar film doorbreken, aangezien adoptie om mensen met gevoelens draait. Deze gevoelens geeft ze een realistisch gezicht in True Mothers. Met name omdat het gros van de scenes gespeeld worden met acteurs die zelf geadopteerd zijn. Die scenes geven de film even het karakter van een documentaire, waardoor het levensecht aanvoelt. Overigens een kenmerkend aspect uit de films van Kawase.

Prachtige beelden

Dit wordt extra ondersteund door de schitterende beelden die gepaard gaan met deze film. Niet alleen de waanzinnige natuurshots, maar ook de lichtval in kamers en scenes is uitermate goed gekozen. Het draagt enorm bij aan de sfeer en setting van de film. En de manier waarop het verloop van de seizoenen wordt gebruikt om de tijdslijnen en het vergaan van tijd aan te duiden is ontzettend kunstig gedaan. Ze zorgen echt voor een bijzonder ritme in de film, welke je meevoert door dit aangrijpende verhaal.

Een absolute must see voor niet alleen liefhebbers van het werk van Naomi Kawase, maar een iedereen die zich graag laat meeslepen in goed uitgevoerde drama’s en Japanse cinematografie.

In samenwerking met filmdistributeur Cinéart is deze online beschikbaar via het film platform Picl. En vanaf 12 maart via Vitamine Cineville. Via deze platformen kun je de film dan online bekijken. Voor meer informatie en de voorwaarden kun je kijken op de website van Cinéart. Veel kijkplezier!

True Mothers (Film Review)
8.3 / 10 Ons cijfer
Plot9
Acteerwerk8
Cinematografie9
Muziek7
Plezierfactor0
Roppongi (Ingrid en Jet)
info@roppongi.nl

De dames van Roppongi (Ingrid en Jet) zijn dol op de Japanse cultuur en met name de Japanse keuken. Hun artikelen gaan dan ook voornamelijk over de lekkerste Japanse recepten en de leukste bento tips! Vergeet ook niet op hun webshop www.roppongi.nl te kijken voor allerhandige Japanse keukentools en bento accessoires.